ملکی: کارآفرینی باید در بستر و میدان بومی شکل گیرد

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیرخم، به روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت کارآفرینی در محیط نامأنوس متولد نمی‌شود لذا بین انسان و محیط الفت ایجاد شود و باید این حقیقت را بپذیریم.

کد مطلب: ۱۲۰۳۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: کارآفرینی باید در بستر و میدان بومی شکل گیرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه گرامیداشت اعیاد قربان و غدیرخم و روز کارآفرینی با سخنرانی ریاست سازمان در حضور همکاران این مجموعه به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حسن ملکی، ضمن تبریک اعیاد غدیرخم و قربان، به آیه 67 سوره مائده اشاره کرد و گفت: این سوره در شهر مدینه نازل شده است. همانطور که می‌دانید آیات مکی بیشتر بر تربیت فردی تاکید دارند و تلاش بر این است که افراد برای استقرار نظام اسلامی آماده شوند اما آیات مدنی بیشتر به جامعه سازی مربوط می‌شوند. بر همین مبنا نیز، آیات مدنی بیشتر مربوط به مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و به طور کلی مملکت داری هستند لذا وقتی آیات این سوره را نگاه می‌کنیم، صبغه‌ی دولتمردی و حکومتی را در این آیات مشاهده می‌کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تفسیر این آیه پرداخت و بیان کرد: این آیه خطاب به حضرت رسول اکرم(ص) نازل شده است زیرا بناست که در آن، به یک رسالت خاص اشاره شود. همانطور که می‌دانید، واژه رسول به معنای رسالت بر دوش است اما معنای لغوی نبی به معنای آورنده خبر است لذا تاکید بر واژه رسول در این آیه نشان دهنده بیان یک رسالت مهم و خاص است.

ملکی ادامه داد: واژه بلغ نیز در این آیه به معنای ابلاغ حکمی اساسی است. با توجه به اینکه، سوره مائده در سال دهم هجری نازل شده، می‌توان گفت که تمامی احکام قبلا ابلاغ شده بود بنابراین تاکید بر واژه بلغ که به معنای حکمی تازه و قطعی است، دلیل خاصی دارد. در واقع، این مسئله به قدری مهم، عظیم و بزرگ است که در این سوره، بر آن تاکیدی خاص می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در ادامه، خداوند در این آیه به پیامبر اکرم (ص)، اطمینان می‌دهد که در صورت ابلاغ این حکم، او را از شر مردم و مخالفان حفظ خواهد کرد. این امر اشاره به افرادی دارد که مخالف معرفی امام علی (ع) در غدیر خم بودند، زیرا عده ای این رویداد را، که بر اساس نص صریح آیه قرآن است، انکار کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در این آیه خداوند پیشاپیش به حملاتی که در پی این رویداد انجام می‌شود، اشاره دارد. خدای متعال در این آیه اشاره می‌کند که قوم کافران را هدایت نخواهد کرد. کافر در این آیه در یک بعد به معنای فردی است که خداوند متعال و مبدا هستی را انکار می‌کند اما معنای دیگر آن، به افرادی اشاره دارد که پوشاننده حق هستند.

ملکی ادامه داد: در همین عصر حاضر نیز شاهد هستیم که در دنیای اسلام شعبات و شاخه‌های مختلفی شکل گرفته و همه آنها ادعای اسلام را دارند. همین اوضاع امروز در افغانستان و نقاط مختلف خاورمیانه، نیز بیانگر تفسیر امروزی همین آیه است. در واقع این آیه یک مطلب مهم را بیان می‌کند و آن این است که اگر بخواهید در ادامه راه پیامبر گام بردارید، یک راه بیشتر ندارید و آن عَلَمی است که به دست ائمه هدی در تاریخ به اهتزاز درآمده است و امروز در دست ولی فقیه و رهبر حکیم و فرزانه ما قرار دارد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهید گرفتار شعبده بازی‌ها و تعدد و تکثر بی معنای دنیایی که به نام اسلامی است، نشوید، باید به این مسیر روی آورید. لذا باقی ماندن در مسیر اسلام، منوط به تبعیت از این علمی است که ائمه هدی علیه‌السلام در طول دوره زندگی خود به اهتزاز درآورده‌اند و به صورت عینی در وجود یک رهبر فرزانه تجلی پیدا کرده است لذا ما نباید در شرایط کنونی علم دار را گم کنیم، زیرا در این صورت قاعده را باخته‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این مسیر خود فرد نیز مسئول است و بخشی از اجرای امور کاملا فردی است. به عنوان مثال در قرآن آمده است که لحظه تولد حضرت مسیح (ع)، مادر ایشان در کنار درخت خرمایی قرار گرفته بودند و بنا بود که از این خرما میل کنند تا این تولد صورت پذیرد. در اینجا به حضرت مریم (س)، خطاب شد که درخت را تکان بدهد تا خرما را به دست آورد. یعنی بخشی از کار نیز بر عهده خود فرد است و عنایت الهی با انسان حق گرا همراه است اما مسئولیت از انسان کاملا سلب نمی‌شود و باید در نقطه‌ای، آن را انجام دهد.

ملکی ادامه داد: از خداوند می‌خواهم که همه ما را به چنان بصیرتی برساند که بتوانیم پیام این آیه را به خوبی دریافت کنیم چرا که بسیاری آن را در نیافته‌اند.

خلاقیت رکن اصلی کارآفرینی است

وی در ادامه ضمن تبریک روز کارآفرینی به گروه تدوین دروس این شاخه، گفت: روز کارآفرینی، روز مبارکی است زیرا این بخش، مسئله بسیار مهمی به شمار می‌رود چرا که به جز انسان خداوند به هیچ موجودی قدرت آفرینش نداده است بنابراین کارآفرینی به این معناست که انسان قدرت دارد که از لوازم و ابزار، راه و ایده‌ای نو را بسازد و این از مختصات منحصر به فرد انسان است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، کارآفرینی را عامل مهمی در رشد اقتصادی کشورها خواند و گفت: گاهی مخلوق انسان فکر یا ایده، و گاهی شرایط کار است لذا باید توجه داشته باشیم که امروز ما در دنیایی که زندگی می‌کنیم، که هر ملتی کارآفرین نباشد، باخته است. این نکته روشن است که کشورهای پیشرفته در مسائل اقتصادی و فنی، عموما به وسیله انسان‌هایی پیشرفت کرده‌اند که قدرت آفرینندگی داشته‌اند. بدیهی است که یکی از ارکان کارآفرینی خلاقیت است و این خلاقیت ضلع بسیار مهم کارآفرینی است.

ملکی بر لزوم توجه به برنامه ریزی آموزشی در شاخه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و افزود: در این راستا، برای آموزش‌هایی که در دفتر کارآفرینی دنبال می‌کنیم، باید به خاطر داشته باشیم که مسیر را عالمانه و درست دنبال کنیم، تا فارغ التحصیلان ما، در پایان افرادی شوند که توانایی کارآفرینی را در عرصه‌های مختلف به دست آورند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از هدف‌های اساسی ما در این عرصه باید همین معنا باشد لذا باید سعی کنیم که افراد توانایی کار را در پایان فارغ التحصیلی به دست آورند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز متقاضیان کار بسیار اما فرصت شغل و کار اندک است، این در حالی است که متقاضیان ما، در آینده نیز افزایش خواهد یافت لذا باید بر این موضوع تمرکز کنیم.

ملکی افزود: ما نمی‌توانیم برای یک کار معین، افراد را تربیت کنیم به این معنا که صرفا افراد برای یک حرفه معین مهارت لازم را به دست آورند لذا باید روحیه کارآفرینی را تقویت کنیم تا افراد خود بتوانند شرایط را ایجاد کنند. در این راستا ما باید شایستگی‌ها را افزایش دهیم زیرا مشاغل در حال تغییر هستند. همانطور که می‌دانید گاهی مشاغلی از بین می‌روند و برخی دیگر متولد می‌شوند البته مشاغلی نیز هستند، که عمر طولانی دارند اما این موارد بسیار اندک هستند و اغلب مشاغل مدام در حال دگرگونی هستند.

وی بر لزوم توجه به بستر و محیط در راستای کارآفرینی تاکید کرد و گفت: در عرصه برنامه ریزی‌های کارآفرینی، تفاوت‌های منطقه‌ای را نیز لحاظ کنیم، شاهد تکثر گسترده‌ای خواهیم بود که یک نیاز است. در واقع کارآفرینی باید در بستر و میدان بومی شکل گیرد و این باید یکی از رویکردهای اصلی ما در این مسیر باشد زیرا کارآفرینی محیط مانوس می‌طلبد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: کارآفرینی در محیط نامانوس متولد نمی‌شود لذا بین انسان و محیط باید الفت ایجاد شود و باید این حقیقت را بپذیریم. البته بدیهی است که یک الفت ملی در مسیر وجود دارد اما باید تفاوت استان‌های مختلف را نیز مد نظر قرار دهیم.

ملکی ادامه داد: بدیهی است که اجرای این امور در عمل، پیچیدگی‌های مختلف دارد اما بدیهی است که ماموریت ما درگیری با پیچیدگی‌هاست لذا کارشناس قوی کسی است که بتواند با این پیچیدگی‌ها مقابله کند و از کنار این امر به سادگی دست پیدا کند زیرا ما احتیاج به ساده شدن داریم اما این ساده شدن باید از کوچه پس کوچه‌های پیچیدگی‌ها عبور کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار