کارشناس ارشد مشاوره آموزش و پرورش اسلامشهر:

مهمترین عنصر عفاف و حجاب در درون خانواده است

اسلامشهر (پانا) - عفاف و حجاب، از موضوعاتی است که همواره در فرهنگ اسلامی مورد توجه بوده، رعایت آن، آرامش و امنیت فردی را رقم می‌زند، موجب تحکیم بنیان خانواده شده و ضمن ایجاد نشاط فردی و اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد.

کد مطلب: ۱۲۰۰۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
مهمترین عنصر عفاف و حجاب در درون خانواده است

بدون تردید عفاف و حجاب، به عنوان دو ارزش در جامعه بشری، اصل‌هایی جدایی ناپذیرند که بدون یکدیگر معنای حقیقی و اصیل خود را از دست می‌دهند. عفاف که فرهنگی متعالی است، به افراد جامعه، چگونه بودن و چگونه زیستن را آموزش می‌دهد و در حقیقت هدفش کمک به رسیدن انسان‌ها به کمال مطلوب است و در این میان بخش مهمی از این دغدغه را فرهنگ باشکوه حجاب، تحقق می‌بخشد.

به مناسبت گرامی‌داشت هفته عفاف و حجاب محدثه جهانشاهی کارشناس ارشد مشاوره، دبیر و رابط مشاور در آموزش و پرورش اسلامشهر، در گفت و گو با پانا اظهار کرد: عفاف و حجاب در دیدگاه من صرفا"مختص بانوان نیست و آقایان هم از آن بهره‌مند هستند. عفاف و حجاب برای هردو جنس مخلوق خداوند متعال می‌باشد و فقط نوع و میزان آن با توجه به فطرت وجودی آنها متفاوت است

او افزود: عفاف و حجاب از درون خانواده ریشه می‌گیرد و بعد از آن مدرسه، دانشگاه و جامعه و اما مهمترین عنصر عفاف و حجاب در درون خانواده است،نوع تربیت فرزندان‌، شکل‌گیری عزت نفس، نوع رفتار پدر با دختر الگوها و... همه در عفاف و حجاب تاثیر دارد و اینکه خود والدین در خانواده چقدر ملزم به رعایت عفت حیا هستند خیلی مهم است و همین رفتار ناخودآگاه بدون هیچ کلاس تربیتی برای فرزندان الگو می‌شود.

جهانشاهی که موضوع پایان نامه خود را اثربخشی آموزش حیا بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر دختران نوجوان انتخاب کرده،تصریح کرد: ما از دیدگاه روانشناسی حیا را به عنوان یک کنترل‌گر رفتار معرفی کردیم و طبق آموزه‌های دین اعتقاد دارم حیا یک سیستم خود کنترل‌گری است، به این معنا که من در درون خودم یک کنترل‌گر دارم که او بر مبنای عقل به من می‌گوید، چیکار بکنم و یا نکنم.

کارشناسی ارشد مشاوره، دبیر و رابط مشاور آموزش و پرورش اسلامشهر خاطرنشان کرد:ما در هفت جلسه پروتکل درمانی به نوجوانان در مدارس آموزش می‌دهیم که در حوزه‌های مختلف،کنترل‌گر خودت باش، یعنی مثلاً شما دعوت می‌شوید به یک مهمانی و شما هم دوست دارید بروید، اول از خودت بپرس من هر مهمانی را باید بروم و من برای خودم چه شرایطی برای پذیرفتن یک مهمانی را دارم و ... و ما سعی کردیم خودکنترل‌گری را به نوجوان آموزش بدهیم و خود نوجوان مسئول انتخاب خودش باشد و پیامدهای انتخابش را بپذیرد.

خبرنگار: حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار