وجود فضای ناسالم در شبکه‌های اجتماعی، کشورمان را به بحران هویت و از خود بیگانگی فرهنگی نزدیک می‌کند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون اخلاق و تربیت شهر تهران ضمن تأکید تأثیر مستقیم فضای ناسالم در شبکه‌های اجتماعی بر فرهنگ و هویت یک جهان عنوان کرد ما باید با تولید محتوای مناسب و فرهنگ سازی پایه ای بتوانیم جلوی تزلزل فرهنگی و بحران از خود بیگانگی را بگیریم.

کد مطلب: ۱۲۰۰۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
وجود فضای ناسالم در شبکه‌های اجتماعی، کشورمان را به بحران هویت و از خود بیگانگی فرهنگی نزدیک می‌کند

هانیه مرآتیان؛ نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی و رئیس کمیسیون اخلاق و تربیت شهر تهران در گفتگو با پانا گفت: «حجاب و عفاف یک مسئله کاملاً اجتماعی است و فرای مسائل جنسیتی است. مختص تمام افراد جامعه است، نه صرفاً بانوان! در دوران قبل از ورود اسلام به ایران، اقوام مختلف ایرانی و سلسله های مختلف، همواره به رعایت حجاب، آراستگی، پوشش و همچنین پوشیدگی هم برای خانم ها و هم برای آقایان، توجه بسیاری داشتند. امروزه که دین رسمی کشور ما اسلام است، حجاب و عفاف خیلی مد نظر دین اسلام قرار گرفته است. هفته عفاف و حجاب اهمیت کشور ما و همچنین تاریخ و فرهنگ غنی ما را به رخ همگان می کشد.»

مرآتیان با اشاره به این مهم که حدود ۵۰ درصد از نوجوانان به حجاب خود پایبندند، گفت: «اصولاً ذات انسان، در برابر فرهنگی که قرار است به او منتقل شود و یا اتفاقات پیرامون خود، یک کنشگر صرفاً منفعل و پذیرنده نیست، بلکه مدام در حال تغییر و ایجاد تحولات مختلف در اطراف خود است. پایه تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی حجاب و عفاف است. در دوران نوجوانی، چون نوجوانان کنجکاو تر، پر انرژی تر و فعال هستند، این موضوع بیشتر بروز پیدا می‌کند. در این سن نوجوانان در حال تجزیه و تحلیل هستند که بدانند حجاب را تا چه حد می‌توانند بپذیرند و تا چه حد می توانند اجرا کنند. با این حال وجود فضای نامناسب در شبکه های اجتماعی، در حال تأثیرگذاری بر روی فرهنگ ماست و متأسفانه مد های مختلف و غربی باعث شده در حال حاضر فقط حدود ۵۰ درصد از نوجوانان به این حجاب پایبند باشند.»

وی همچنین ادامه داد: «وجود فضای ناسالم در شبکه‌های اجتماعی، که تأثیر مستقیم بر فرهنگ و هویت یک جهان اجتماعی دارد، روز به روز کشورمان را به بحران هویت و از خود بیگانگی فرهنگی نزدیک تر می کند. نوجوانان را به سمت ناهنجاری می کشد و متأسفانه به تزلزل فرهنگی منجر می شود. ما باید با تولید محتوای مناسب و فرهنگ سازی پایه ای بتوانیم جلوی این تزلزل فرهنگی و بحران از خود بیگانگی را بگیریم.»

وی پیشنهادات خود برای جلوگیری از بحران فرهنگی را این چنین ارائه داد: «با توجه به اینکه مردم به دنبال پوشش های جدید و مد های روز هستند و در این زمینه مد استایل های غربی به شدت نفوذ دارند، ایجاد مدهای جذاب حجاب با پوشش کامل می تواند تأثیر بسیار زیادی در جامعه ایجاد کند و همچنین باید این مدل‌ها را در دسترس عامه مردم قرار دهیم که این زمینه حتی باعث اشتغال زایی در ایران می شود. در درجه دوم، سینما و کادر تلویزیون چون سلبریتی های محبوب مردم را در خودشان جای دادند و از آنجایی که بیشتر مردم از کسانی که محبوب خودشان هستند، الگوبرداری می‌کنند، هر چقدر افراد مشهور به حجاب خود بیشتر پایبند باشند، این تأثیرگذاری به تبع در مردم دیده می شود.»

مرآتیان در آخر گفت: « من به عنوان رئیس کمیته اخلاقی و تربیتی شهر تهران معتقدم آموزش پرورش و نهادهای مختلف تربیتی باید در کنار تولید محتواهای جدید و جذاب برای علاقمند سازی قشر جوان جامعه به رعایت حجاب و عفاف، می بایست جوانان و نوجوانان را هم در تولید و نشر این محتواها دخیل کنند تا در کنار فعال سازی خود نیز اشتیاق پیدا کنند و علاقمند به این موضوع شوند.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ مبینا سبزه علی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار