اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

«دلتا» در ایران اوج گرفت

تهران (پانا) - روند کرونای دلتا در 25 استان صعودی شد، افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا، آغاز واکسیناسیون 68 ساله‌ها، اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران، ماجرای دختران قمه‌کش و توضیح پلیس درباره ویدئوی درگیری با صاحب یک سگ در تهران بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۰۰۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
«دلتا» در ایران اوج گرفت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد سه میلیون ۶۹ هزار و ۹۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسیده است. این در حالی است که سه هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دُز رسید. همچنین ششمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر وارد کشور شد و با ورود این محموله تاکنون جمعیت هلال احمر بیش از هفت میلیون دُز واکسن وارد ایران کرده است.

واکسیناسیون 68 ساله‌ها آغاز شد

سامانه salamat.gov.ir کار خود را از ۱۸ اردیبهشت با ثبت‌نام متولدین سال ۱۳۲۰ و قبل از آن ( افراد بالای ۸۰ سال) آغاز کرده است و با اعلام وزارت بهداشت، امکان ثبت‌نام گروه‌های سنی جدید برای دریافت واکسن فراهم می‌شود. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بهتر خواهد شد. میزان قابل توجهی واکسن دیروز و امروز به دست ما رسیده و در این هفته هم خبر خوبی است که واکسن دوباره خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت. از روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین‌تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا، از دوشنبه شروع خواهد شد.

واکسیناسیون بالای ۵۰ سال در ۴ استان

همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت در نامهای به علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به امکان تهیه واکسن و خطرپذیری استانهای جنوبی و جنوب شرقی و شرق کشور، با تاکید بر واکسیناسیون جمعیت بالای 50 سال ساکن در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی، واکسیناسیون عشایرکوچ رو را از اول مردادماه اعلام کرد.

افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا

روند افزایشی بیماری کرونا در کشور آغاز شده است و این روند طی هفته گذشته نیز ادامه پیدا کرد. از طرفی ویروس دلتا در ایران ۲۵ استان روند صعودی دارند و طبق گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته گذشته تعداد مراجعه‌های سرپایی کرونا مثبت در کشور حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و موارد مثبت بستری افزایش ۱۷ درصدی و بیماران فوت شده افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

توضیح پلیس درباره انفجار در پارک ملت

در هفته‌ای که سپری شد صدای انفجار در پارک ملت تهران موجب ترس و واکنش شهروندان تهرانی شد. سردار حمید هداوند، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره جزئیات انفجاری که در پارک ملت تهران رخ داده بود توضیح داد که این حادثه موضوع خاصی نبوده و فقط در یک لحظه صدای انفجاری شنیده شد. سردار هداوند با بیان اینکه بر اثر این حادثه هیچ ساختمانی تخریب و یا دچار حریق نشده است، گفت: علت وقوع این حادثه در دست بررسی است و به محض دریافت چرایی این انفجار، جزئیات حادثه به اطلاع عموم خواهد رسید.

تغییر ساعات کار ادارات استان تهران به ۷ تا ۱۳

در پی وقوع موج پنجم کرونا در کشور و قرمز شدن وضعیت استان تهران و همچنین به منظور کاهش مصرف انرژی، ساعات کار ادارات این استان به 7 تا 13 تغییر یافت. غلامرضا عباس‌پاشا معاون استاندار تهران در مورد وضعیت ساعت کاری ادارات اظهار کرد: بر اساس ابلاغ وزارت کشور ساعت کار ادارات در استان تهران از ساعت ۷ تا ۱۳ است و همه ادارات استان نیز در روزهای پنجشنبه تعطیل خواهند بود.

توضیح پلیس درباره ویدئوی درگیری با صاحب یک سگ در تهران

طی روزهای اخیر انتشار ویدئویی از درگیری میان پلیس و فردی که گفته می‌شود صاحب یک سگ خانگی است حواشی زیادی را در فضای مجازی و در میان افکار عمومی به دنبال داشته است. سرهنگ آذین سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ در این باره گفت: مدتی قبل شهروندان در تماس با مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ نارضایتی خود را از حضور یک سگ در محل زندگی‌شان اعلام کرده و خواستار برخورد با صاحب این حیوان شدند. در همین راستا مأموران کلانتری ۱۴۱ شهرک گلستان به محل مراجعه کردند. پس از حضور مأموران و تذکر لسانی افسر گشت متأسفانه صاحب سگ برخورد نامناسبی از خود بروز داده و اقدام به فحاشی کرد. در همین راستا و به دلیل اقدام نامناسب و فحاشی صورت گرفته سرباز گشت کلانتری نیز رفتاری غیرحرفه‌ای از خود بروز داد که این موضوع در حال بررسی است.

افزایش ازدواج‌ها پس از 17 سال

در هفته‌ای که گذشت، روز ملی ازدواج نیز سپری شد. به گفته محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج تنها ۱۰۰ خانم آماده ازدواج، انتخاب و تشکیل زندگی وجود دارد که خود آمار قابل توجهی است و تاثیر بدی بر آمارهای ازدواج می‌گذارد. ترکیب جنسیتی جمعیت در استان‌های مختلف متفاوت و ممکن است در برخی استان‌ها اینگونه نباشد و آمار زنان آماده ازدواج بیشتر باشد اما میانگین کشوری ما میانگین خوبی نیست که می‌تواند بر کاهش فرزند آوری و تولد فرزندان دختر اثر بگذارد و امیدوارم برای این چرخش جمعیتی در بحث‌های جنسیتی فکری شود. معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، افزایش شیب ازدواج در سال ۹۹ را پس از ۱۷ سال که شیب نزولی داشت را حرکت و همراهی تمام دستگاه‌ها دانست و توضیح داد: سعی شد نهادهای مختلف گام به گام کنار هم حرکت کنند، پس از ۱۷ سال شیب نزولی ازدواج، آمار ازدواج سال گدشته تقریبا در مجموع کشوری به میانگین پنج درصدی رشد رسید که نشان دهنده هم فکری تمام نهادها در کشور بوده که خود معطوف فرهنگ‌سازی و استفاده از رسانه و ترویج سادگی ازدواج و استفاده از ظرفیت خیرین حوزه ازدواج می‌شود.

اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران

در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از جلسات سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. دستگیری 7 نفر از متخلفان کنکور، انتخاب حجت الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه، تشریح سیاست دستگاه قضا در پی انتصاب رئیس جدید این نهاد، رویکرد رئیس جدید قوه قضاییه درخصوص محکومان امنیتی و اصحاب رسانه، توضیح درباره قطع برق و خاموشی‌های اخیر، توضیح درباره آخرین وضعیت پرونده هفت تپه و اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه قضایی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح کرد.

ماجرای دختران قمه‌کش

در پی انتشار ویدئویی از دعوای چند دختر نوجوان در شبکه‌های اجتماعی، سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی اصفهان از شناسایی و احضار عوامل نشر کلیپ درگیری توام با قمه کشی دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی و افراد درگیر در این ماجرا خبر داد و گفت: پس از رصد اطلاعاتی انجام شده، عوامل انتشار این کلیپ و نیز دخترانی که اقدام به درگیری کرده بودند، شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضایی احضار شدند. بررسی اولیه نشان‌دهنده این است که افراد درگیر و خاطی در فضای مجازی با یکدیگر دوست شده و تحت تاثیر القائات منفی دوستان ناباب خود دست به اینگونه رفتارها زده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار