به همکاری حوزه هنری و کنگره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان؛

خط خون به نقد گذاشته شد

زنجان (پانا)- کارگاه نقد کتاب خط خون به قلم مریم بیگدلی خاطرات رزمنده زنجانی امیر جم روز با حضور مریم بیات تبار و هنرمندان توسط حوزه هنری استان به نقد گذاشته شد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد
خط خون به نقد گذاشته شد

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان زنجان و به همکاری این نهاد فرهنگی هنری با کنگره 3535 شهید استان زنجان، کارگاه نقد کتاب «خط خون» به نویسندگی مریم بیگدلی روز شنبه 26 تیرماه 1400 در دبیرخانه کنگره ملی شهید استان برگزار شد.

در این جلسه مریم بیات تبار، نویسنده و منتقد با اشاره به اینکه این کتاب خاطرات بکری را در دل خود گنجانده است، اظهار کرد: این کتاب شروع و پایان خوبی داشت و دلیل اینکه این کتاب را مخاطب می‌خواند و خسته نمی‌شود این است که نویسنده کتاب را یک برش زده و از هیجان انگیزترین قسمت زندگی امیرجم داستان را شروع کرده‌اند؛ این در حالی است که در سایر آثار، نویسندگان کتاب‌های خود را از نقطه‌ای که فرد به جبهه اعزام می‌شود، شروع می کنند .

وی ادامه داد: این کتاب تمام این حواشی را به کناری گذاشته است و از نقطه اوج به روایت داستان پرداخته است. کوتاه بودن کتاب نیز دلیلی برای جذب مخاطب شده است چرا که در عصر مدرنیته مخاطب چندان تمایلی به مطالعه کتاب‌های حجیم ندارد و کتاب‌ها با قطع کم به چاپ می‌رسد.

به گفته این نویسنده یکی از دلایل متفاوت بودن این کتاب گلچین خاطرات بکر رزمنده امیر جم است که موجب متفاوت بودن فضای داستانی بوده است. نویسنده کتاب نخواسته است کتاب را با توصیفات زیاد خود کسل و خسته کند و در واقع اصل کلام را در این کتاب به مخاطب ارزانی کرده و در بیان مفهوم اتلاف نکرده است.

در این جلسه منصور کلامی، ازشاعران استان با بیان اینکه پارگرافی که در پشت کتاب آمده است بیانگر کل مطلب است و برادرم (حاج ولی‌اله کلامی زنجانی) نیز در این زمینه شعر گفتند، گفت: کتاب خط خون براساس خاطرات امیر جم است. خط سیر داستان از طریق بیان دغدغه‌های شخصی شخصیت باعث خواندن داستان شده است و همچنین نویسنده از طریق زاویه دید جسمانی و ذهنی روایتگر خاطرات بوده و به کل داستان معنا بخشیده است .

علی کابلی با بیان اینکه طرح جلد باید با محتوای کتاب ارتباط تنگاتنگی داشته باشد، اظهار کرد: طرح جلد کتاب خط خون یادآور دفاع مقدس است، وقتی کتاب را باز می کنیم یک خط از گوشه کتاب به پایین رفت و آمد دارد و این خود فراز و فرود دوران جنگ را نشان میدهد. طرح جلدش برای من بسیار جالب بود.

در پایان، مریم بیگدلی نویسنده کتاب «خط خون» با ابراز خرسندی از اینکه این کتاب به بوته نقد گذاشته شده است، گفت: امیدوارم با بهره‌مندی از نقد‌های سازنده مطرح شده برای این کتاب در این جلسه بتوانم در پیشبرد اهداف آینده خود استفاده نماییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار