رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به پانا خبر داد؛

بررسی لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل درهفته جاری / ایجاد تعادل میان نقش زنان و شغل آنان

خبرگزاری پانا: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از بررسی لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل در کمیسیون اجتماعی و در هفته جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۰۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد

عبدالرضا عزیزی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، در این باره افزود: کمیسیون اجتماعی در جلسه روز سه‌ شنبه به بررسی لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل می ‌پردازد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اصلی بررسی این لایحه کمیسیون اجتماعی است و لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل در دستور کار کمیسیون قرار دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل بر اساس پیشنهاد مرکز امور زنان و خانواده به تصویب هیأت وزیران رسید و پس از آن تقدیم مجلس شده و در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار گرفت.
عزیزی با بیان اینکه لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل در راستای اجرای ماده 137 آیین نامه داخلی مجلس است، خاطرنشان کرد: این لایحه با هدف تحکیم بنیاد خانواده و کمک به ایجاد تعادل بین تعدد نقش زنان و شغل آنان و همچنین تطبیق شرایط کار با وضعیت زندگی زنان شاغل بررسی می شود.
به گزارش پانا، لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل به منظور حمایت از زنان شاغل سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال و با هدف تحکیم بنیاد خانواده، در دولت تصویب و از سوی رئیس‌جمهور دولت دهم برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.
در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: به منظور حمایت از زنان شاغل سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال یا معلول یا دارای همسر یا فرزند مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و با توجه به تعدد نقش آنها در خانواده (به عنوان همسر و مادر) و به تبع آن وظایف متعدد ناشی از نقش‌های یادشده و نظر به اهمیت و ضرورت برقراری تعادل بین این نقش‌ها و تطبیق شرایط کار با وضعیت خانوادگی و برای ایفای شایسته وظایف مربوط و در راستای کاستن از زحمات و آلام زنان جامعه، «لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل» برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس می‌شود.
براساس ماده واحده این لایحه ،ساعات کار هفتگی زنان شاغل (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال یا معلول یا دارای همسر یا فرزند مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج در دستگاه‌های اجرایی ماده (222) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1389- و بخش غیر دولتی (مشمولین قانون کار و تأمین اجتماعی) با تأیید مراجع ذی‌ربط 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می‌شود. همچنین، کارفرمایان بخش غیردولتی از اعمال تخفیف پلکانی یا تأمین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار