بررسی سه طرح دریافتی در بخش فراخوان آموزش مقطع پیش‌دبستانی

تهران (پانا) - در کمیته تدوین محتوای پیش‌دبستان، سه طرح دریافتی در بخش فراخوان آموزش مقطع پیش‌دبستانی، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۹۹۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
بررسی سه طرح دریافتی در بخش فراخوان آموزش مقطع پیش‌دبستانی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کمیته تدوین محتوای پیش‌دبستان با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان استانی، مسئولان انتشارات و مدیران برگزار شد.

تهرانی، موضوع جلسه را برنامه سال تحصیلی 1400 خواند و گفت: نگاه ما بر این است که محتواها و منابعی که بر مبنای پیش‌دبستان انتخاب شده، را بتوانیم بررسی کنیم تا اگر در بخش دبستان یا پیش‌دبستانی، هم‌پوشانی وجود دارد، بتوانیم پیگیری کنیم.

وی افزود: برای اینکه شناسایی‌ها دقیق‌تر انجام شود، از ابتدای خردادماه، فرمی تهیه و به کلیه استان‌ها ارسال شده است بنابراین آنچه که ارائه می‌شود، نتیجه‌ی جمع‌آوری اطلاعات است.

در ادامه‌ این جلسه، گزارش دستاوردها و اقدامات کمیته‌ تدوین محتوای پیش‌دبستانی در قالب یک فایل پاورپوینت برای حاضران ارائه شد.

ارائه‌ گزارش توسط مرکز تخصصی مهدویت

در بخش دوم این جلسه، سیدحسین مهدوی‌نیا، کارشناس واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت استان قم به ارائه‌ی گزارشی از روند اجرای کار در این استان پرداخت و گفت: مرکز تخصصی مهدویت و واحد کودک و نوجوان، یکی از بخش‌های سطوح عالی حوزه است که از طلاب دانش‌پژوه می‌پذیرد و آموزش می‌دهد. این مرکز در کنار این فعالیت آموزشی، اقدامات پژوهشی نیز دارد و چند سالی است که معاونت کودک و نوجوان نیز با توجه به نیازی که احساس شده، در این بخش راه‌اندازی شده است.

وی افزود: به لطف خداوند فعالیت‌های خوبی طی این ده سال شکل گرفته است که از جمله‌ی آنها می‌توان به پیشینه‌ی همکاری با آموزش و پرورش در تدوین درس‌نامه‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان اشاره کرد زیرا سعی ما این بود که کارهای آموزشی و پژوهشی مرکز، همگام با آموزش و پرورش باشد. در زمینه‌ی مسابقات نیز سعی کردیم با توجه به فضای آموزش و پرورش کتاب‌های کوچک پیک مسابقه‌ای اجرا کنیم که به لطف خداوند استقبال خوبی از مدارس تاکنون داشته‌ایم.

کارشناس واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: در این مسیر پژوهش، برای مهد و پیش‌دبستان نیاز احساس شد، لذا تصمیم گرفتیم برای این بخش، درس‌نامه بنویسیم اما در این مسیر متوجه شدیم که اگر بتوانیم آموزش‌ها و حیطه‌های مختلف را تطبیق دهیم و به‌صورت یکپارچه درس‌نامه تدوین شود بهتر است. بنابراین از جهت تکنولوژی آموزشی، سیستم کشورهای مختلف نظیر ژاپن و آلمان را مطالعه کردیم.

مهدوی‌نیا خاطرنشان کرد: نگاه ما بر مبنای عقیده و اشتراک فکری ادیان و انسان‌ها بود لذا محتواهای آموزشی ادیان مختلف مانند یهود و مسیحیت را نیز بررسی کردیم اما در کنار آن سعی کردیم یک بررسی و آسیب‌شناسی راجع به محتواهای مهد و پیش‌دبستانی‌های کشور داشته باشیم. لذا برآیند همه‌ی این اقدامات و حاصل زحمات کارهای پژوهشی به طرح یاران آفتاب منجر شد.

وی در ادامه به ارائه‌ی گزارشی مفصل از طرح یاران آفتاب برای حاضران پرداخت.

رویکرد اصلی ما فطرت گرایی توحیدی است

حسن ملکی نیز در ادامه از حضور این بخش در فراخوان سازمان پژوهش تشکر کرد و گفت: این کار مربوط به یک مرکز تخصصی و معتبر می‌شود که جای خوشحالی دارد. مبانی کار شما به لطف خداوند خوب است و استفاده از تجارب سایر کشورها، ادیان و داخل کشور، جای تشکر و تحسین دارد زیرا باعث می‌شود بنیان و مبانی کار شما از جهاتی قوی و غنی باشد اما با توجه به اینکه روح کار ما و رویکرد اصلی ما فطرت گرایی توحیدی است، نیازمند بررسی بیشتری هستیم تا بدانیم چه مقدار این کار با فطرت گرایی توحیدی قرابت دارد.

وی افزود: سوال اصلی من این است که برنامه درسی شما چیست زیرا نگاه شما صرفا بر خروجی کار و نحوه همکاری بود. لازم است که اهداف تربیتی شما را نیز در این برنامه بدانیم و اینکه محتوا و تجارب یادگیری برای تحقق اهداف به کودکان می‌آموزید، چیست و با چه روشی محتوا و تجارب آموزش داده می‌شود، زیرا شما نفرمودید که تلفیق را چگونه انجام دادید؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در بخش بعدی، ما نیازمند ادله مشخص برای تک بعدی نبودن، طرح هستیم زیرا نمی‌توانیم برنامه درسی دوره پیش دبستان را تنها از یک زاویه مشاهده کنیم و نیازمند یک جامعیت در این عرصه هستیم.

مهدوی نیا نیز در پاسخ به این سوالات گفت: شاید در نگاه اول با توجه به اینکه کار از سمت مرکز تخصصی مهدویت است، این شائبه به وجود آید که ما با یک نگاه خاص کار را دنبال کرده‌ایم اما اگر کتاب را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که ابعاد مختلف مد نظر ما بوده است و حتی اشاره به مهدویت کاملا در دل اثر پنهان است.

وی افزود: در حیطه ریاضی ما سعی کردیم، مفاهیم پایه ریاضی را استخراج کنیم و در کنار آموزش‌های کلاس اول قرار دهیم تا بدانیم چه پیش نیازهایی در این عرصه وجود دارد. در واقع پس از این اقدامات، 37 هدف آموزشی حیطه ریاضی استخراج شد البته این روند در مورد تمامی درس‌ها طی شده است.

کارشناس واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: ما سالهاست که در زمینه مهدویت کار کرده‌ایم و معتقدیم که دریچه رسیدن به تعالی و رشد انسان، حجت خداست. طبق بررسی ما عقیده مشترک تمام انسان‌ها نیز اتفاقا در همین نقطه نهفته است و علامه طباطبایی نیز به این موضوع اشاره داشته‌اند. در واقع از نگاه ما رسیدن به فطرت الهی، توجه به امام زمان از زمان کودکی است.

حسن ملکی در این بخش بیان کرد: لازم است که راهنمای کار شما و اهدافی که در قلمروهای تربیتی لحاظ کرده‌اید را مشخص کنید تا بتوان با دیدگاه مشخص‌تری این طرح را بررسی کرد لذا لازم است که مستندات در این بخش و بر مبنای مباحث مد نظر سازمان، به ما ارائه شود.

در ادامه حاضران در جلسه به نقد و بررسی طرح ارائه شده، پرداختند و ابعاد مختلف نیازهای این بخش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ملکی نیز گفت: ما به دنبال بررسی آثار دریافتی از طریق فراخوان منتشر شده هستیم تا از بین آنها چند بسته که به کار ما نزدیکتر هستند، را انتخاب کرده و در سال تحصیلی مورد استفاده قرار دهیم. در واقع تلاش ما این است که مراکز پیش دبستانی، بتوانند امسال تولیدات تایید شده دریافت کنند.

یافتن الگوی مناسب بعد از آسیب شناسی و با توجه به راهنمای برنامه

مرضیه نوذری، کارشناس تولید محتوای استان فارس به ارائه گزارشی از روند کار اجرایی این بخش پرداخت و گفت: کاری که ما انجام دادیم، بررسی توصیفی مولفه‌های پژوهشی موجود در کتاب راهنمای برنامه و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی پیش دبستانی بود زیرا هدف ما این بود که از آنچه که موجود است در کشور استفاده کنیم و سپس با یک تحقیق میدانی، کار توسط کارشناسان برنامه، بررسی و آسیب شناسی شود تا به الگوی مناسب دست پیدا کنیم.

وی افزود: در این مسیر با 20 متخصص در زمینه‌های مختلف روانشناسی، علوم دینی، ادبیات کودک و ... مصاحبه انجام شد که به اهداف، اصول و مبانی تربیت کودکان تخصیص یافت. پس از این مرحله تحلیل‌هایی انجام شد و در نهایت به 8 جدول دست پیدا کردیم که تمام مولفه‌های استخراج شده را شامل می‌شود.

کارشناس تولید محتوای استان فارس ادامه داد: ما پس از بررسی این راهنما، متوجه شدیم بسیاری از مباحث مورد تایید کارشناسان در کتاب راهنما موجود است اما چالشی بین برنامه و عمل وجود دارد. یعنی با اینکه برنامه کامل است اما در عمل آسیب‌های متعددی از زبان مربیان و والدین شنیده می‌شود به همین خاطر طی یک حرکت معکوس ما آسیب‌ها را در مرکز توجه قرار دادیم.

وی در ادامه گزارش مفصلی از ابعاد مختلف طرح ارائه شده از سوی استان فارس پرداخت و ابعاد مختلف این بخش را برای حاضران تشریح کرد.

ارکان برنامه درسی باید در منظومه فکری فطرت گرایی توصیف شود

حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در ادامه جلسه، به جمع بندی مباحث مطرح شده، پرداخت و گفت: کار ارائه شده، به لحاظ داشتن برنامه درسی و نزدیکی به بحث فطرت گرایی توحیدی، دارای نقاط قوت و وجوه مثبت است اما به نظر می‌رسد به برخی نکات باید توجه کنید. نکته نخست این است که وقتی بر اساس برنامه درسی ملی سخن از ایمان، اخلاق و علم می‌کنیم، انتظار داریم مهارت‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌هایی که مایل هستید در کودک نهادینه شود را مشخص کنید. این ارکان برنامه درسی باید در منظومه فکری فطرت گرایی توصیف شود.

وی افزود: دنبال کردن کارها به شکل فعالیت محوری بسیار خوب است اما باید مراقب باشیم که فعالیت زده نشویم البته این امر می‌تواند درباره همه عناصر صادق باشد یعنی توجه به مفاهیم مد نظر ماست اما مفاهیم زدگی را نمی‌پذیریم لذا نیازمند یک توازن، بین مفاهیم، مهارت‌ها و نگرش‌ها هستیم. به همین ترتیب نیز باید یک توازنی بین نقش مربی و نقش کودک داشته باشیم.

تلفیق، روح برنامه درسی در دوره پیش دبستان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در دوره پیش دبستان، روح برنامه درسی تلفیق است اما اینکه شما این روند را چگونه انجام داده‌اید، سوال اصلی است.

علی نقی فقیهی، در ادامه این جلسه به طرح نظرات خود پرداخت و طرح‌های ارائه شده را جامع و خوب دانست. او در ادامه بیان کرد: باید با توجه به فطرت توحیدی به عنوان مبنای تربیت در هر دوره‌ای از رشد توجه شود لذا نکته مهم این است که ویژگی‌های فطری که باید در این دوره پرورش یابد چیست و در مقطع پیش دبستانی چه میزان باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه شاه آبادی، مدیر انتشارات مدرسه به ارائه گزارش این بخش در تولید محتوای پیش دبستانی ارائه شد و مشکلات و نقاط قوت این بخش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار