در نامه‌ای به ستاد تنظیم بازار؛

درخواست گمرک برای بازنگری در ممنوعیت فصلی واردات برنج

تهران (پانا) - گمرک ایران با اشاره به کاهش ۶۹ درصدی واردات برنج، خواستار بازنگری در ممنوعیت فصلی واردات برنج به منظور جلوگیری از کمبود یا افزایش قیمت این کالای اساسی در ماه‌های آتی شد.

کد مطلب: ۱۲۰۰۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
درخواست گمرک برای بازنگری در ممنوعیت فصلی واردات برنج

مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک در نامه‌ای به عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار خواستار بازنگری در تاریخ ممنوعیت فصلی برنج به منظور جلوگیری از کمبود برنج یا افزایش قیمت برنج در ماههای آتی شد.

در متن این نامه آمده است:

۱- از تاریخ ۱۴۰۰.۱.۱ لغایت ۱۴۰۰.۴.۱۵، صرفا ۸۶.۳۶۷ تن برنج وارداتی به ارزش ۷۸.۱۴۰.۹۰۳ دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که در مقایسه با واردات برنج در مدت مشابه سال قبل ( ۱۳۹۹.۱.۱ لغایت ۱۳۹۹.۴.۱۵ )با وزنی معادل ۶۹۱. ۲۷۷ تن و ارزش ۲۴۹.۷۱۰.۵۳۸ دلار، واردات این کالا از نظر وزنی، ۶۹ درصد و از نظر ارزشی نیز ۶۹ درصد کاهش داشته است.

۲- مطابق آمار ارائه شده، در حال حاضر میزان برنج وارداتی موجود در بنادر و گمرکات کشور معادل ۳۷.۱۴۷ تن می‌باشد و صرفاً یک فروند شناور حاوی ۱۵.۱۱۰ تن برنج وارداتی در حال تخلیه این کالا در بندر چابهار بوده و از ۲۶ فروند کشتی منتظر در لنگرگاه، هیچکدام حاوی برنج نمی‌باشد.

٣- اطلاعات دریافتی حاکی است قریب به ۸ الی ۱۰ فروند کشتی در حال بارگیری برنج از کشورهای مختلف جهت حمل به کشور بوده که با توجه به تصمیم اتخاذ شده و ابلاغی به این سازمان مبنی بر «صرفا بلامانع بودن ترخیص آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که تا قبل از ۳۱.‏۰۴.‏۱۴۰۰‬ دارای اعلامیه ورود / قبض انبار بوده، مشروط به اینکه دارای ثبت سفارش باشد»، صاحبان کالا، به دلیل تاریخ رسیدن کشتی‌های بارگیری شده (بعد از تاریخ ممنوعیت فصلی) و عملاً عدم امکان ترخیص برنج‌های حمل شده و رسوب این کالا در گمرکات کشور، از ارسال محموله‌های خریداری شده امتناع نموده‌اند.

من حیث المجموع با توجه به مراتب معنونه و خشکسالی سال جاری، به نظر می‌رسد تصمیم ابلاغ شده جهت جلوگیری از هر گونه تبعات کمبود برنج یا افزایش قیمت برنج در ماه‌های آتی، نیاز به بررسی مجدد و بازنگری فوری دارد که در صورت صلاحدید دستور فرمایند موضوع، مورد تدقیق و بررسی بیشتری قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار