اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

پخش ویروس دلتا در ایران؛ البرز و تهران 6 روز تعطیل شد

تهران (پانا) - پخش ویروس دلتا در تمام استان‌ها، افزایش شهرهای قرمز کرونایی، تداوم روند افزایشی بیماری کرونا در کشور، تعطیلی 6 روزه دو استان تهران و البرز و وقوع زلزله شدید در مرز استان‌های بوشهر و فارس بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
پخش ویروس دلتا در ایران؛ البرز و تهران 6 روز تعطیل شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۵۲۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد تاکنون سه میلیون ۱۸۵ هزار و ۹۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۸۳۷ نفر رسیده است.

پخش ویروس دلتا در تمام استان‌ها

موج پنجم کرونا بیش از دو هفته است که در کشور آغاز شده است و ویروس غالب این مرحله ویروس دلتا است و به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله، ویروس کرونای دلتا تمام استان‌های کشور را در نوردیده است. این در حالی است که سخنگوی ستاد ملی کرونا تاکید کرده است قدرت سرایت ویروس جدید بالاست و اگر کوچکترین کوتاهی صورت گیرد میزان ابتلا را بیشتر خواهد کرد.

افزایش شهرهای قرمز کرونایی

در هفته‌ای که سپری شد، آخرین رنگ بندی وضعیت کرونایی در کشور از سوی وزارت بهداشت اعلام شد که طبق آن شهرهای دارای وضعیت قرمز افزایش یافت. طبق فهرست اعلام شده از وضعیت کرونایی کشور، ۲۳۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به 48 درصد

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی علی‌رغم تاکیدهای متولیان نظام سلامت در کشور کاهش یافته و بنا به گفته علیرضا رئیسی، میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر 50 درصد رسیده و 48 درصد است.

تداوم روند افزایشی بیماری کرونا در کشور

با گسترش سویه‌های جدید ویروس کووید ۱۹ در اغلب استان‌های کشور و کاهش چشمگیر در میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی، روند افزایشی این بیماری نیز در کشور تداوم دارد و به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده است و روند افزایشی بیماری کرونا در کشور تداوم دارد. البته سخنگوی وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، 7 استان گیلان، البرز، یزد، کرمان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را دارای پایین‌ترین میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور اعلام کرد.

اعمال محدودیت‌های کرونایی

طی 17 ماه گذشته که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، چندین بار ممنوعیت و محدودیت‌های کرونایی برای سفرهای جاده‌ای اعمال شده است و در برخی مقاطع کنترل‌های شدید در ورودی و خروجی شهرها و استان‌ها سبب کاهش ملموس سفرهای جاده‌ای و تردد وسایل نقلیه مختلف در ایام مورد نظر شده است اما آمارهای تردد در ماه‌ها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد به غیر از بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه، متوسط تردد وسایل نقلیه مختلف به ویژه ماشین‌های سبک و وسایل نقلیه شخصی مردم در محورهای مواصلاتی کشور روند افزایشی در سال جاری داشته است و تعداد پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در استان‌های مختلف به ویژه شمال کشور نشان از بی‌توجهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و سفر دارد. همزمان با تعطیلات عید قربان، به پیشنهاد قرارگاه ستاد مقابله با کرونا، سه روز دیگر به این تعطیلات در دو استان البرز و تهران افزوده شد و قرارگاه مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای جزئیات تعطیلی یکپارچه تمامی دستگاه‌‌های دولتی، بانک‌ها و گروه‌های پر خطر اصناف و مشاغل در استان های تهران و البرز و سایر استان‌های کشور را اعلام کرد که طبق آن خروج خودروهای شخصی، با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های دیگر شهرها به تهران و البرز ممنوع است و سفر از/ به کلیه شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی سراسر کشور، مطلقاً ممنوع است. بنا بر این مصوبه تمام ادارات و بانک‌های دو استان تهران و البرز تا یکشنبه سوم مردادماه تعطیل است. همچنین بر اساس اعلام استانداری تهران، استان‌های تهران و البرز به صورت یکپارچه دیده شده و بین استان البرز و تهران محدودیتی برای تردد اعمال نمی‌شود. حمیدرضا گودرزی، معاون استاندار تهران در این‌باره گفت: به سبب افزایش تعداد بیماران کرونایی تصمیماتی در ستاد ملی و کمیته امنیت و اجتماعی گرفته شد و برای تعطیلی تهران و البرز به ۱۶ فرمانداری استان دستور داده شده که مجوزی برای خروج از استان داده نشود.

ورود هفتمین محموله واکسن کرونا به کشور

در هفته‌ای که سپری شد، هفتمین محموله‌ واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر وارد کشور شد و برای توزیع سریع و سراسری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، ‌در این مرحله یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ دُز واکسن به کشور وارد شد که با ورود این محموله که تاکنون توسط ۹ پرواز به کشور منتقل شده است مجموعا هشت میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۰۰ دُز واکسن وارد کشور شده است.

همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از واردات محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور در هفته آینده خبر داد وو اعلام کرد که تداوم واردات واکسن کرونا با ورود محموله‌های جدید واکسن از مبدا ژاپن و چین باتلاش وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی، ظرف روزهای آتی محموله‌های واکسن‌های دارای مجوز مصرف در ایران از مبدا ژاپن و چین به مقصد ایران ارسال خواهد شد.

آغاز واکسیناسیون متولدین قبل از سال ۱۳۴۰

فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور نسبت به هفته‌های قبل شدت گرفته و در هفته‌ای که سپری شد، روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از متولدین سال ۱۳۴۰ و قبل از آن خواست برای تزریق واکسن کرونا در سامانه سلامت ثبت نام کنند. بر این اساس، متولدین سال ۱۳۴۰ و قبل از آن باید برای دریافت نوبت واکسیناسیون کووید۱۹ در سامانه سلامت به نشانی SALAMAT.GOV.IR ثبت‌نام کرده و در پی دریافت پیامک برای دریافت واکسن به مراکز مندرج در پیامک نوبت مراجعه کنند و از هر گونه مراجعه حضوری قبل از دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون خودداری کنند.

نامگذاری ۲ خیابان در تهران به نام مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی

در هفته‌ای که سپری شد، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 14 رای موافق با نامگذاری دو خیابان به نام خبرنگاران فقید دو خبرگزاری ایسنا و ایرنا مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی موافقت کردند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با 14 رای موافق با نامگذاری دو خیابان لادن غربی و شرقی در خیابان پیروزی به نام دو خبرنگار فقید خبرگزاری های ایسنا و ایرنا موافقت کردند. روز دوم تیرماه در پی سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، دو خبرنگار ایسنا و ایرنا جان خود را از دست دادند.

وقوع زلزله شدید در مرز استان‌های بوشهر و فارس

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر مرز استان‌های بوشهر و فارس را لرزاند. مختصات این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی 51.23، عرض جغرافیایی 29.67 و عمق 11 کیلومتری زمین رخ داد. این زمین‌لرزه در 16 کیلومتری خشت (فارس)، 21 کیلومتری وحدتیه (بوشهر) و 22 کیلومتری کنار تخته (فارس) رخ داد. در پی وقوع این زمین‌لرزه، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات هلال احمر اعلام کرد که با وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در مرز استان‌های فارس و بوشهر بلافاصله دو تیم ارزیاب از استان فارس و دو تیم هم از استان بوشهر به مناطق زلزله زده اعزام شد که این زمین‌لرزه تلفات جانی و مالی نداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار