بیانیه انجمن سراسری روزنامه‌نگاران درباره طرح صیانت از فضای مجازی

تهران (پانا) - به دنبال مطرح شدن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس شورای اسلامی، انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران بیانیه‌ای صادر کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه انجمن سراسری روزنامه‌نگاران درباره طرح صیانت از فضای مجازی

به گزارش ایرنا، در متن بیانیه انجمن سراسری روزنامه‌نگاران درباره طرح صیانت از فضای مجازی آمده است: طرح تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نام "طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی"، طرحی مغایر با حقوق قانونی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و نیز حقوق ملت و نیازهای جامعۀ امروز است و انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران آن را عملی در جهت محدود سازی گستردۀ حق دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعات و مانع فعالیت قانونی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران ارزیابی می‌کند.

این بیانیه در ادامه می افزاید: این انجمن تاکید می‌ کند تصویب چنین طرحی وضعیتی پرمخاطره ایجاد می‌کند که بر بحران گردش اطلاعات در ایران به شدت می‌افزاید. روشن است که این طرح با واقعیت‌های جهان امروز نیز سازگاری ندارد و انزوای رسانه‌ای کشور را تشدید خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: محیط وب علاوه بر ایجاد امکان ارتباط جمعی، شامل بخش بسیار بزرگی از منابع متقن، علمی و ارزشمند کسب خبر برای روزنامه‌نگاران کشور است. محدودیت‌های فراوانی که در این طرح برای محیط وب و دسترسی به آن درنظر گرفته شده است، مانعی بزرگ برای دسترسی روزنامه‌نگاران به منابع خبری و تغذیۀ رسانه‌های رسمی داخل کشور و برعکس ایجاد کرده و جدای از آنکه سبب می‌شود اقبال مردم به رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بسیار بیش از گذشته شود، انعکاس محتوای تولید شده داخلی در سطح جهان را نیز مختل می‌کند.

این بیانیه می افزاید: تلاش برای محدود سازی وسیع مردم در دسترسی به محیط وب و تحدید حقوق و آزادی‌های قطعی روزنامه‌نگاران در دسترسی به منابع خبری بطور خاص، بحران چند ساله رسانه در کشور را به شدت افزایش داده و پیچیده‌تر خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: انجمن ما به دلیل اشکالات بنیادین این طرح نیازی به نقد یکایک مواد آن نمی‌بیند و اعتقاد دارد هیچگونه اصلاحی در این طرح قادر به رفع آن اشکالات اساسی و اصولی نیست.

در پایان این بیانیه آمده است: انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران خواهان آن است که این طرح بطور کلی کنار گذاشته شده و از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شود. چنانچه نمایندگان محترم دغدغۀ محیط گردش اطلاعات در ایران را دارند به این تجربه ۲۵ ساله توجه کنند که هیچگاه برنامه‌ها و سیاست‌های محدود کنندۀ آزادی گردش اطلاعات از قبیل فیلترینگ چاره ساز نبوده و تنها به مشکلات موجود افزوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار