گزارش پانااز ادامه رکود خرید و فروش ها در بازار مسکن :

فروشندگان واقعی مسکن از رکود کلافه شدند /پیش بینی رکود تا پایان سال

خبرگزاری پانا: رکود دامنه دار مسکن که از ابتدای سال جاری آغاز شده بود با سپری شدن ماههای پایانی تابستان نیز ادامه دارد و دراین میان به نظر نمی رسد این رکود تاماههای اینده نیز تغییرکند ، شرایطی که فروشندگان واقعی ملک را کلافه کرده است .

کد مطلب: ۱۲۰۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، بازار مسکن این روزها با اتفاق کم‌سابقه‌ای روبه رو شده، به طوری که خوشبین‌ترین کارشناسان هم پیش‌بینی آن را نمی‌کردند. در ابتدای سال ، آینده نامعلوم و بعضا بغرنجی از بازار خرید و فروش و اجاره مسکن ترسیم می‌شد و این مساله به نگرانی‌های زیادی دامن زده بود، اما رکود دامنه‌داری که از اسفند پارسال دامن این بخش را گرفته، شرایطی را به وجود آورده تا خروجی آن تغییر رفتار مالکان باشد. به عبارت دیگر این روزها جای خریدار و فروشنده عوض شده و این بار مالکان هستند که برای فروش ملک حاضر به ارائه تخفیف می‌شوند.


رکودشش ماهه بازار مسکن شرایطی را ایجاد کرده است تا آنها برای فروش ملک خود آن هم زیر قیمت بازار دست به کار شوند.


از اسفند پارسال تاکنون بازار مسکن دچار یک شوک قیمتی مشابه اتفاقات سال 86 شده است و با وجود اینکه به‌طور طبیعی تقاضای چندانی برای اجاره و خرید و فروش در فصل سرد وجود ندارد، اما نوسانات بازار ارز و طلا و البته برخی اتفاقات سیاسی، مسکن کشور را وارد رکود تورمی کرد.


افزایش حدود 50 درصدی قیمت‌ها در بازه زمانی یک ماه مانده تا آغاز سال جدید (باعث شد تا کارشناسان بازار، آسمان ابری را حتی با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خردادماه 92 برای بازار مسکن پیش‌بینی کنند.برخی کارشناسان این مساله را آن قدر بغرنج دانستند که حل مشکل مسکن را فراتر از مسائل سیاسی و یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم اعلام کردند.


البته در این میان رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک پیش‌بینی کرد که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از آن قیمت مسکن در مرحله اول تثبیت می شود و در مرحله دوم 20 درصد حباب آن می‌ترکد.


حال با گذشت بیش از دو ماه از این انتخابات، پیش‌بینی مصطفی‌قلی خسروی درست از آب درآمده و قیمت‌ها در سراشیبی قرار گرفته‌ است.


وی در این‌باره به خبرنگار اقتصادی پانا گفت: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار خرید و فروش ملک، رکود کاهشی را تجربه می‌کند و نرخ اجاره‌بها هم به‌عنوان تابعی از قیمت مسکن در هفته‌های اخیر تثبیت شده است.


وی تصریح کرد: با توجه به ثبات بازار مسکن برخی مالکان برای فروش ملک خود حاضر به ارائه تخفیف می‌شوند و این موضوع حاکی از وجود یک آرامش نسبی در این بخش است.


آرامش نسبی بر بازار مسکن همچنان حکمفرماست و بخش زیادی از مالکان به این نتیجه رسیده‌اند که نباید منتظر روزهای پس از فعالیت دولت تدبیر و امید بمانند و ترجیح می‌دهند ملک خود را با تخفیف بفروشند تا بیش از این متضرر نشوند.


البته در این میان مصرف‌کنندگانی هستند که همچنان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند و با تخفیف‌های 5 تا 7 درصدی مالکان نیز حاضر به خرید نیستند.

گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار