رییس مجلس بر ارتقای همکاری بخش خصوصی ایران و سوریه تاکید کرد

تهران (پانا) - رییس مجلس شورای اسلامی بر ارتقای همکاری بخش خصوصی ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری و صنعتی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۳۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رییس مجلس بر ارتقای همکاری بخش خصوصی ایران و سوریه تاکید کرد

به گزارش خانه ملت، محمد باقر قالیباف در دومین روز سفر خود به کشور سوریه در دیدار با حموده صباغ همتای پارلمانی خود با اشاره به شکست تروریست‌ها، آمریکا و اسرائیل در جنگ نظامی و امنیتی علیه محور مقاومت، ایران و سوریه گفت: در شرایط کنونی، دشمنان جنگ اقتصادی علیه مردم ایران و سوریه را رقم زده‌اند و تهران و دمشق باید با حمایت از بخش خصوصی به خصوص صنعتگران، تجار و بازرگانان موجب ارتقای روابط دو جانبه اقتصادی و تجاری دو کشور شوند.

وی با اشاره به ارتباطات و روابط روافزون بین تهران و دمشق به خصوص در حوزه سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: مهمترین علت انسجام و تحکیم روابط دو کشور این است که ایران و سوریه در خط مقدم دفاع از عزت و امنیت امت اسلامی قرار گرفته‌اند. جامعه اسلامی امروز دشمنان مشترکی دارد که اسرائیل و آمریکا در رأس آن هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دشمنان در دهه‌های گذشته هر چه تلاش کردند نتوانستند میان کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کنند، تصریح کرد: سوریه و ایران در خط مقدم مقابله با دشمنی‌ها قرار دارند. البته منکر این نیستیم که برخی کشورهای اسلامی به امت اسلامی ظلم و خیانت کردند و در کنار دشمنان اسلام به امت اسلام قرار گرفتند.

قالیباف افزود: برخی از این کشورها خیلی زود متوجه خطا و اشتباه خود شدند، اما برخی دیگر هنوز متوجه این خطا نشده‌اند و در آینده حتماً متوجه خطا و خیانت خود خواهند شد.

وی با بیان اینکه مردم سوریه در انتخابات اخیر بار دیگر به بشار اسد اعتماد کردند و این یک پیروزی بزرگ برای مردم سوریه است، تأکید کرد: در شرایطی که قرار گرفته‌ایم، مهمترین مسئله برای ما باید مسائل اقتصادی و ارتقاء روابط تجاری باشد چرا که این سطح از روابط اقتصادی و تجاری برای دو کشوری که در سطح بسیار بالایی در حوزه روابط سیاسی، امنیتی و نظامی قرار دارند، زیبنده نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پارلمان های دو کشور باید تلاش کنند تا ارتباطات اقتصادی میان ایران و سوریه بیش از گذشته فعال شود، گفت: یکی از مهم ترین اهداف سفر من این است که بتوانیم به بخش خصوصی دو کشور کمک کنیم تا در حوزه‌های مختلف تجاری، صنعتی و کشاورزی بتوانند به مراودات اقتصادی و تجاری بین ایران و سوریه بپردازند.

قالیباف با تأکید مجدد بر اینکه این سطح از مبادلات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست، تأکید کرد: وظیفه ما در پارلمان‌های دو کشور ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و آماده‌سازی مسیر رشد روابط تجاری ایران و سوریه است.

حموده صباغ: آماده ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با ایران هستیم

در ابتدای این دیدار نیز حموده صباغ رییس مجلس سوریه ضمن خوشامدگویی به همتای ایرانی خود و هیأت همراه با اشاره به روابط ریشه‌دار و مستحکم ایران و سوریه تأکید کرد: این روابط که توسط رهبران فقید دو کشور؛ آقای حافظ اسد و امام خمینی (ره) پایه گذاشته شده هم اکنون در سطح بسیار بالایی قرار دارد و دو کشور هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند.

وی با بیان اینکه ارتباطات دو کشور ایران و سوریه زمانی به اوج خود رسید که خون شهدای ما با هم درآمیخت، تأکید کرد: ما به خاطر اراده‌ای که داریم بر دشمنان پیروز شدیم و امیدواریم بتوانیم در دوره جدید، روابط اقتصادی و تجاری تهران و دمشق را ارتقاء دهیم تا در دوره بازسازی سوریه نیز بتوانیم همکاری‌های مشترک را تقویت کنیم.

در این دیدار، همچنین وحید جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز خوشحالی از پیروزی مردم سوریه بر تروریست‌ها و نیز تبریک به مناسبت برگزاری انتخابات اخیر در سوریه و انتخاب بشار اسد به عنوان رییس جمهوری این کشور، تاکید کرد که ما نیز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دنبال ارتقای روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور هستیم و این مساله را در کمیسیون به صورت همه‌جانبه پیگیری خواهیم کرد.

همچینن عباس گلرو نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه نیز در این نشست گفت: سوریه برای ما یک کشور مهم و استراتژیک است و تلاش می کنیم گروه های دوستی دو کشور تبدیل به یکی از مهم ترین گروه های دوستی در پارلمان های دو کشور شوند.

وی، باورمندی و رویکرد دقیق به مسائل و نیز پیگیری عملیاتی موضوعات و مسائل دو کشور را عناصر اساسی برای تحقق اهداف دو کشور دانست و افزود: همه این مسائل و جمع‌بندی‌هایی که در این سفر اتفاق می افتد باید به صورت عملیاتی پیگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار