وزیر فرهنگ: «خون‌شریکی» و «قلم مشترک» دو بال تمدن‌ساز بین ایران و افغانستان است

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت «خون‌شریکی» و «قلم مشترک» دو بال تمدن‌ساز برای فرهنگ، هنر و تولید حلقه مشترک بین دو ملت ایران و افغانستان هستند.

کد مطلب: ۱۲۰۵۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر فرهنگ: «خون‌شریکی» و «قلم مشترک» دو بال تمدن‌ساز بین ایران و افغانستان است

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سیدعباس صالحی در مراسم یادبود مرحوم محمدسرور رجایی (نویسنده و شاعر افغانستانی) با عنوان سرود سرور با اشاره به مشترکات فراوان ایران و افغانستان گفت: دین، آئین، زبان مشترک، مفاخر و میراث فرهنگی از جمله این مشترکات است و به نظر می‌رسد این مشترکات در چهار دهه اخیر بیشتر هم شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اولین مورد مشترکات ایران و افغانستان به قول مرحوم رجایی خون‌شریکی است. در این چهار دهه فراوان بودند مجاهدین افغانستانی که در کنار ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس شهید و جانباز شدند و همچنین فراوان ایرانی‌هایی بودند که در مقابل شوروی در کنار مجاهدین افغانستانی مبارزه کردند. امروز هم به عنوان مدافعان حرم در کنار هم مشغول به مبارزه هستند. اما حوزه «خون‌شریکی» حوزه جدیدی است که هنوز کار زیادی در آن انجام نشده است.

صالحی دفاع از حرم را از نگاه مرحوم رجایی، موضوعی برای همدلی و همراهی بیشتر مردم افغانستان و ایران عنوان کرد و گفت: خود این شاعر در کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون، قسمتی از کنار هم بودن‌ها را به زیبایی روایت کرده است. مثال این همدلی، شهید افغانستانی بود که در ایران خانواده‌ای نداشت و در عملیات والفجر به شهادت رسید؛ در خراسان، هزاران هزار نفر خانواده او شدند و تشییع باشکوهی برای او به عمل آوردند.

وی همچنین «قلم مشترک» را موضوع مهم و جدید دیگر در زمینه مشترکات دو کشور بیان و عنوان کرد: «خون‌شریکی» و «قلم مشترک» دو بال تمدن‌ساز برای فرهنگ، هنر و تولید حلقه مشترک بین دو ملت هستند.

صالحی ابراز امیدواری کرد به برکت روز مباهله- روز برگزاری این مراسم-، مرحوم محمدسرور رجایی مسیری را برای همدلی و همراهی دو ملت باز کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار