همسایگی با ترکمنستان، فرصتی برای توسعه گلستان

تهران (پانا) - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت که همسایگی گلستان با ترکمنستان و ارتباط با سایر کشورهای آسیای میانه فرصتی بی‌نظیر برای توسعه همه جانبه این استان است که باید بیشتر از آن استفاده شود.

کد مطلب: ۱۲۰۳۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
همسایگی با ترکمنستان، فرصتی برای توسعه گلستان

علی رسولیان شامگاه چهارشنبه در نشست با تشکل‌های صنعتی گلستان بیان کرد: وجود خط آهن بین المللی ایران (اینچه برون)، ترکمنستان و قزاقستان و ارتباط آن با سایر کشورهای آسیای میانه، توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت گلستان را دوچندان می‌کند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت کشاورزی گلستان و نقش آن در تامین برخی محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور، گفت که توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با بخش کشاورزی در این استان ضروری است.

رسولیان بر ضرورت پیگیری حل مسایل و مشکلات زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و موانع رونق تولید در استان گلستان تاکید کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این نشست گفت که استقرار صنایع در خارج از شهرک‌های صنعتی استان‌های شمالی ممنوع است. ضمن اینکه استقرار صنایع در داخل این شهرک‌ها نیز دارای پروسه‌ای بسیار طولانی است.

حسین طلوعیان افزود: اکنون بسیاری از تقاضاها به دلیل محدودیت استقرار صنایع و کمبود فضا در شهرک‌های صنعتی گلستان بی نتیجه مانده است که این موضوع از مهم‌ترین موانع توسعه صنعت در این استان محسوب می‌شود.

وی، مساحت اراضی صنعتی در گلستان را ۲ هزار و ۱۰۵ هکتار اعلام کرد و اظهار کرد که نیمی از این اراضی به شهرک صنعتی و منطقه اقتصادی اترک اختصاص دارد و بقیه نیز در سطح استان پراکنده شده است ضمن اینکه در اغلب شهرک‌های صنعتی استان تقاضا وجود دارد ولی زمین قابل واگذاری نیست.

طلوعیان همچنین خواستار حل مشکل تامین آب و برق شهرک هزار هکتاری اترک گلستان توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به منظور تسریع برای رونق صنعت استان شد.

استان گلستان ۲۴ شهرک، ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی (شهرک هزار هکتاری اترک) دارد.

هم مرز بودن گلستان با ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق زمینی و ریلی، افزون بر ۱۰۰ کیلومتر ساحل خزر و خلیج گرگان و نزدیک بودن به بنادر امیرآباد بهشهر و نوشهر مازندران، فعالیت گمرک مرزی اینچه‌برون و فعالیت فرودگاه گرگان و کلاله از جمله ظرفیت‌های زیرساختی این استان برای افزایش زمینه فعالیت اقتصادی در شهرک‌ها و نواحی منطقه است.

همچنین لازم به ذکر است، اقتصاد اصلی گلستان بر پایه کشاورزی استوار است و به همین دلیل در بخش صنایع تبدیلی مزیت بالایی دارد.

علی رسولیان معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر یک روزه به گلستان با استاندار دیدار و بلافاصله از شرکت پوشاک جامه بصیری، شرکت به بان شیمی، پارک علم و فناوری مستقر در شهرک صنعتی آق قلا، منطقه ویژه اقتصادی اترک و شرکت فعال لعل سقف هیرکانی و نیز طرح ایجاد مولد برق مقیاس کوچک ( CHP) در این منطقه ویژه اقتصادی، واحدهای تولیدی مبل پایدار و مبل یاسین در روستای عطا آباد شهرستان آق قلا، شهرک صنعتی کردکوی و شرکت کشت و صنعت گلستان آریا در شهرک صنعتی بندرگز بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و فعالیت واحدهای تولیدی در آنها قرار گرفت.

استان مرزی گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار