صالحی عمران: اقتصادی‌ترین نوع آموزش، آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه ای است

تهران (پانا) - با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای وهمچنین روسای استانی، روسای مراکز، مدیران و اساتید دانشکده‌های فنی و حرفه ای سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانس، نخستین مرکز نوآوری مد و لباس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در محل دانشکده دکتر شریعتی تهران افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
صالحی عمران: اقتصادی‌ترین نوع آموزش، آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه ای است

به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، حاضرین ابتدا با حضور در مزار شهدای گمنام مدفون در دانشکده، با قرائت فاتحه و ذکر صلوات به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کردند و سپس طی نشستی در سالن جلسات مرکز به گفتگو پرداختند.

ستاری در این مراسم با عنوان اینکه‌ دانشگاه فنی و حرفه ای جهت گیری مناسبی را در زمینه اشتغال و کسب و کار انجام داده و در راستای توسعه مراکز نوآوری فعالیت های گسترده‌ای داشته است خاطر نشان کرد: در گذشته مسیری نبود تا دانشجویان این دانشگاه شرکت‌های خود را تاسیس کنند. در حال حاضر خرسند و خوشحالم که دانشگاه فنی و حرفه ای با رویکرد جدیدی که در زمینه تجاری سازی آموزش ها و توسعه ی مراکز فناوری دارد توانسته این راه را برای دانشجویان خود سهل کند تا آینده سازان کشورمان بتوانند در کنار یادگیری مهارت، مسیر خود برای کارآفرینی ادامه دهند.

آقا محمدی نیز در این مراسم اظهار داشت: شکل گیری این مراکز، محلی برای توانمندسازی و تحول است که می تواند منطقه جنوب تهران را متحول سازد، به خصوص اینکه این مرکز ویژه خانم ها است. دانشجویان و فارغ التحصیلان آموزش دیده ی این مراکز، مناسبترین افراد و نیروی کار برای فعالیت ها به ویژه در زمینه مد و لباس می باشند و می توانند نقش موثری را در ایجاد و گسترش فرهنگ پوشش ایران اسلامی داشته باشند.

وی بر اهمیت اشتغالزایی دانشجویان و توسعه اقتصادی در برپایی نمایشگاه های دائمی و حمایت از طرح های اشتغالزایی برای اقشار کم برخوردار خصوصا دانشجویان دختر تاکید نمود و دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان یک دانشگاه مهارت محور فرصتی برای توسعه محور کردن کشور در شرایط کنونی قلمداد کرد.

در ابتدای این مراسم صالحی عمران ضمن قدردانی از حمایتهای مسئولین و تلاشهای دست اندرکاران دانشکده، ضمن توضیحاتی تخصصی در خصوص شاخص های موفقیت موسسات آموزشی و دانشگاه ها اظهار داشت: دو کلمه ی پیامدها و خروجی، سالهاست که سیستم های عمده ی نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع پیامدها و نتایج، به عنوان آثار نهایی هر سیستم و نظام آموزشی مورد توجه و مرسوم بوده است. اما امروزه کلمه جایگزین این دو مقوله، این است که آموزش چه آثاری را از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در پی داشته است و برای جدی گرفتن این پیامدها اصطلاح نتیجه گرا بودن موسسات بسیار مهم تلقی شده است. در همین راستا کارکردهای سیستم های آموزشی به ویژه دانشگاه ها، یکی از بحث های مهم و کلیدی روز کشورهای توسعه یافته است چراکه نتایج اقتصادی سیستم ها و بحث اشتغال در حال حاضر در دنیا مطرح شده و محور ارزیابی عا قرار می گیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: یکی از مباحث مهم دیگر در این خصوص ایجاد مراکز نوآوری و شرکت های دانش بنیان است که از این مقوله اقتصادی در سیستم های آموزشی بهره می گیرند. ما معتقدیم اقتصاد آموزشی با دانشگاه فنی و حرفه ای ارتباط بسیار نزدیکی پیدا می کند چرا که این دانشگاه ویژگی هایی دارد که به شدت می تواند در پیامد های گفته شده، موثر باشد.

وی با بیان اینکه معتقدم اقتصادی ترین نوع آموزش، آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای است، بیان داشت: اکنون در دنیا گرایش به سمت مهارت محوری به وجود آمده است. طبق بررسیهای انجام شده در آموزش عالی کشورهای آلمان وسوئیس، 50درصد دانشگاه‌ها مهارتی هستند و در فنلاند بالای ۶۰ درصد، همچنین حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد بسیاری از دانشگاه‌های طراز اول دنیا، وارد مقوله های مهارتی شده اند و بسیار جالب است که این دانشگاه ها فلسفه ای دارند که آموزش ها و رشته هایشان را از بازار کار دنیا و مشاغل می گیرند و ضرورت دیگری که برای دانشگاههای مهارتی ذکر می کنند، بحث امنیت است چرا که وجود بیکاری ،عدم اشتغال و عدم کسب درآمد، منجر به اعتراضات و گرفتاری های اجتماعی می شود و آموزشهای مهارتی در سطوح مختلف در داشتن یک کشور امن اهمیت دارد و حتی یک ضرورت است.

صالحی عمران در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای ۱۸۱ دانشکده دارد که ۵۳ مرکز ویژه دختران است و بیش از ۶۵ درصد فارغ التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند. خوشبختانه در این دانشگاه حدود ۶۰ درصد دروس به صورت عملی ارائه می شود. درواقع ما در دانشگاه فنی و حرفه ای، تجاری سازی را به عنوان یک پیامد بسیار جدی گرفته ایم و از آنجا که دانشجویان این دانشگاه، خروجی های هنرستان ها هستند، پایه مهارتی بسیار خوبی دارند و با آمادگی های زمینه ای وارد دانشگاه می شوند که همه این ها نشان می دهد با ورود شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای مهارتی، استارتاپ ها و مراکز نوآوری، می توان به موفقیت های چشمگیری در مسیر اقتصاد آموزشی رسید و امیدوارم حضور شما زمینه ای برای همکاری های بیشتر ایجاد کند.

گفتنی است در پایان این مراسم، دکتر ستاری دستور تخصیص بیش از 10 میلیارد ریال برای تکمیل مرکز نوآوری و ایجاد مرکز شتابدهی دانشکده شریعتی به مساحت 4 هکتار را صادر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار