آتش سوزی گریبان کشاورزان گلستانی را گرفت

گلستان(پانا)-در طی چند ساله اخیر صدها هکتار از جنگل‌هایی که در حاشیه زمین‌های کشاورزی قرار داشتند بر اثر سهل‌انگاری برخی کشاورزان دچار آتش‌سوزی شده‌است.

کد مطلب: ۱۲۰۳۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آتش سوزی گریبان کشاورزان گلستانی  را گرفت

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اردیبهشت و خرداد امسال حدود ۳۰ هکتار از جنگل های گلستان بر اثر آتش سوزی آسیب دیده است. برای نجات جنگل ها از آتش سوزی زمین‌های کشاورزی تنها راه حل آن حفر آتش بر، است.

آتش بر به حفر خندق یا گودالی گفته می‌شود که در فاصله چند متری بین زمین کشاورزی و جنگل با تراکتور ایجاد می‌شود و اجازه نمی‌دهد آتش از زمین کشاورزی به جنگل منتقل شود.

یکی از جنگلبانان گلستان ذکر کرد: حفر آتش بر خیال ما را تا حدودی راحت کرده است، زیرا قبلا آتش سوزی به جنگل سرایت می‌کرد و درختان زیادی را می‌سوزاند، اما حالا با این روش از بروز آتش سوزی به زمین های دیگر جلوگیری می‌شود.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان عملیات حفر آتش بر را در حاشیه جنگل‌ها انجام می‌دهد، اما برای اینکه کار حفر آتش بر گسترش پیدا کند برخی کشاورزان هم به یاری آنها آمدند.

مهستانی یکی از این کشاورزان است که ۱۴ روز است مشغول انجام این کار است. او می‌گوید: در ۱۰ هکتار از زمین‌های خودمان آتش بر ایجاد کردیم و حالا برای نجات جنگل هایمان کمک می‌کنیم تا سایر کشاورزان هم آتش بر حفر کنند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گر چه آتش بر، طرح حفاظتی و مفیدی است، اما برای هر یک کیلومتر ۴۰۰ هزار تومان خرج روی دست بیت المال می‌گذارد.

مسئولان جهاد کشاورزی در طی سال های اخیر کشاورزان را به آتش نزدن مزارع خود تشویق می‌کنند و از آنها درخواست می‌کنند که روش های کشاورزی حفاظتی را اجرا کنند. اما متاسفانه سالانه کشاورزان زیادی در گلستان برای پاکسازی زمین زراعی خود و آماده کردن زمین برای کشت محصولات، اقدام به آتش زدن کاه و کلش مزارع می‌کنند که علاوه بر مشکلات زیست محیطی و بعضا سرایت آتش به منابع طبیعی، کیفیت خاک اراضی را برای کشت محصولات بعدی کاهش می‌دهد.

احمد نوری، کارشناس کشاورزی در این رابطه گفت: در کشاورزی حفاظتی سطح پوششی زمین نباید سوزانده شود، چرا که بقایای گیاهی را برای حفظ ذخیره رطوبت خاک و جلوگیری از فرسایش و افزایش ماده آلی خاک تاثیرگذار می‌کنند.

نوری ادامه داد: در کشاورزی به روش حفاظتی ماده آلی خاک محافظت می‌شود، چرا که در این روش کشاورزی باقی مانده محصولات قبلی زمین زراعی کشت جدید را انجام می‌دهد.

گرچه آتش زدن زمین‌های زراعی جرم محسوب می‌شود و همه ساله مسئولان جهاد کشاورزی نسبت به این امر تذکر می‌دهند، اما باز هم شاهد این اقدام از سوی کشاوزرانی هستیم که در کمترین زمان به دنبال بیشترین بهره وری هستند و منابع آلی خاک برایشان اهمیتی ندارد و بنابراین موجب این نوع آتش سوزی ها می‌شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار