رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز:

تفکیک مدارس و تقسیم آنها به مدارس خاص و عادی، ناسازگار با عدالت آموزشی است

 شیراز (پانا) - به گفته رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز، همه شغل‌ها برای جامعه مفید هستند و فقط پزشکی شغل نیست  و افراد می‌توانند با سنجش استعدادها، مهارت‌ها  و هوش خود در زمینه و رشته‌ای که در آن  سرآمد هستند، به‌خوبی فعالیت کنند.

کد مطلب: ۱۲۰۳۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تفکیک مدارس و تقسیم آنها به مدارس خاص و عادی، ناسازگار با عدالت آموزشی است

شهباز گودرزی در گفت‌وگو با پانا، در خصوص گرایش دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها به رشته‌های نظری گفت:« در ناحیه یک علاوه بر سایر رشته‌های معمول، هنرستان‌های تربیت‌بدنی و موسیقی ایجاد شده و رشته بورس هم افزوده شده است که هنرجویان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و رشته‌های مورد علاقه خود را دنبال کنند.»

او ادامه داد:« در واقع این دانش‌آموزان از نظر هوش‌های‌ چندگانه‌ گاردنر دارای هوش‌های موسیقیایی و جنبشی هستند، حال اگر این دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان تحصیل نمی‌کنند به این معنی نیست که آن‌ها کفایت استعداد را ندارند، بلکه استعداد خود را در زمینه‌های دیگر پیدا کردند.»

گودرزی عنوان کرد:«جامعه باید به این باور برسد که فقط رشته‌های مهندسی و پزشکی و وکالت شغل نیستند بلکه تمام حرفه‌ها و مشاغل مقدس و برای جامعه مفید و لازم هستند.»

رییس آموزش و پرورش ناحیه 1 شیراز، با یادآوری اینکه برخی دانش‌آموزان دوست دارند در مدارس سمپاد و استعداد‌های‌درخشان تحصیل کنند، اظهار کرد:« این نوع دانش‌آموزان دارای هوش‌های علمی،منطقی و ریاضی هستند و دوست دارند در مدارسی تحصیل کنند که بتوانند پتانسیل خود را بیشتر نشان دهند.»

او بیان کرد:«به طور مثال برای سال تحصیلی پیش رو تعداد 598 دانش‌آموز پسر و دختر متقاضی ورود به مدارس تیزهوشان متوسطه اول ناحیه یک و 701 دانش‌آموز داوطلب حضور در مدارس هیئت‌امنایی و همچنین تعداد 797 دانش‌آموز پسر و دختر داوطلب حضور در مدارس متوسطه دوم تیزهوشان و 877 دانش‌آموز نیز متقاضی ورود به مدارس نمونه دولتی در این ناحیه هستند.»

گودرزی با بیان اینکه بیش از 97 هزار نفر دانش‌آموز در ناحیه یک شیراز تحصیل می‌کنند، گفت:« از این تعداد بالغ بر 23 هزار نفر در دوره متوسطه اول و نزدیک به 16 هزار نفر در دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند که با احتساب دانش‌آموزان متقاضی ورود به مدارس خاص می‌توان گفت به استثنای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، 3 درصد دانش‌آموزان استان فارس داوطلب حضور در مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و هیات امنایی هستند.»

او گفت:«طبیعتا تفکیک مدارس به مدارس عادی و مدارس خاص موجب برندسازی و گاهی نقض عدالت آموزشی می‌شود که در همین راستا آموزش‌ و پرورش به دنبال راه حلی است که بتواند تمام دانش‌آموزان را در سطوح هوشی مختلف در کنار هم قرار بدهد، چرا که این تفکیک بین مدارس خاص و عادی موجب ایجاد تبعیض و نقض عدالت آموزشی شده است و از طرفی نیز موجب تجمع معلمان در یک مدرسه خاص می‌شود.»

رییس آموزش و پرورش ناحیه 1 شیراز، با تاکید بر اینکه تجمع معلمان در مدارس خاص امکان توزیع عادلانه معلمان در روستاها و شهرک‌های اقماری را از بین می‌برد، گفت:«از سوی دیگر امکان درک صحیح از لایه‌های مختلف اجتماعی برای دانش‌آموزان مدارس خاص بسیار دشوار است.»

به گفته او، آموزش و پروش برای تحقق این هدف نیازمند گذر زمان و برنامه‌ریزی است تا با کنار هم قرار دادن تمام دانش‌آموزان در سطوح هوشی متفاوت، این امکان را فراهم کند که دانش‌آموزان لایه‌های مختلف اجتماع را درک، تجربه و کسب اطلاعات کنند.»

گودرزی در ادامه بیان کرد:«اکثر کشورهای توسعه یافته به دلیل برخورداری از معلمان کیفی در همه بخش‌های جامعه و نقاط مختلف شهر، دانش‌آموزان را در تمامی مدارس ثبت‌نام می‌کنند و وضعیت بهره هوشی، اقتصادی، جسمانی و روحی آنها مدنظر و ملاک ثبت نام نیستند و همگی فارغ از نوع طبقه اجتماعی در کنار هم با شعار محوری «یا همه نجات پیدا می کنیم یا همه غرق می شویم» مشغول تحصیل هستند.»

خبرنگار : آرین یزدانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار