برای نخستین بار در شیراز و جنوب کشور انجام شد؛

درمان بیمار مبتلا به پانکراتیت شدید به روش اندوسکوپیک

شیراز(پانا)-پزشکان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز موفق شدند بیمار مبتلا به پانکراتیت نکروزان شدید را با انجام نکروزکتومی پانکراس به روش اندوسکوپیک و با تعبیه استنت فلزی LAMS درمان کنند.

کد مطلب: ۱۲۰۳۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
درمان بیمار مبتلا به پانکراتیت شدید به روش اندوسکوپیک

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به انجام این اقدام پزشکی در مرکز اندوسکوپی بیمارستان نمازی شیراز گفت: در اثر ابتلا به سنگ‌های مجاری صفراوی، برخی بیماران دچار پانکراتیت و التهاب لوزالمعده شده و با شدت یافتن این عارضه، حدود ۲۰ درصد بیماران به عوارض التهاب حاد لوزالمعده از جمله بروز کیست‌های کاذب یا کیست‌های حاوی مواد نکروزه مبتلا می‌شوند.

غلامرضا سیوندزاده افزود: در این گروه از بیماران، کیست‌های نکروزه در اطراف پانکراس ایجاد می‌شود و در صورت علامتدار شدن بیمار و به ویژه در صورت عفونی شدن کیست‌ها، با استفاده از روش اندوسکوپیک می‌توان بدون نیاز به انجام عمل جراحی باز کیست‌ها را تخلیه کرد.

او با اشاره به استفاده از دستگاه اندوسونوگرافی برای انجام این اقدام درمانی گفت: به کمک این دستگاه، استنت‌های فلزی ویژه‌ای بین کیست و معده کارگذاری شده و کیست به معده راه پیدا می کند؛ سپس با استفاده از اندوسکوپ، وارد کیست شده و دیواره کیست و مواد نکروز شده، از کیست خارج می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد راه جایگزین این اقدام درمانی را انجام عمل جراحی باز عنوان کرد که به مراتب سخت تر بوده و عوارض بیشتری را برای بیمار به همراه دارد؛ اما به کمک روش جدید که برای نخستین بار در شیراز و منطقه جنوب کشور انجام می‌شود، بیماران مبتلا به پانکراتیت شدید، با عارضه کمتر درمان می‌شوند.

سیوندزاده افزود: این اقدام درمانی برای مردی ۶۰ ساله انجام شد که به علت پانکراتیت نکروزه شدید، از یک ماه پیش با علایم درد و تب، در بیمارستان بستری شده و با انجام سی تی اسکن، وجود کیست پانکراس تشخیص داده شد و کیست به روش یاد شده تخلیه شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به دیگر موفقیت‌های اخیر گروه گوارش و کبد دانشگاه، از انجام ERCP به کمک اندوسونوگرافی خبر داد که در این روش نیز مجرای صفرای بیمار تحت هدایت اندو سونوگرافی کانوله شده و به دنبال آن انجام ERCP ممکن می‌شود.

او این روش را مربوط به بیمارانی دانست که انجام ERCP در آن‌ها با روش معمول موفقیت آمیز نبوده است‌ و به کمک اعضای گروه گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این اقدام نیز به تازگی در شیراز انجام گرفت.

این اقدامات درمانی با مشارکت دکتر کامران باقری لنکرانی و دکتر سید علیرضا تقوی اساتید گروه گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار