قلب سینما باید برای مخاطب بتپد 

تهران (پانا) - همزمان با پایان فاز نخست طرح توسعه سینماهای حوزه هنری، ۶۵ سالن سینمای تازه تأسیس و بازسازی شده با افتتاح نمادین نخستین پردیس سینمایی در شهر سقز استان کردستان، به چرخه اکران سینمای ایران اضافه شدند.

کد مطلب: ۱۲۰۴۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
 قلب سینما باید برای مخاطب بتپد 

به گزارش روابط عمومی بهمن سبز، آئین افتتاح سینماهای فاز یک طرح توسعه حوزه هنری به میزبانی پردیس سینمایی مهر سقز عصر روز شنبه نهم مرداد ماه ۱۴۰۰ در حالی که این شهر در وضعیت زرد قرار دارد، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مژده لواسانی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت به مهمان نوازی مردم غیور استان کردستان اشاره کرد و از افتتاح ۶۵ سالن سینمایی در ۱۲ استان کشور و افتتاحیه نمادین ۹ سالن سینمایی در استان کردستان سخن گفت.

هدیه ویژه جمهوری اسلامی به مردم کردستان

در ادامه امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان، ضمن خوشامدگویی به حاضران، طی سخنانی بیان کرد: سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال ۸۸ نقطه عطفی در تاریخ کردستان بود، چراکه ایشان این استان را استان هنر و فرهنگ نامیدند. این نام‌گذاری از دو جهت قابل بررسی بود، اول این که استان کردستان امنیتی نیست و دوم این که بستر توسعه این استان از مسیر فرهنگ باید بگذرد که کارآمدترین و مهم‌ترین سرمایه آن فرهنگ است که باید محور اصلی توسعه باشد. حوزه هنری این استان به‌عنوان نهاد مولود انقلاب اسلامی، بعد از سفر معظم اله به استان جلسات کارشناسی بسیاری داشت که طی آن توسعه فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفت و حاصل آن تأسیس پردیس سه سالنه بهمن سنندج به‌عنوان مجهزترین پردیس غرب کشور بود که در سال ۹۱ افتتاح شد.

او ادامه داد: وجه تمایز حوزه هنری تولید محور بودن آن است که ادعا داریم و ثابت کردیم تا جایی که امروز کردستان قطب اصلی فیلم کوتاه است. در گام دوم و در راستای توجه به اصل عدالت در سال ۹۶ سینمای آزادی در شهر بیجار افتتاح شد و در گام سوم باتوجه به مطالبه هنرمندان سقز، کلنگ این مجموعه در اسفند سال ۹۸ زده شد که به دلیل شیوع کرونا وقفه کوتاهی افتاد. اما در نهایت با تلاش حوزه هنری و موسسه بهمن سبز، علیرغم محدودیت‌های اعتباری و شیوع کرونا، این تهدید تبدیل به یک فرصت شد و امروز شاهد افتتاح این پردیس سه سالنه هستیم.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در ادامه بیان کرد: این پردیس صرف نمایش فیلم نیست و یک پاتوق فرهنگی است برای کشف استعدادهای جوانان این دیار جهت تولیدات فاخر؛ خرسندم که با افتتاح ۹ سالن در استان کردستان، تعداد سالن‌ها به ۱۳ سالن رسیده است. جا دارد همین جا از همه نهادهایی که ما را همراهی کردند تشکر کنم که کمک کردند. این هدیه جمهوری اسلامی به مردم شریف این دیار بعد از سه دهه تحقق پیدا کند. امیدوارم این پروژه بیش از گذشته موجب ارتقای فرهنگ این خطه باشد.

سقزی آباد و توسعه یافته

کامل کریمیان، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهر سقز نیز در ادامه این مراسم گفت: طی چند سال گذشته هنرمندان این گلایه را داشتند که چرا شهری با قدمتی بیش از سه هزار و پانصد سال، در زمان رونق سینماها سه سالن داشت، درحالی که بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و با جمعیت دویست و پنجاه هزار نفری امروز فاقد سینما و مکانی برای انجام کارهای فرهنگی است؛ بنابراین ما تلاش کردیم این گلایه‌ها را به گوش استاندار محترم برسانیم و با همت رئیس حوزه هنری و مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز این سالن در اختیار ما قرار گرفت و توسط حوزه هنری و موسسه بهمن سبز ساخته و تکمیل شد تا امروز در خدمت هنرمندان عزیز قرار گیرد.

غفلت از حوزه‌های فرهنگی

بهرام نصرالهی زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، نیز طی سخنانی اظهار کرد: به‌عنوان کسی که مسئولیت توسعه، مدیریت و برنامه‌ریزی استان بر عهده ماست، اگر بخواهم به نقطه‌ضعفی در جهت‌گیری توسعه کشور اشاره‌کنم، این نقطه‌ضعف، غفلت در حوزه فرهنگی است که در حاشیه سبد بسیاری از مسئولین و حتی مردم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و کمتر موردتوجه واقع می‌شود. ما ابتدا به مسائل دیگر توجه می‌کنیم و کمتر به مسائل فرهنگی نگریسته‌ایم. این غفلت در نظام برنامه‌ریزی ما را با آسیب‌های اجتماعی بسیاری در کشور مواجه کرده است تا جایی که مقام معظم رهبری شخصاً به این امر ورود کردند و جلساتی برگزار شد که در نتیجه این کم‌توجهی‌ها، در بخش‌های مختلف مرتفع شود. فعالیت‌هایی از این‌ دست و تأسیس سالن‌ها نه‌تنها مبنایی برای پر کردن اوقات فراغت است، بلکه یکی از اساسی‌ترین کارها در راستای توسعه جامعه خواهد بود.

مردم شهر سقز با هنر بیگانه نشده‌اند

بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه نیز طی سخنانی بیان کرد: اتفاق فرخنده‌ای است که بعد از سه دهه تعطیلی سالن‌های سینما چنین سالنی در این شهر افتتاح شد. متأسفانه بعد از ورود فضای مجازی ما از لمس فیزیکی فرهنگ و هنر محروم شدیم، اما قطعاً به دلیل جایگاه فرهنگی شهر سقز و برگزاری جشنواره تئاتر کردی، این اتفاق نخواهد افتاد، چراکه مردم شهر سقز با هنر بیگانه نشده‌اند. از سوی دیگر هنر سینما به‌عنوان هنر هفتم، جایگاه ویژه‌ای دارد و تأثیرگذاری خودش را خواهد داشت. سالنی با این کیفیت همه مردم را از هر قشری دعوت خواهد کرد.

قلب سینما باید برای مخاطب بتپد

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری آخرین سخنران این مراسم بود که طی سخنانی کوتاه گفت: انقلاب اسلامی یک الگوی نو برای اداره و پیشرفت ایران عزیز و هر جامعه بشری پیش روی جهانیان قرارداد: مردم‌سالاری دینی؛ ایده‌ای برآمده از حاقِّ اندیشه اسلامی. غایتِ در مردم‌سالاری دینی حضور مردم و میدان‌داری مردم در همه عرصه‌های اجتماعی است. فرهنگ و هنر نیز در پرتو این فکر ناب معنایی دِگر خواهد یافت و مسیر رشد و تعالی را خواهد پیمود.

او ادامه داد: هنر و به‌صورت‌ خاص سینمای متعهد بر مدارِ مردم به‌گونه‌ای دیگر تکون یافته و به بافته‌های پوچ کاسب‌کاران و خام اندیشان برای هنر خوانده نمی‌شود. قلب سینما باید برای مخاطب بتپد. این اصلی‌ترین رویکرد حوزه هنری در فصل نوین حرکت آن است. البته که مخاطب سینمای ایران مردمی دین‌دار و انقلابی‌اند. امتی که هرچه داشته برای اهتزاز آرمان‌های خود به میدان آورده و از ایثار هیچ‌کدام از دارایی‌هایش بخل نورزیده است. سینمای حوزه هنری برای این مخاطب شریف تولید می‌کند و خود را متعهد می‌داند که انعکاس بزرگی و شرافت این مردم باشد.

رئیس حوزه هنری اظهار کرد: بر صدر نشاندنِ این مردم و میدان‌داری‌شان مستلزم تحول در تمام حلقه‌های زنجیره سینماست. استعدادیابی و پرورش نسل نوی سینمای ایران، مضمون یابی، تولید و ساختارهای توزیعی و ترویجی باید تغییر اساسی کند. امروز، مع الاسف مخاطب اصلی سینما یعنی اغلب مردم سال‌هاست که خانه‌شان را به سینما ترجیح داده‌اند. ما امیدواریم که شرایط میزبانی و خادمی از مردم شریف ایران را در تمامی نقاط کشور به نحوی فراهم کنیم تا اوقاتی آسوده و به سامان را به تماشای آثار جذاب، سالم و مؤثر سپری کنند. این مخاطب خاموش کنشگر فعال سینمای ایران خواهد شد، به‌شرط آنکه ما خدمت‌گزاران فرهنگ و هنر اقدامات اساسی را سامان دهیم.

او در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: تشکیل زنجیره سینمایی مهر حوزه هنری در سراسر کشور با تمرکز بر مخاطب کودک و خانواده و مطابق با نیازهای آنها شکل خواهد گرفت. در این زنجیره توسعه سینماها در چارچوب مجموعه‌های چندمنظوره فرهنگی و مبتنی بر زنجیره صنایع فرهنگی شامل کتاب، فیلم، موسیقی، تجسمی، گالری، فکر و اندیشه و با تمرکز بر احیای سینماهای ماندگار با بهره‌برداری فرهنگی از بناهای فرهنگی رخ خواهد داد. توزیع عادلانه و متوازن زیرساخت‌های فرهنگی در فرا تهران درحالی که دیگران حاضر به پذیرش تبعات سرمایه‌گذاری در آنجا نیستند و همچنین تقویت جریان تولید محتوا برای این زنجیره ازجمله رویکردهای تحولی در دوران تازه حوزه هنری است که در حال انجام است.

دادمان همچنین بیان کرد: انتخاب سقز به عنوان میزبان این افتتاحیه کشوری، برای همه ما نمادین و الهام‌بخش است. توسعه زیرساخت‌های فرهنگی باید مبتنی بر نگاه عادلانه بوده و به‌جای توجه به شهرهای برخوردار از امکانات فراوان بر شهرهای کمتر برخوردار و درعین‌حال بهره‌مند از فرهنگ و هنر متعالی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار