گزارشی از یک روز کرونایی در زاهدان؛

بحرانی که دیگر ترسناک نیست!

زاهدان (پانا) - این ایام در حالی بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان پر از بیماران کرونایی است که مردم همانند گذشته در خیابان ها و کوچه‌ها حضور دارند و هر فردی سرش به کار خود گرم است؛ آمارها نگران‌ کننده است، اما گویا مردم دیگر نگران نیستند و به عبارتی دیگر از کرونا نمی‌ترسند.

کد مطلب: ۱۲۰۳۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
بحرانی که دیگر ترسناک نیست!

گویا دیگر تکرار آمار بیش از هزار نفر مبتلا به کرونا به یک موضوع عادی تبدیل شده است؛ این را می‌توان از شلوغی و جنب و جوش مردم در شهر فهمید.

این روزها و شب‌ها در حالی بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان پر از موارد بستری کروناست که مردم همانند گذشته در خیابان ها و کوچه‌ها حضور دارند و هر کس سرش به کار خودش گرم است. تعطیلات عید قربان و غدیر به پایان رسید و دوباره آمار ابتلا به کرونا از هزار نفر و آمار مرگ و میر از ۱۰ نفر در روز فراتر رفت و معلوم نیست این آمار انفجاری تا کی ادامه داشته باشد.

آمارها نگران‌ کننده است اما گویا مردم دیگر نگران نیستند و به عبارتی دیگر از کرونا نمی‌ترسند!

رفتارهای غیرمعمولی در شرایط بحرانی

در شهر زاهدان از صف نانوایی گرفته تا تعمیرات و تزئینات خودرو همه جا پر است از مردمی که همانند شرایط عادی برای انجام امور ضروری و غیرضروری خانه را ترک می‌کنند و بیرون می‌آیند.

از مادری که فرزند کوچکش را برای خرید میوه با خود به همراه آورده تا پیرمردی که بدون ماسک بساطی از انبه و موز را در گوشه خیابان پهن کرده است؛ همه یک دلیل و یا بهتر بگوییم توجیهی برای این رفتار غیرمعمولی خود دارند.

آب که از سر گذشت دیگر فرقی نمی‌کند یک وجب یا صد وجب! این جمله را مرد میانسالی می‌گوید که در حال خرید تره‌بار از یک گاری دست فروش است. ماسک صورتش را که فقط زیر چانه‌اش قرار دارد با همان دست‌هایی که سیب زمینی جمع کرده بالا می‌کشد و می‌گوید: «وضعیت این بیماری نباید به اینجا می‌رسید و حالا که رسیده دیگر از من و امثال من کاری برنمی‌آید. ما در خانه بمانیم یا نمانیم دیگر فرقی نمی‌کند.»

اطراف میدان امام رضای زاهدان، جوانی که عقب خودروی خود را به فروش خربزه و هندوانه اختصاص داده و بدون ماسک در حال دعوت مردم به خرید است، در پاسخ به این سوال که چرا از ماسک استفاده نمی‌کند، لب به شکایت می‌گشاید و می‌گوید: «من در فضای باز کار می‌کنم و نیازی به استفاده از ماسک ندارم. از طرفی درآمد ثابت و مشخصی ندارم که بتوانم برای خرید ماسک بودجه‌ای را کنار بگذارم؛ همین که بتوانم روزانه هزینه بنزین و خرج خرید اقلام مورد نیاز خانه ام را بدست آورم باید خدا را شکر کنم.»

این جوان که خود را «مهدی» معرفی می‌کند، معتقد است چون یکبار به کرونا مبتلا شده دیگر از این بیماری مصون است و می‌گوید: کرونا دیگر برایم ترسناک نیست.

بازار گرم کرونا در خیابان‌های شلوغ شهر

شرایط در بازار مرکز شهر زاهدان نیز این روزها عادی است، تقریبا همه گروه‌های شغلی مشغول به کار هستند و مشتری‌ها هم می‌آیند و می‌روند.

ترافیک سنگین و نیمه سنگین در خیابان‌های مرکزی زاهدان مانند گذشته وجود دارد و عبور و مرور مردم در پیاده‌روهای بازار همچنان ادامه دارد.

این همان خیابان‌ها و مغازه‌هایی است که حدود دو هفته پیش به اجبار و توسط پلیس و اتوبوس‌ها بسته شد تا اگر فروشنده‌ای برخلاف قوانین و مقررات قصد باز کردن مغازه‌اش را داشت، مشتری توان دسترسی به آن را نداشته باشد. اما این اجبار بیشتر از یک هفته دوام نیاورد و مجدد شرایط به همان شکل قبل بازگشت.

فعالیت یک آرایشگاه مردانه که همزمان دو مشتری در آن وجود دارد توجهم را جلب می‌کند. از صاحب آرایشگاه درخواست می‌کنم تا دقایقی بیرون بیاید. وقتی از او درباره دلیل فعالیتش آن هم در این شرایط سوال می‌کنم پاسخی جز اجبار برای پرداخت اجاره مغازه ندارد.

وی که سر و رویش و حتی ماسک روی صورتش از موی مشتری‌ها پوشیده شده، می‌گوید: «در اعمال محدودیت های قبلی من هم مغازه را تعطیل کردم اما وقتی سر ماه نتوانستم مبلغ اجاره را تامین کنم مجبور به قرض گرفتن از دیگران شدم برای همین این بار مغازه را تعطیل نکردم.»

وی که اخطار مراجع قضایی و انتظامی برای پلمب را دریافت کرده است، معتقد است: «تا روزی که مغازه پلمب نشود کار می‌کنم.»

وی معتقد است: «اگر قرار است با تعطیلی مشکل کرونا حل شود، پس همه باید در یک مدت مشخص تعطیل شوند نه اینکه عده‌ای کار کنند و عده‌ای در خانه بمانند. از طرفی مشتری‌ها هم خودشان تمایل به حضور در آرایشگاه دارند پس تا وقتی مشتری باشد، من هم سعی می‌کنم حضور داشته باشم.»

او که به نظر می‌رسد همه حواسش به مشتری منتظر داخل مغازه است؛ با این جمله به مکالمه ما پایان می‌دهد.«درد فقر و بیکاری بدتر از کروناست؛ از مردم نباید بیشتر از این انتظار داشت».

چهارراه رسولی زاهدان مقصد بعدی است، جایی که همیشه به شلوغی و بازار پررونق معروف است. بازاری با کوچه و پس کوچه ‌های تو در تو و بساطی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد. بازاری که اگر روزی تعطیل شود نشان دهنده وضعیتی فوق‌العاده در زاهدان است. مانند دو هفته پیش که اینجا هم توسط پلیس با بستن خیابان اصلی به اجبار تعطیل شد، اما حالا با استقبال گرم مردم مواجه است.

فروشندگان چاره ای جز ادامه فعالیت برای کسب درآمد و مردم هم بهانه‌ای جز خرید ضروری برای حضور خود ندارند.

بازار مشترک زاهدان و تمامی نقاطی که با وجود دست فروشان به بازارهای محلی تبدیل شده است همه و همه به کار خود ادامه می‌دهند با این تفاوت که مردم و فروشندگان یک در میان یا حتی کمتر از ماسک استفاده می‌کنند.

یکی از فروشندگان که از درآمد متلاطم خود در روزهای کرونایی گلایه مند است به گفتن یک جمله راضی می‌شود و می‌گوید: «دلیل اصلی شیوع ویروس کرونا دورهمی‌های خانگی است، نه بازار و مغازه‌ها چرا به ضرر ما راضی می‌شوید؟»

همراهمی مردم؛ خواسته مسئولان

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هر شرایط و هر زمانی می‌تواند جامعه را از بحران و آمار بالای مرگ و میر کرونا نجات دهد و سیستان و بلوچستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با این رعایت‌ها به ثبات خود نزدیکتر خواهد شد.

به گفته استاندار سیستان وبلوچستان با وجود تعطیلی‌ها، اقدامات، تمهیدات پیش‌بینی شده و سایر پیش نگری‌ها برای بخش درمان اگر مردم همراهی نکنند، این اقدامات پاسخگوی شرایط کرونایی استان نخواهد بود.

احمدعلی موهبتی معتقد است: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک سبب شده که امروز این شرایط در استان حاکم شود.

علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در این استان ۵۲ درصد است که با میانگین کشوری فاصله بسیار زیاد دارد. هم‌اکنون که این رقم پایین‌تر هم آمده است.

این در حالی است که به گفته وی اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۰ درصد در سیستان و بلوچستان برسد این ویروس جهش یافته در استان کنترل خواهد شد و مقابله با آن ممکن می‌شود.

راه نجات از این وضعیت چیست؟

این شرایط در حالی است که روزانه بیش از 10 نفر در سیستان و بلوچستان بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند و شمار فوتی‌های کرونا در این استان تاکنون به حدود ۲ هزار و 200 نفر رسیده‌است.

به عقیده بسیاری از مردم و مسئولان، تنها راه علاج این وضعیت واکسیناسیون افراد 18 سال به بالا در سیستان و بلوچستان است که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکنون 52 درصد افراد بالای 50 سال در این استان واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون خبرنگاران و فرهنگیان نیز در دست اجراست.

سید محمد هاشمی شهری در گفت و گو با پانا می گوید: «تاکنون حدود 100 هزار دز واکسن در سیستان و بلوچستان تلقیح شده است.»

وی ادامه می‌دهد: «تاکنون 217 هزار و 291 دز اول واکسن و 18 هزار و 378 دز دوم واکسن به این استان تحویل داده شده که در دز اول 81 هزار و 980 دز و در دز دوم نیز 17 هزار و 921 دز تلقیح شده است.»

به گفته وی 62 درصد افراد 70 سال به بالا، 52 درصد افراد 60 تا 70 سال و 39 درصد افراد 50 تا 60 سال در سیستان و بلوچستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

به نظر می‌رسد اجرای نیمه کاره محدودیت‌ها و عادی انگاری کرونا پس از حدود یک سال و نیم در میان مردم مهمترین دلایل ایجاد وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان است که امید است با سرعت بخشی به واکسیناسیون، افزایش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و جدیت مسئولان در اعمال مقررات با روند کاهشی موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید 19 روبرو شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار