پانا گزارش می‌دهد؛

ترافیک دیپلماسی در پاستور

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران طی سه روز اخیر ۴۰ دیدار داشته است/ سیدابراهیم رئیسی به مقامات و هیات‌های خارجی چه گفت؟

تهران (پانا) - با آغاز به کار دولت سیزدهم، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران طی فقط سه روز گذشته 40 دیدار دیپلماتیک انجام داده است. برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری مقامات 82 کشور جهان و 12 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای وارد تهران شده بودند.

کد مطلب: ۱۲۰۵۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
ترافیک دیپلماسی در پاستور

مقامات و هیات‌هایی که سیدابراهیم رئیسی در روزهای 13، 14 و 15 مرداد به حضور پذیرفته است، غیر از دید و بازدیدهایی است که بعد از اعلام نتایج انتخابات تاکنون صورت داده است. سیدابراهیم رئیسی یک روز بعد از برگزاری انتخابات 28 خرداد، یعنی از روز بیست‌ونهم دیدارها و تماس‌های خود را به ترتیب آغاز کرد و در اولین دیدار، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق کشورمان جهت تبریک پیروزی در انتخابات و آغاز فرآیند انتقال قدرت، با وی دیدار کرد. حسن روحانی همچنین به کابینه خود دستور داد تا به ترتیب همه معاونان و وزرای دولت تدبیر و امید با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دیدار و گزارشی از آخرین تحولات و اقدامات حوزه خود را با رئیس‌جمهوری جدید کشورمان در میان بگذارند. همه این دیدارها به مرور انجام شد تا جایی که این انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ایران تا پایان مراسم تنفیذ و تحلیف، مورد تقدیر بسیاری از مقامات و رسانه‌های جهان قرار گرفت. البته این رسانه‌ها، انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ایران را به عنوان یک الگو معرفی کرده و از نوع انتقال خشونت‌بار قدرت در ایالات متحده آمریکا میان تیم ترامپ و بایدن که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان این کشور شد، انتقاد کرده بودند.

رئیسی غیر از اعضای هیات دولت، با فرماندهان نظامی کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در ادامه به دیدار مراجع عظام تقلید در استان قم و جامعه مدرسین رفت و با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در تهران به گفت‌وگو نشست. وی پیش از آغاز به کار رسمی دولت خود، موضوعات مهم کشور از جمله مسکن، برق، مسائل استان خوزستان، واکسن و واکسیناسیون و وضعیت نظارتی و اطلاعاتی کشور را در نشست با مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار داد و درباره وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای حل مشکلات مردم نیز با اساتید و نخبگان اقتصادی گفت‌وگو کرد.

رئیسی در اولین دیدار دیپلماتیک خود محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و در دومی وزیر امور خارجه کشور هند را به حضور پذیرفت و با آن‌ها گفت‌وگو کرد. وی چندین تماس تلفنی هم با سلطان عمان، نخست‌وزیر واتیکان، رئیس‌جمهوری ترکمنستان، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، دبیرکل جنبش اسلامی فلسطین، رئیس‌جمهوری سوریه، امیر قطر، نخست وزیر پاکستان، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، رئیس منطقه کردستان عراق و رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس دستگاه قضائی عراق برقرار کرد.

وی با حضور در آسایشگاه جانبازان امام خمینی(ره) از جانبازان قطع نخاع هم عیادت کرد و همزمان با عید غدیرخم، از خانه کودکان کار یاسر، بازدید به عمل آورد. سیدابراهیم رئیسی ضمن حضور در حرم مطهر حضرت امام و تجدید بیعت با حضرت امام خمینی (ره)، یکبار نیز نشستی با شش کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار و در مراسم معارفه رئیس قوه قضاییه نیز سخنرانی کرده بود. همه این دید و بازدیدها تا قبل از مراسم تنفیذ در روز دوازدهم مرداد انجام شد. اما آنچه در زیر می‌خوانید گزارشی از تمام دیدارهای سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران طی روزهای چهارشنبه تا جمعه (13 تا 15 مرداد 1400) با مقامات و هیات‌های خارجی و مهمترین سخنان ایشان با این اشخاص است.

*در دیدار با ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه؛

حجم تعاملات ایران و روسیه خوب، اما ناکافی است/ مناسبات تهران مسکو باید وارد یک دوره جدید شده و برای توسعه همه‌جانبه آن گام‌های اساسی برداشته شود/ همکاری ایران و روسیه می‌تواند عاملی موثر و بازدارنده در برابر یکجانبه‌گرایی باشد/ سند جامع همکاری میان دو کشور باید نهایی شود/ از پیشرفت و رشد اقتصادی روسیه در راستای خوداتکایی خرسند بوده و مصمم هستیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با هدف ارتقای تاب‌آوری در برابر تکانه‌های اقتصادی به ویژه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا به نحو احسن اجرا کنیم.

*خطاب به مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه؛

باورها و اعتقادات مشترک، مردم دو کشور ایران و ترکیه را بسیار به هم نزدیک کرده است/ تهران و آنکارا توان و ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای گسترش همه جانبه روابط دارند/ موفقیت سیاست همسایگی مستلزم توسعه و تعمیق پیوندهای چندجانبه میان ایران و ترکیه است.

*در دیدار با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان؛

امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود/ ایران آمادگی دارد ظرفیت‌های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار و جلوگیری از خونریزی در افغانستان بکار بگیرد/ ریشه اصلی ناامنی و تنش در افغانستان توطئه‌های بیگانگان است/ امنیت افغانستان باید توسط خود افغانی‌ها تامین شود و ایران آمادگی دارد در این زمینه، مساعدت و همکاری داشته باشد تا صلح پایدار و عادلانه برقرار شود و مردم افغانستان از رنج و مشقت رهایی یابند.

*خطاب به فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق؛

برای مناسبات و همکاری‌های تهران و بغداد جایگاه ویژه و ممتازی قائل هستیم/ تقویت روابط با عراق در اولویت سیاست خارجی ایران قرار دارد/ دولت آمریکا صراحتا مسئولیت جنایت بزرگ در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و این کار عملا یک اقدام تروریستی دولتی بود و باید در مقابل افکار عمومی جهان و تاریخ پاسخگو باشند.

*در دیدار برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق؛

ایران خواهان عراقی قوی و مقتدر است/ هر گامی در راستای اقتدار عراق و کوتاه شدن دست بیگانگان از این کشور مایه پیشرفت عراق است/ ایران در راستای حفظ تمامیت ارضی و امنیت و ثبات عراق از اهدای خون عزیزترین فرزندان خود همچون شهید قاسم سلیمانی نیز دریغ نداشته است/ تردد زائران عتبات عالیات و مراسم پیاده‌روی اربعین باید تسهیل شود.

*خطاب به نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان؛

اراده دو دولت بر مبنای توسعه روزافزون مناسبات و همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای است و با همدلی و همراهی در این مسیر حرکت خواهیم کرد/ درگیری و تنش را به نفع هیچ کس نمی‌دانیم و برای تعمیق صلح و ثبات بین کشورهای منطقه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

*در دیدار ایمن بن عبدالرحمن، نخست‌وزیر الجزایر؛

زنان و مردان الجزایر برای مردم ایران همواره یادآور اراده و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر نفوذ بیگانگان بوده و هستند/ اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم گسترش روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی است/ اراده جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با الجزایر است.

*خطاب به ریکاردو منندز پیریتو، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا؛

کشورهای مستقل و آزادی‌خواه جهان می‌توانند با توسعه سطح روابط و همکاری‌های خود بر تحریم و فشارهای ظالمانه آمریکا غلبه کنند/ ایران و ونزوئلا از منافع و نیز دشمن مشترک برخوردار هستند/ همواره نشان داده‌ایم که با ایستادگی و درایت می‌توانیم توطئه‌های آمریکا و امپریالیسم جهانی را نقش بر آب کنیم/ آمریکا برخلاف ادعاهایی که دارد، نمی‌تواند ملت‌های مستقل را از مسیر پیشرفت و تعالی بازدارد/ مصمم هستیم با برقرای روابط همه‌جانبه با کشورهای دوست و برادر مشکلات را از پیش پای مردم خود برداریم.

*در دیدار محمد صادق سنجرانی، رئیس مجلس سنای پاکستان؛

سطح مطلوب مناسبات ایران و پاکستان بسیار بالاتر از حد کنونی است/ وضعیت مردم افغانستان نگران‌کننده است و باید با همکاری‌های مشترک نگذاریم این مردم مسلمان بیش از این دچار آسیب شوند/ سرنوشت افغانستان باید بدون دخالت بیگانگان و به دست خود افغانی‌ها و از مسیر گفت‌وگو و بصورت صلح‌آمیز تعیین شود.

*خطاب به سینی عمرو، رئیس مجلس نیجر؛

آنچه پیش از روابط سیاسی و اقتصادی ایران و نیجر را به هم پیوند می‌دهد، باورهای مشترک دو ملت است که قلب‌های ما را بهم نزدیک می‌کند/ وزارت امور خارجه ایران و نیجر باید برنامه و ساز و کاری عملیاتی برای شناسایی همه ظرفیت‌های دو کشور برای گسترش روابط را طراحی و اجرا کنند، زیرا گسترش روابط با کشورهای آفریقایی از جمله نیجر، از اولویت‌های ایران در دوره پیش رو خواهد بود.

*در دیدار رخلیو مایتا، وزیر امور خارجه بولیوی؛

سطح کنونی روابط دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که وجود دارد ناکافی می‌دانیم/ دو کشور از زمینه‌های فراوانی برای توسعه سطح روابط برخوردار هستند که باید شناسایی و در جهت بهبود مناسبات و منافع دو ملت استفاده شود/ آمریکا و مستکبران جهان از اینکه بولیوی بر پایه اراده و خواست مردم خود استوار شده است، ناراحت و خشمگین هستند اما بی‌تردید کشورهای مستقل و آزادیخواهی مانند بولیوی می‌توانند خارج از اراده مستکبران، مسیر پیشرفت را ادامه دهند.

*خطاب به کایرات ساریبای، مدیر اجرایی دبیرخانه کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا)

ایران فعالیت و پویایی سازمان‌های منطقه‌ای را عامل مهمی در مسیر مقابله با یکجانبه گرایی می‌داند/ ایران، بنا دارد تا به‌طور مؤثر از ظرفیت نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای دفاع از حقوق و منافع کشورهای مستقل استفاده کند.

*در دیدار ابراهیم محمد، وزیر گردشگری غنا؛

از شما می‌خواهم در بازگشت به کشورتان پیام اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات اقتصادی با غنا را ابلاغ کنید/ کاهش سطح روابط با غنا و دیگر کشورهای آفریقایی برای دولت سیزدهم قابل قبول نیست و تلاش خود را برای بالفعل‌شدن همه ظرفیت‌های موجود به منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای آفریقایی به کار خواهیم گرفت.

*خطاب به محمد عبدالسلام، فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن؛

امروز یمن به جلوه ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار جهانی و افتخار جهان اسلام و جهان عرب تبدیل شده است/ مقاومت و ایستادگی مردانه مردم و جوانان یمن همه جهانیان را حیرت‌زده کرده است/ مردم و مجاهدین یمن پیروز میدان هستند/ سرنوشت یمن باید به دست خود یمنی‌ها رقم بخورد/ هیچ‌کس خارج از یمن نمی‌تواند برای این کشور تصمیم بگیرد.

*در دیدار حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه؛

مردم و دولت سوریه قهرمانانه در مقابل تروریسم عبری و غربی ایستادگی کرده و به پیروزی رسیدند/ همراهی و همکاری موجود بین دو کشور را با قوت ادامه خواهیم داد و هیچ محدودیتی در مسیر توسعه روابط برادرانه دو کشور وجود ندارد/ باید بقایای نیروهای بیگانه هر چه زودتر از خاک سوریه خارج شوند تا این ملت بتواند با قوت و سرعت روند بازسازی را آغاز کند.

*خطاب به دنیس مونکادا، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه؛

ایستادگی در مقابل مطامع ناحق آمریکا، نیکاراگوئه را به الگویی برای کشورهای آمریکای لاتین و حرکت های ضد استکباری کشورهای این منطقه تبدیل کرد/ نام انقلاب نیکاراگوئه همواره برای مردم ایران نامی آشنا بوده است/ رهبران انقلاب نیکاراگوئه هم نباید اجازه دهند گذشت زمان روحیه انقلابی را در مردم و بخصوص جوانان سرد کند/ سطح فعلی روابط کافی نیست و باید با بررسی‌های دقیق درباره ظرفیت‌های دو کشور، گام‌های بلند و جدی برای ارتقای سطح روابط برداشت.

*در دیدار نورالدین جان اسماعیل اف؛ رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان؛

باید تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌ها به امنیت دو کشور و رفاه بیشتر دو ملت منجر شود/ تعامل و همکاری‌های پارلمانی می‌تواند نقش موثری در روند اجرای قراردادهای فی مابین و توسعه روزافزون روابط داشته باشد.

*خطاب به محمدطائر ذاکرزاده، رئیس مجلس تاجیکستان؛

روابط تهران و دوشنبه فراتر از روابط عادی دو کشور با یکدیگر است و باید با اتکا به نزدیکی‌های فرهنگی و تمدنی، برای ارتقای سطح این روابط گام‌های جدی برداشت/ ناامنی‌های امروز افغانستان که ریشه در دخالت‌های بیگانگان در این کشور دارد، به نفع هیچ‌کس نیست و ایران و تاجیکستان باید برای رفع این نگرانی مشترک در عرصه دوجانبه و بین‌المللی همکاری‌های نزدیکی‌تری با یکدیگر داشته باشند.

*در دیدار بدر بن حمد البوسعیدی؛ وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان؛

هدف جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با عمان در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است/ کشورهای منطقه توانایی و قدرت کافی را برای تامین امنیت منطقه دارند/ حضور بیگانگان در منطقه هیچ ثمره‌ای جز تهدید امنیت ندارد.

*خطاب به دبیرکل اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما (آلبا)؛

ایران مصمم است مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای عضو این اتحادیه بیش از پیش تقویت کند/ فعال شدن هر چه بیشتر سطح همکاری ایران و کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند آمریکایی‌ها و سایر مستکبرین را منفعل کند.

*در دیدار بیسرا تورکویچ، وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین؛

رویکرد ایران حفظ امنیت و رفاه در تمامی مناطق است/ زمینه تعامل و مبادلات اقتصادی گسترده‌ای بین دو طرف وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنیم/ متأسفانه امروز بسیاری از اقداماتی که در دنیا انجام می‌شود، ضد حقوق انسان است و این اقدامات عمدتاً از طرف کسانی انجام می‌شود که به ظاهر پرچمدار و مدعی حقوق بشر هستند.

*خطاب به ولادیمیر آندریچنکو، رئیس مجلس نمایندگان بلاروس؛

ظرفیت‌های فراوانی در ایران و بلاروس وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند به نفع دو ملت باشد/ تحریم نمی‌تواند مسیر توسعه و همکاری دوستانه کشورها را متوقف کند/ آمریکا تصور می‌کند با ابزار تحریم می‌تواند در روند پیشرفت ملت‌ها مانع ایجاد کند اما سخت در اشتباه است و ایران با همکاری کشورهای دوست خود با قوت مسیر پیشرفت را ادامه خواهد داد و با این کار آمریکا را پشیمان می‌کنیم.

*در دیدار نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق؛

سطح تعاملات با عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد/ امروز شرایط مناسبی فراهم شده تا بر پایه اشتراکات تاریخی و فرهنگی، روابط و همکاری‌های قوی‌تر و گسترده‌تری در بخش‌های مختلف و در راستای رونق اقتصادی داشته باشیم/ کشورهایی که بدنبال سلطه‌گری بوده و خوی استکباری و خودبرتربینی دارند، هیچ‌گاه برای مشکل‌گشایی از ناامنی‌های منطقه گام موثری برنداشته، بلکه با فتنه‌گری بر مشکلات موجود دامن می‌زنند/ کشورها و ملت‌های منطقه باید در مقابل فتنه‌افکنی و نفوذ نرم سلطه‌گران مراقب باشند و اجازه دخالت به آنها را ندهند.

*خطاب به نالانت مامیتوف، رئیس مجلس ملی قرقیزستان؛

باید دوستی عمیق و دیرین ایران و قرقیزستان با گسترش مناسبات در عرصه‌های مختلف بیش از گذشته تعمیق و تقویت شود/ ظرفیت‌های بالایی برای گسترش روابط داریم که باید برای فعال کردن آنها برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم.

*در دیدار جوب یوستینا انوگای و زبیر علی مولود، روسای مجالس تانزانیا و زنگبار؛

با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود و نیز نزدیکی عمیق و تاریخی ملت‌های ما به ویژه با شیرازی‌تبارهای زنگبار، باید سطح روابط و همکاری‌ها را ارتقا دهیم/ روابط پارلمانی بین مجلس شورای اسلامی ایران با مجالس تانزانیا و زنگبار می‌تواند به توسعه تعاملات دوجانبه و منطقه‌ای طرفین کمک کند.

*خطاب به صاحبه غفاراوا، رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان؛

شرکت‌های مختلف و بخش خصوصی ایرانی آمادگی دارند در روند بازسازی مناطق آذربایجان و اجرای پروژه‌های مشترک در بخش‌های فنی، مهندسی و زیربنایی، مشارکت و همکاری داشته باشند/ ایران پیشرفت و امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت خود می‌داند/ دو کشور می‌توانند در روابط دوجانبه و منطقه‌ای همکاری‌ها و هماهنگی‌های نزدیک و موثری در راستای منافع دو ملت و امنیت و ثبات در منطقه داشته باشند.

*در دیدار شهریار عالم، وزیر خارجه بنگلادش؛

برای توسعه جدی روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بویژه در عرصه اقتصادی اراده جدی داریم و فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود را به نفع رفاه و پیشرفت دو ملت می‌دانیم/ جمهوری اسلامی ایران از همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور در مسیر توسعه روابط استقبال می‌کند/ از همه ظرفیت‌های خود برای رهایی مردم مسلمان و مظلوم میانمار از ظلم استفاده کنید.

*خطاب به احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت؛

مانعی بر سر راه گسترش تعاملات دو کشور وجود ندارد و معتقدم دوره جدیدی برای همکاری بین کشورهای منطقه آغاز شده است/ دشمنان و بدخواهان، روابط برادرانه بین ملت‌های منطقه را نمی‌پسندند/ اگر مسئله و مشکلی بین کشورهای منطقه وجود دارد، باید با گفت‌وگو و تعامل حل و فصل شود و نباید اجازه داد هیچ جای پایی برای دخالت بیگانگان در منطقه ایجاد شود.

*در دیدار زبیرو دادا، وزیر امور خارجه نیجریه؛

با توجه به ظرفیت‌های مناسب در دو کشور، آمادگی داریم برای فعال شدن این توانمندی‌ها در مسیر گسترش روابط، گام‌های بلند و استوار برداریم/ ایران برای توسعه تعاملات با کشورهای آفریقایی اراده جدی دارد/ مسئولان نیجریه‌ای تلاش کنند موانع احتمالی گسترش روابط دو کشور را برطرف کنند.

*خطاب به سوبر امانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند؛

ایران و هند در راستای تامین امنیت منطقه بویژه افغانستان می‌توانند نقش سازنده و مفیدی ایفا کنند/ با حرکت در مسیر برنامه مشترک همکاری می‌توانیم شرایط متفاوتی در سطح روابط دو کشور در راستای منافع دو ملت ایجاد کنیم/ تهران از نقش آفرینی دهلی نو در ایجاد امنیت در افغانستان استقبال می‌کند/ سرنوشت افغانستان باید توسط خود افغانی‌ها رقم بخورد و باور داریم اگر آمریکایی‌ها در این زمینه فتنه‌گری نکنند این مسئله به سرعت حل و فصل خواهد شد.

*در دیدار فرستاده ویژه امارات متحده عربی؛

اراده جدی و صمیمانه ایران توسعه روابط با امارات است/ برای تسریع در روند توسعه روابط، مناسب است سازوکار مشترکی ایجاد شود تا ظرفیت‌ها و راه‌های تحکیم مناسبات و همکاری‌های دو کشور را در زمینه‌های مختلف عملیاتی کند/ نسبت به مردم امارات احساس علاقه قلبی داریم و ارتباط نزدیک دو دولت می‌تواند زمینه‌ساز برقراری روابط برادرانه و همکاری‌های نزدیک‌تر بین دو ملت باشد/ به رغم همه فشارها و محدودیت‌هایی که داریم اما در دفاع از مردم فلسطین به وظیفه دینی و انسانی خود عمل می‌کنیم و انتظار داریم کشورهای مسلمان و عرب نیز در این زمینه پیشقدم باشند/ صهیونیست‌ها دوستدار ملت‌های منطقه نیستند و با عادی‌سازی روابط بدنبال تضعیف ظرفیت جهان اسلام هستند.

*خطاب به ایویتسا داچیچ، رئیس پارلمان صربستان؛

ایران و صربستان ظرفیت‌های زیادی برای گسترش مناسبات دارند/ ایران کشوری صلح‌دوست و خیرخواه ملت‌های دیگر است و بر این باور است که آینده متعلق به کشورهایی نیست که به دیگران ظلم می‌کنند.

*در دیدار شیخ نعیم قاسم، قائم مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان؛

حزب‌الله لبنان توانسته بازدارندگی موثری در برابر دشمن صهیونیستی، گروه‌های تکفیری و به طور کلی فتنه‌های آشکار و پنهان به نمایش بگذارد/ امیدی که مجموعه اثرگذار حزب‌الله لبنان برای ایستادگی در دل ملت‌ها ایجاد کرده، باعث شده است که دشمن تلاش کند به هر نحو ممکن در برابر گسترش این الگوی اثربخش مانع‌تراشی کند و لذا ایجاد محدودیت و بستن رسانه‌های جریان مقاومت در همین راستا صورت می‌گیرد.

*خطاب به محمد سانوس بارکنیدو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)؛

ایران به‌عنوان عضو مؤثر اوپک بر ارتقا جایگاه جهانی این سازمان و افزایش نقش‌آفرینی آن در مدیریت بازار جهانی انرژی تأکید دارد/ دبیرخانه اوپک باید حقوق و منافع کشورهای عضو را به‌عنوان مبنای اتخاذ همه تدابیر و اجرای همه سازوکارها در نظر بگیرد/ دبیرخانه اوپک باید نقش فعال‌تری برای ایجاد هماهنگی بیشتر میان کشورهای عضو و غیرعضو ایفا کند.

*در دیدار سیپر ینو کاساما، رئیس مجلس ملی گینه بیسائو؛

کشورهای آفریقایی از ظرفیت‌های مادی و نیروی انسانی ارزشمندی برخوردار هستند/ تهران توسعه همه‌جانبه روابط با کشورهای آفریقایی و از جمله گینه بیسائو را در راستای منافع متقابل پیگیری خواهد کرد/ غربی‌ها سیاست عقب‌ماندگی کشورهای آفریقایی را با شدت پیگیری می‌کنند اما ایران بعنوان دوست و شریک واقعی و در راستای منافع مشترک، بدنبال استقلال و پیشرفت مردم این قاره است.

*خطاب به فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی عراق؛

ابتکار مرجعیت در بسیج مردمی و ایجاد حشد الشعبی اقدام هوشمندانه‌ای بود که برکات فراوانی برای کشور و مردم عراق داشته و خواهد داشت/ حشد الشعبی پشتوانه عظیمی برای توسعه و پیشرفت عراق و دفاع از مردم در برابر توطئه‌ها و نقشه‌های بیگانگان است/ به برکت خون شهدای مقاومت، روابط دو ملت ایران و عراق عمیق‌تر و مستحکم خواهد بود.

*در دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس؛

عملیات شمشیر قدس نشانه‌های پیروزی بزرگ جریان مقاومت در برابر غاصبان فلسطین را آشکار کرد/ جمهوری اسلامی هرگز تردیدی در حمایت از آرمان آزادی قدس نداشته و ندارد/ ابتکار عمل در دست جریان مقاومت است/ نظریه مقاومت در فلسطین جواب داده و خواهد داد/ آنچه آینده فلسطین و منطقه را رقم می‌زند، مجاهدت مجاهدان و مقاومت نیروهای جهادی است/فلسطین از نظر ما مساله اول جهان اسلام بوده و خواهد بود.

*خطاب به زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین؛

جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین هیچ تردیدی ندارد و همواره از حق این مردم مظلوم دفاع خواهیم کرد/ پیروزی نهایی متعلق به جبهه حق است/ جبهه باطل به رغم برخورداری از قدرت تسلیحاتی و مادی در مقابل جبهه حق در غزه مستاصل و درمانده است.

*در دیدار ابو جهاد طلال ناجی، دبیرکل و ابو احمد فواد، معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین؛

مقاومت تنها راه پیروزی در مقابل صهیونیست‌ها است/ کسانی که بدنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند به اشتباه خود پی خواهند برد/ رژیم صهیونیستی به هیچ یک از قراردادها و پیمان‌هایی که منعقد کرده، پایبند نبوده است/ امروز گروه‌های مقاومت باید راه نورانی مجاهدینی که بدون اعتماد به روند سازش، مسیر مقاومت را پیش گرفتند، با عزم راسخ و با اتکال به حضرت حق و اعتماد به داشته‌های خود با قوت ادامه دهند/ هرچقدر اتحاد و همکاری گروه‌های مختلف مقاومت بیشتر باشد، اثربخشی و پیروزی‌های بزرگتری نصیب جریان مقاومت خواهد شد/ امروز رژیم صهیونیستی درمانده‌تر و قدرت مقاومت بیشتر از همیشه است و روز به روز بر این قدرت افزوده خواهد شد و تنها راه مواجهه با کسی که منطق را نپذیرد،‌ منطق مقاومت است.

*خطاب به تاندی آر، رئیس پارلمان ملی آفریقای جنوبی؛

ایران پس از برچیده شدن نظام آپارتاید، همواره روابط خوبی با آفریقای جنوبی داشته است/ مردم ایران همواره احساس مثبتی به مردم و کشورهای آفریقایی داشته‌اند/ مردم ایران و البته افکار عمومی جهانیان، از تبعیض علیه رنگین پوستان به ویژه بدرفتاری‌ها با سیاه پوستان در آمریکا به شدت متنفر هستند/ دو کشور برای دفاع از حقوق کشورهای مستقل در مجامع بین‌المللی مسؤولیت دارند.

لازم به ذکر است طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مقامات ۸۲ کشور جهان و ۱۲ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی حاضر بوده‌اند. میهمانان خاص و شخصیت‌های برجسته سیاسی که در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کردند عبارتند بودند از: عراق، فلسطین، لبنان، سودان، بحرین، یمن، بوسنی، ترکیه، روسیه، کرواسی، آرژانتین، کوبا، برزیل، ونزوئلا و همچنین واتیکان فرستاده ویژه عالیجناب پاپ، نمایندگان عالیرتبه کشورهای عراق، ارمنستان، افغانستان، الجزایر، سوریه، ترکیه، ونزوئلا، بروندی، پاکستان، روسیه، صربستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، مالزی، آفریقای جنوبی، تانزانیا، بلاروس، ترکمنستان، زنگبار، گینه کوناکری، گینه بیسائو، بنین، نیجر، امارات، ایتالیا، قطر، نیجریه، سریلانکا، غنا، بنگلادش، کره جنوبی، یمن، لبنان، توگو، برزیل، شیلی، گرجستان، بورکینافاسو، مالت، ایرلند، عمان، کویت، هند، بولیوی، نیکاراگوئه، بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، یونان، اندونزی، اردن، استرالیا، اسلوونی، اوگاندا، برونئی، تایلند، تونس، چین، دانمارک، رومانی، زیمبابوه، ژاپن، ساحل عاج، نیوزیلند، سیرالئون، سنگال، فنلاند، فیلیپین، قبرس، لهستان، کوبا، کره شمالی، هلند، مالی، مصر، ویتنام و دبیرکل سرویس اقدام خارجی نماینده ویژه آقای جوزپ بورل اتحادیه اروپا، رئیس IPU، دبیرکل OPEC، دبیرکلAPA ، دبیرکل PUIC، دبیرکل ALBA، دبیرکل ECO، دبیرکل سیکا (CICA)، دبیرکل اوپک گازی (GECF)، وزیر همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در تهران، معاون دبیرکل D8.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار