رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا

نتیجه تحقیق‌ و تفحص املاک نجومی به قوه قضاییه ارسال می‌شود؛ انتظار شورا برای پیگیری تخلفات

محمدجواد حق‌شناس: نمی‌توان مردم را به بی‌تفاوتی نسبت به اختلاس، بی‌تفاوتی نسبت به غارت اموال، بی‌تفاوتی نسبت به فساد دعوت کرد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع املاک نجومی و واگذاری‌ها برای بهره‌برداری بی‌حساب در دوره مدیریت شهری گذشته از دغدغه‌های اصلی در شورای پنجم بوده است،‌ تاکید کرد که انتظار می‌رود قوه قضاییه در دوره جدید مدیریتی که موضوع مبارزه با فساد را در دستور کار دارد، نسبت به پرونده املاک نجومی رسیدگی کند.

کد مطلب: ۱۲۰۳۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
نتیجه تحقیق‌ و تفحص املاک نجومی به قوه قضاییه ارسال می‌شود؛ انتظار شورا برای پیگیری تخلفات

در ابتدای دوره پنجم شورای شهر تهران و در مهرماه سال ۱۳۹۶، براساس بررسی‌های صورت گرفته طرحی در شورای شهر ارائه شد تا شهرداری املاکی که با استناد به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در اختیار افراد قرار داده را شناسایی و در خصوص موارد انحرافی اقدامات لازم را انجام دهد. در همان سال 96، تحقیق و تفحص از «نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰ سال (۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶)» در شورای شهر تهران تصویب شد و اکنون پس از گذشت سه سال، نتیجه این تحقیق و تفحص منتشر شده است. آنطور که یافته‌های این تحقیق و تفحص نشان می‌دهد، شیوه‌های واگذاری، تملیک و تملک املاک و سایر دارایی‌های شهرداری تهران با ۹ روش انجام شده؛ دریافت ملک از طریق تهاتر و به ازای عوارض، واگذاری املاک در قبال حواله‌های پیمانکاری و کارگزاری (هولوگرام) و واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت قطعی و در قالب کمیته ساماندهی خانه‌های سازمانی بوده است. در این میان واگذاری املاک در اجرای بند ۶ ماده ۵۵ اشخاص حقوقی، واگذاری املاک بدون عقد هرگونه قرارداد به اشخاص حقیقی، واگذاری املاک موسوم به «املاک نجومی» و املاک در قالب قراردادهای موسوم به فاینانس با بنیاد تعاون سپاه و سایر واگذاری‌ها هم دیده می‌شود.

شاید بتوان مردم را به صبر در مقابل تحریم دعوت کرد. به صبر در برابر سختی‌هایی که از بیرون تحمیل می‌شود، دعوت کرد، اما نمی‌توان مردم را به بی‌تفاوتی نسبت به اختلاس، بی‌تفاوتی نسبت به غارت اموال، بی‌تفاوتی نسبت به فساد دعوت کرد

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با پانا درباره گزارش تحقیق و تفحص از املاک نجومی شهرداری تهران اظهار کرد: «قطعا این گزارش برای قوه قضاییه هم ارسال می‌شود و انتظار اعضای شورای شهر این است که قوه قضاییه و مدیریت جدید آن که مدت‌ها است موضوع مبارزه با فساد را اعلام کردند و مبارزه با فساد در دستور کار آنها است، به پرونده تحقیق و تفحص املاک نجومی رسیدگی کنند.»

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: «یادمان نرفته است، زمانی که رئیس فعلی قوه قضاییه دادستان تهران بود و به محاکمه شهردار وقت تهران (کرباسچی) رسیدگی می‌کرد حساسیت‌های زیادی نسبت به تخلفات موجود نشان می‌داد. اکنون که به یکی از جایگاه‌های مهم نظام رسیده است انتظار می‌رود نسبت بی‌انضباطی جدی و تخلف بزرگ در فضای اموال عمومی و مردم در دوره مدیریت پیشین شهرداری تهران، واکنش نشان داده و پیگیری کند.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «انتظار می‌رود قاضی عادل، توانمند و فردی که ترسو نیست مسئولیت رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری تهران در دوره گذشته را بر عهده گیرد. به هر حال بخشی از قهری که مردم با صندوق‌های رأی کردند، ناشی از این اتفاقات است یعنی اگر بخواهیم مردم را به فضای عمومی کشور دلگرم کنیم و رضایت حداقلی فراهم شود، باید از کنار چنین اتفاقات تلخی به راحتی عبور نکرد.»

حق‌شناس تصریح کرد: «شاید بتوان مردم را به صبر در مقابل تحریم دعوت کرد. به صبر در برابر سختی‌هایی که از بیرون تحمیل می‌شود، دعوت کرد اما نمی‌توان مردم را به بی‌تفاوتی نسبت به اختلاس، بی‌تفاوتی نسبت به غارت اموال، بی‌تفاوتی نسبت به فساد دعوت کرد. این انتظار حداقلی است که هم قوه قضاییه و نمایندگان مردم در شورای آینده به این مهم توجه جدی داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار