در گفت‌وگوی تفصیلی با پانا:

نقوی‌حسینی: گروه‌ها و فعالان سیاسی برای دولت رییسی چهره‌سازی نکنند

رییسی به‌جای وزرا تمرکز بیشتری بر انتخاب استانداران داشته باشد/ رئیس دولت سیزدهم به فکر اصلاح ساختار مدیریتی باشد

تهران (پانا) - سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی خواست تا به توقعات و انتظارات خود از سیدابراهیم رییسی در انتخاب اعضای کابینه پایان دهند.

کد مطلب: ۱۲۰۳۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد
نقوی‌حسینی: گروه‌ها و فعالان سیاسی برای دولت رییسی چهره‌سازی نکنند

علی فراهانی- گروه سیاسی خبرگزاری پانا: کمتر از 10 روز تا تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم باقی مانده است و همچنان ادعا و گمانه‌زنی‌هایی درباره کابینه آینده و رایزنی برخی شخصیت‌های اصولگرا با سیدابراهیم رییسی برای چیدمان یا ترکیب دولت از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی مختلف مطرح می‌شود.

سیدابرهیم رییسی در سخنرانی‌های مختلف اعلام کرده بود که مستقل پا به عرصه گذاشته و در ادامه مسیر هم مستقل عمل خواهد کرد. این سخن شاید نشان دهد که وی احتمالاً نمی‌خواهد کابینه خود را براساس سهم‌‌خواهی‌ها تعیین کند. مساله انتخاب اعضای کابینه وقتی چالشی‌تر شد که برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا ادعا کردند که دولت رییسی دولت سوم احمدی‌نژاد خواهد بود چراکه بسیاری از اطرافیان او از مدیران یا وزرای دولت‌های نهم و دهم هستند؛ در امتداد این چالش، برخی رسانه‌های اصولگرا نیز درباره انتخاب وزرای احتمالی هشدارهایی را به رییسی داده بودند تا در برابر بعضی افراد مراقبت و از آنان دوری کند.

سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقدست که سیدابراهیم رییسی در انتخاب وزرا، معاونان و مدیران خود نمی‌تواند همه طرفداران و گروه‌های حامی خود را راضی نگه دارد ولی آنچه مهم است رضایت جامعه و مردم خواهد بود. این سیاستمدار اصولگرا در عین حال تأکید می‌کند که تنها انتظار او از رییسی تشکیل دولتی مقتدر، جهادی، جوان و انقلابی است. سیدحسین نقوی حسینی با تأکید بر اینکه اعضای کابینه فقط وظیفه مدیریت کشور را برعهده ندارند و امور اصلی مملکت در شهرستان‌ها و استان‌ها اتفاق می‌افتد، به پانا گفت: «دولت، وزرا نیستند دولت، ادارات کل شهرستان‌ها- مناطق هستند چراکه اکثریت جامعه با وزرا در ارتباط نیستند بلکه با مدیران شهرهای خود ارتباط خواهند داشت.»

وی ادامه داد: «مدیران شهرهای کشورمان باید افرادی جهادی، متخصص و متعهد باشند زیرا بخش بزرگی از تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در شهرستان‌ها و استان‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین دولت فقط کابینه نیست و نباید فقط بر انتخاب وزرا یا معاونان تمرکز داشته باشیم.»

این سیاستمدار اصولگرا جایگاه وزیر را سیاسی توصیف کرد و با بیان اینکه مدیران در استان‌ها و شهرستان‌ها باید بیشتر از وزرا یا اعضای کابینه پاسخگوی مردم باشند، افزود: «به اعتقاد من، آقای رییسی به جای تمرکز بر 15 وزیر تمرکز بیشتری بر انتخاب 31 استاندار داشته باشد.»

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به رئیس دولت سیزدهم توصیه کرد: «آقای رییسی از الان به فکر اصلاح ساختار مدیریتی باشد که باید پاسخگوی جامعه باشند. در هفته‌های گذشته مردم عزیز خوزستان اعتراضات به حقی نسبت به تصمیم‌گیران استان خودشان داشتند؛ اگر استانداری داشته باشند که همه مدیران را به خط کند و براساس ظرفیت‌ها برای زندگی شهروندان برنامه‌ریزی‌های مدت‌دار انجام دهد دیگر شاهد مشکلات نخواهیم بود.»

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تصریح کرد: «درب دفاتر همه مدیران در استان‌ها باید بر روی مردم باز باشد و در اتاقی شیشه‌ای قرار بگیرند تا شهروندان از تصمیمات آنان باخبر شوند.»

در همه دولت‌ها سهم‌خواهی‌ گروه‌های سیاسی وجود داشته است

نقوی حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از برخی فعالان و احزاب سیاسی تأکید کرد: «در تمام دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری بعضی شخصیت‌ها یا گروه‌ها به دلیل حمایت از کاندیداها دچار توقعاتی می‌شوند و می‌خواهند به نوعی در ترکیب اعضای کابینه مانند انتخاب وزرا یا معاونان نقش یا تأثیرگذار باشند.»

وی یادآور شد: «آقای روحانی در تشکیل دولت‌های یازدهم و دوازدهم همیشه با برخی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب تنش داشت چراکه اصلاح‌طلبان معتقد بودند که با حمایت جریان اصلاحات روحانی رئیس‌جمهور شده است و باید بدنه دولت از اصلاح‌طلبان تشکیل شود. در دولت احمدی‌نژاد هم سهم‌خواهی وجود داشت و بخشی از اصولگرایان از او انتظاراتی داشتند.»

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان با اشاره به اینکه کشورمان در شرایط سختی قرار دارد و در آینده با بحران‌ها یا چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهیم شد خطاب به گروه‌های سیاسی، گفت: «انتظارات مردم افزایش یافته و در مقابل نیز امکانات کشور محدود است؛ پس نباید با توقعات و دخالت‌ها باعث عمیق‌تر شدن شکاف‌ها در جامعه شویم.»

سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «احزاب و فعالان سیاسی اجازه دهند تا آقای رییسی براساس شایسته‌سالاری و ملاک‌های مدنظرشان اعضای کابینه و مدیران دولت خود را انتخاب کند؛ گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی فقط بر عملکرد وزرا، معاونان و مدیران دولت سیزدهم نظارت داشته باشند.»

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: «اگر رئیس دولت سیزدهم از بنده، احزاب یا دیگر شخصیت‌های سیاسی جهت مشورت در انتخاب کابینه دعوت کردند باید به ایشان کمک کنیم، اما اگر دعوتی صورت نگرفت نباید در انتخاب افراد دخالت یا توقعی داشته باشیم.»

اصولگرایان باید کلاه خودشان را خیلی بالاتر بگذارند

نقوی حسینی تصریح کرد: «شرایط فعلی کشورمان به گونه‌ای نیست که به سمت سهم‌خواهی، تنش یا درگیری حرکت کنیم و با تصمیمات آقای رییسی برآشفته یا ناراحت شویم. چراکه فردا روز رئیس دولت باید حتی پاسخگوی عملکرد بخشدار خود نیز باشد. بنابراین ابتدا باید دولتی مقتدر تشکیل شود تا انتظار و توقعات هم به وجود بیاید.»

وی در ادامه به ادعای مطرح شده از سوی برخی فعالان سیاسی اصولگرا مبنی بر اینکه دولت رئیسی دولت سوم احمدی‌نژاد خواهد بود، واکنش نشان داد و گفت: «بنده بازهم به همه فعالان سیاسی اصولگرا- اصلاح‌طلب توصیه می‌کنم که برای دولت چهره‌سازی نکنند و به آن رنگ، بو و شکل خاصی را اختصاص ندهند. این رئیس‌جمهورست که باید افراد و اعضای کابینه دولت خود را انتخاب کند؛ ما کاری به شخص آقای احمدی‌نژاد، مشایی یا بقایی نداریم، اما دولت ایشان دولتی اصولگرا بوده است. اصولگرایان باید کلاه خودشان را خیلی بالاتر بگذارند که بهترین نیروهای اصولگرا همچون منوچهر متکی، پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش، رستم قاسمی، مرضیه وحید دستجردی و... در دولت‌های نهم و دهم به کار گرفته شدند.»

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «بالاخره آقای رییسی افرادی را به عنوان وزیر و معاون برای دولت سیزدهم انتخاب خواهد کرد و ممکن است برخی از آنان هم در دولت‌های گذشته بوده‌ باشند؛ اینکه بگوییم دولت رییسی دولت سوم احمدی‌نژاد است نه سخن شایسته‌ای است و نه رفتار و برخورد مناسبی با دولت سیزدهم خواهد بود.»

این سیاستمدار اصولگرا در پایان افزود: «آقای رییسی قبل از ثبت‌نام و بعد از انتخابات بارها به صراحت بیان کردند که به صورت مستقل آمده است و تمام تلاش خود را برای تشکیل دولت انقلابی، جهادی، جوان و کارآمد انجام می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار