سه بازی جدید کانون پرورش فکری رونمایی شد

تهران (پانا) - هم‌زمان با رونمایی از سه محصول و سرگرمی جدید کانون، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده‌و بازی‌های رایانه‌ای، توجه به علایق نوجوانان و پایدارسازی حضور اعضای نوجوان در مراکز فرهنگی و هنری کانون را یکی از سیاست‌های این اداره‌کل در طراحی بازی و سرگرمی عنوان کرد و طرح ایجاد میز بازی‌های ایرانی را در همین راستا دانست.

کد مطلب: ۱۲۰۶۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
سه بازی جدید کانون پرورش فکری رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری، «محسن حموله» در مراسم رونمایی از سه سرگرمی جدید تولیدشده در این مجموعه، با اشاره به این موضوع گفت: بر مبنای همین برنامه و نگاه، از استان‌ها درخواست شد که در صورت امکان، ایجاد میز بازی‌های ایرانی را در یکی از مراکز سطح استان برنامه‌ریزی و اجرا کنند، چراکه در حال حاضر علاقه‌ نوجوانان و خانواده‌ها به بازی‌های دورهمی بیشتر شده و این فرصت خوبی است که کانون با مشارکت سایر تولیدکنندگان در این حوزه، بازی‌هایی را طراحی و تولید کند.
در این مراسم که سه بازی جدید شامل «هفت‌گنبد» و «تتابرد» هردو بازی رومیزی و بازی موبایلی «حرف‌چین» برای گوشی‌های اندروید رونمایی می‌شد، حموله در سخنانی تاکید کرد که درایامی که شرایط حاکم بر ایران و جهان به گونه‌ای متفاوت رقم خورد و همه‌ عرصه‌های زندگی در اقصی‌نقاط جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، فرصتی فراهم شد تا درسال «ولید، پشتیبانی‏‌ها ومانع‏‌زدایی‏‌ها» شاهد رونمایی از این سه محصول سرگرمی جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشیم تا درعرصه‌ توسعه‌ صنایع فرهنگی، خلاق و تولید داخلی گامی کوچک برداریم.
وی در ادامه به تشریح هریک از بازی‌های جدید پرداخت و در توصیف سرگرمی هفت گنبد گفت: بازی رومیزی «هفت گنبد» بازی دو‎نفره‌ای است که برای گروه سنی 7 سال به بالا طراحی شده و از جمله طرح‌هایی است که در حوزه‌ تحقیق و پژوهش ادبیات متون کهن در اداره‌کل سرگرمی‌ها شروع شد. این سرگرمی بعد از بازی کارتی «سیمرغ» و «طوطی و بقال» توسط کانون و با همکاری مدیریت بازرگانی تولید و برای مخاطبان عرضه شده است.
به گفته‌ حموله، در این بازی کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با ادبیات فارسی و آشنایی با نظامی گنجوی شاعر قرن ششم هجری و اثر عظیم او یعنی هفت‌گنبد، با هنر اصیل و ایرانی مینیاتور هم آشنا می‌شوند.
وی ادامه داد: این بازی رومیزی با هدف ترویج ادبیات فارسی و آشنایی با اشعار نظامی گنجوی در قالب بُردگیم و ایجاد بسترمناسب برای نشر آثار و ادبیات کهن فارسی طراحی و تولید شده است. در همین حال، این سرگرمی برای افزایش مهارت‏‌های ادراک کمی، منطق ذهنی، تفکر تحلیلی و قدرت ساماندهی تهیه شده و به دنبال ایجاد فهم این موضوع است که تصمیم‏‌گیری دیگران تا چه میزان روی تصمیم‏‌های ما در آینده تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد که سرگرمی «هفت گنبد» مهارت‏‌های ارتباطی و ادراکی بین فردی نوجوانان را تقویت می‌کند.
طراحان این سرگرمی، امین عبداللهی و فرشید سوادکوهی هستند که با نظارت آیدین مهدی‏زاده تولید شده است.
در همین حال، سرگرمی «تتابرد»، دیگر اثر جدیدی بود که در این مراسم رونمایی می‌شد. حموله در این بخش، توضیح داد که یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای در طی چند سال گذشته حمایت و مشارکت در طراحی و تولید سرگرمی‌های جدید و تجدید تولید با سایر تولیدکننده‌ها است. بر همین اساس، به گفته‌ مدیرکل واحد سرگرمی‌های سازنده، سرگرمی تتابرد که از طرح‌های منتخب رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی است با سرمایه‌گذاری شرکت بازی آل و تلاش‌های مهندس فروزنده‌دل به صورت مشترک تولید شده است.
«تتا» مخفف تقلید، ترکیب و ابداع، روش جدیدی در آموزش و نوع جدیدی از بازی‌های فکری است. در این نوع بازی، چهارچوب‌ها و کلیشه‌های مرسوم به حداقل رسیده و مخاطب با بازی‌ای مواجه است که بخش‌های مختلف آن را می‌تواند تغییردهد (مانند زمین بازی، مهره‌ها و...)
طراحی این سرگرمی را مهدی پورمطلب از برگزیده‌های رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی برعهده داشته است.
در بخش دیگر این مراسم، بازی موبایلی «حرف‏چین» نیز رونمایی شد که به گفته‌ حموله، این بازی در دسته‌ بازی‌های کلمات قرار دارد و با گرافیکی ساده و جذاب در چهار بخش حرف‌چین، شرح‌چین و شعرچین و مسابقه، با استفاده از شعر و ادبیات و متون کهن فارسی سعی دارد در قالب بازی و سرگرمی و رقابتی جذاب، کودکان و نوجوانان را با این گنجینه‌‌ی بی‌پایان آشنا کند.
محسن حموله در سخنان خود تاکید کرد: اجرای سه بازی متفاوت اما در کنار هم، گرافیک ساده، جذاب و زیبا، استفاده از شعر و ادبیات و متون کهن فارسی، وجود بیش از 750 مرحله‌ جذاب و رقابتی، امکان دریافت جایزه درمراحل مختلف بازی، چالش‌های متفاوت و رقابتی در حل مراحل بازی، سازگاری با تمامی دستگاه‌های اندروید، حجم پایین و نصب یک‌مرحله‌ای، از ویژگی‏‌های این بازی موبایلی است.
به گفته‌ این مدیرکل کانون پرورش فکری، در طراحی محتوای این بازی از اشعار، شخصیت‌های کتاب‏‌های کانون استفاده شده و این بازی درکافه‌بازار بارگذاری شده است.
در این مراسم همچنین مدیرعامل کانون پرورش فکری نیز در کنار طراحان بازی‌ها حضور داشت و در سخنانی، بر لزوم برطرف کردن موانع پیش پای تولیدکنندگان تاکید کرد. او یکی از سیاست‌های کاری‌اش را تقویت حوزه بازی و سرگرمی و شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها و توانمندی‌های آن عنوان کرد تا بتوانند با دقت و قدرت بیشتر کارشان را انجام دهند.
این مراسم صبح روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد 1400 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در تهران برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار