نوری: ائمه جمعه از افراد ۲۵ تا ۴۰ سال انتخاب شده‌اند

تهران (پانا) - سخنگوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه تاکید کرد در سال‌های اخیر رویکرد انتخاب ائمه جمعه جوان محور بوده است و در گروه‌های سنی ۲۵ تا ۴۰ سال تعیین شده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۰۲۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
نوری: ائمه جمعه از افراد ۲۵ تا ۴۰ سال انتخاب شده‌اند

به گزارش روابط عمومی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام علی نوری با تشریح رویکرد شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در آستانه چهل و دومین سال برگزاری نماز جمعه افزود: انتخاب ائمه جمعه با تعیین افراد شاخص از سوی مقام معظم رهبری انجام می‌شود و ۹ نفر از شخصیت‌های فاضل، خبره و صاحب نظر از علما و روحانیون صاحب تجربه در این کار مشارکت می‌کنند.

وی گفت: این ۹ نفر اعضای شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را تشکیل می‌دهند که ریاست آن به عهده حجت الاسلام حاج علی اکبری است و این اعضا سایر ائمه جمعه سراسر کشور را انتخاب می‌کنند.

نوری ادامه داد: مردمی بودن در گزینش ائمه جمعه یکی از مهمترین شاخص‌هاست چراکه ر سیدگی به امور مردم، اولویت کار هر امام جمعه‌ای است و به لطف خدا جامعه روحانیت و حوزه خاصیتش مردمی بودن است و افرادی که به عنوان امام جمعه انتخاب می‌شوند یکی از شرح وظایف آن‌ها ایجاد شرایط دیدار‌های مردمی و حل مشکلات مردم است.

وی افزود: در حال حاضر ائمه جمعه بسیار خوبی در سراسر کشور مشغول به خدمت هستند و ۱۹۳ تا ۲۰۰ نفر گزینش کردیم و انتخاب جدید داشته‌ایم.

سخنگوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: از افراد ۲۵ تا ۴۰ سال به عنوان ائمه جمعه انتخاب شده‌اند و ما با رویکرد جوان‌گرایی تصمیم گرفتیم شبکه نهاد ائمه جمعه را جوان‌سازی کنیم البته با حفظ حرمت پیشکسوت‌ها و علمای صاحب نظر.

وی ادامه داد: ائمه جمعه ما در سراسر کشور نقش خوبی طی سال‌های اخیر در حوزه‌های دینی، قرآنی، فرهنگی و حتی عمرانی ایفا کرده‌اند و همیشه در دستور کار ماست که همین رویکرد ادامه پیدا کند.

نوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور جوانان در سال‌های پس از انقلاب در نماز جمعه را چطور ارزیابی می‌کند؟ افزود: در این سال‌ها حضور جوانان و نوجوانان در صفوف نماز جمعه بسیار چشمگیر بوده و نماز جمعه در دهه‌های مختلف شرایط خودش را داشته در دهه ۶۰ و دفاع مقدس و دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ نیز با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است، اما جوانان و نوجوانان ما جزو مخاطبان کلیدی و اصلی نماز جمعه بوده و هستند.

وی تصریح کرد: ما با جوان‌سازی شبکه ائمه جمعه در کشور و همراهی تشکل‌های دانش آموزی و دانشجویی این امکان را فراهم می‌کنیم که حضور جوانان در نماز جمعه پررنگ‌تر شود ضمن اینکه در تمام این سال‌ها جوانان شرکت کننده در نماز جمعه از کنش‌گری و جریان‌سازی بالایی برخوردار بوده‌اند.

سخنگوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه تاکید کرد: ترغیب حضور جوانان و نوجوانان در نماز جمعه چند وجهی است یعنی هم به ائمه جمعه بستگی دارد، هم به برنامه‌های ستاد، سبک زندگی، تنظیم اوقات فراغت و مناسبت‌های اجتماعی دنیای امروز که مجموعه همه این‌ها در حضور جوانان در این فریضه عبادی سیاسی موثر است.

وی با اشاره به فراز و فرود‌های برگزاری نماز جمعه در یک سال و نیم گذشته و شیوع ویروس کرونا گفت: در یک سال و نیم گذشته متناسب با فراز و نشیب کرونا ما هم نماز جمعه را براساس دستورالعمل‌های بهداشتی و مناطق مختلف برگزار کرده ایم و هرگز برگزاری این فریضه عبادی سیاسی به صفر نرسیده است و جزو نهاد‌های اول در رعایت دستورالعمل‌ها بودیم یعنی در سراسر کشور برگزاری نماز جمعه کم و زیاد شده، اما تعطیل نشده است.

نوری درباره شعار ستاد ائمه جمعه در آستانه چهل و دومین سال برپایی نماز جمعه افزود: ما امسال با شعار "نماز جمعه همیشه مردمی، همیشه انقلابی" در برنامه‌ها حاضر خواهیم شد و بسته به شرایط فعلی کرونا برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم و تلاش می‌کنیم شرایط برگزاری نماز جمعه با اثرگذاری خوبی دنبال شود.

وی گفت: کار خوبی در مرکز ارتباطات و رسانه ما آغاز شده است، شبکه‌های اجتماعی را بازبینی و سایت ستاد را بازطراحی کرده‌ایم ۵ مرداد رونمایی می‌شود و مردم در سراسر کشور می‌توانند از طریق همین سایت با ائمه جمعه خود ارتباط بگیرند ضمن این که آثار گرافیکی و رسانه‌ای خوبی هم در این خصوص تولید شده است، برای بزرگداشت پیشکسوتان ائمه جمعه نیز برنامه داریم.

سخنگوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در صحبت‌های پایانی خود تاکید کرد: دنیای امروز دنیای تقابل اراده‌هاست و هر کس بتواند در حوزه شک و یقین و حب و بغض‌ها کنترل را به دست بگیرد، پیروز جنگ نرم خواهد بود و نماز جمعه از مناسکی است که می‌تواند در این حوزه نقش موثری به خصوص در آگاهی بخشی و توسعه نشاط معنوی مردم و تقویت سبک زندگی اسلامی ایرانی داشته باشد و ما باید تلاش کنیم نماز جمعه در سبد مناسکی مردم و خانواده‌ها قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار