کشف کتیبه‌ 400 ساله در روستای گلابر زنجان پس از سیل

زنجان (پانا)- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از کشف سنگ کتیبه دار تاریخی در روستای گلابر بعد از سیلاب اخیر خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۰۵۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
کشف کتیبه‌ 400 ساله در روستای گلابر زنجان پس از سیل

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند چهارشنبه 13 مردادماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: «کتیبه سنگی در روستای تاریخی و گردشگری گلابر شهرستان ایجرود بر اثر سیل در داخل رودخانه‌ای موسوم به رودخانه جوقین نمایان شد. این سنگ‌نوشته حاوی کتیبه آیت‌الکرسی به خط کوفی است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: «به‌محض اطلاع از این رویداد، پایگاه یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ایجرود به همراه کارشناسان به منطقه مراجعه و کتیبه را به مسجد تاریخی منتقل کردند.»

او با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد محلی که کتیبه در آن کشف‌شده یکی از روستاهای تاریخی استان زنجان است، افزود: «مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در منطقه حاضرشده‌اند و از محوطه مراقبت می‌کنند تا کارشناسان برای بررسی‌های بیشتر به گلابر اعزام شوند.»

ارجمند گفت: «به گفته باستان‌شناسان قدمت این کتیبه 400 سال است که بخشی از سند هویت مردم استان زنجان و روستای گلابر به شمار می‌آید.»

روستای زیبای گلابر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایجرود در استان زنجان است. روستای پلکانی و سرسبز گلابر علاوه ‌بر طبیعت دل‌نشین آثار قدیمی متعددی دارد که مربوط به دوره‌های تاریخی‌ مختلف‌اند. این روستا در محدوده شهرستان ایجرود در فاصله ۴۸ کیلومتری زنجان و ۱۲ کیلومتری زرین‌آباد مرکز شهرستان واقع‌شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار