نگرانی های والدین از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

کرج (پانا) - والدین می‌گویند با وجود اینکه یادگیری مجازی کارایی ندارد اما در شرایط کرونایی ترجیح می‌دهند فرزندانشان به مدرسه نروند و از طرف دیگر نگرانی‌های زیادی برای در خانه ماندن دانش آموزانشان هم دارند.

کد مطلب: ۱۱۹۹۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی های والدین از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

با نزدیک به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید دغدغه والدینی که در شرایط کرونا نیز با آن درگیر هستند حال با حضور دانش آموزان در مدارس و اعلام به اختیار دادن به والدین برای حضور فرزندانشان در مدارس، آمار و نظرات مردم حاکی از این است که در اکثر مراکز شهرها استقبال زیادی از حضور دانش آموزان در مدارس نشده و اکثر خانواده‌ها آموزش مجازی را ترجیح داده‌اند؛ هر چند که از آن راضی نیستند.

با شدت گرفتن پاندمی کرونا در کشور طی روزهای اخیر نیز از شور و حال استقبال عده‌ای از والدین که به حق آموزش حضوری را مصداق بارزتری برای یادگیری می‌دانستند، کم شده است. بنابراین به نظر می‌رسد کم کم همان حضور شمار کمی از دانش آموزان نیز با قرمز شدن وضعیت اکثر شهرهای کشور کمرنگ تر می شود، اما واقعاً دانش آموزان چگونه روزهای تحصیل را طی خواهند کرد؟ چقدر از آموزش‌های تلویزیونی استقبال می‌شود؟ آموزش‌های مجازی چه میزان در یادگیری مؤثر بوده و آیا یک سیستم نسبتاً یکپارچه در مدارس طی شده است؟ نگرانی والدین در این سال تحصیلی عمدتاً چیست و چقدر از حضور دانش آموزان در مدرسه استقبال می شود؟

بسیاری از کسانی که تا دیروز معلمین را بخاطر تعطیلی شماتت می‌کردند، امروز از ترس بیماری جرات نمی کنند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند، اما معلمان معتقدند که کارشان درست است، سلامت مهمتر از سواد است.

آری معلمان همان‌ها هستند که امروز خود و خانواده را برای تعلیم و تربیت فدا می کنند، هر چند سوگند پزشکی نخورده اند اما درس انسانیت خوانده اند و امروز با وجود شیوع بالای کرونا و داشتن بیماریهای ریز و درشت انسان تربیت می کنند.

معلمان امروز معلمان درخط مقدم کرونا هستند که در این روزگار سخت نیاز به پشتوانه دارند.

آموزگاران استان البرز همانند سایر معلمان کشور این روزها با سلاح علم در ساعت کاری بیش از دو برابر آموزش حضوری در مدارس با بیماری کرونا مبارزه می کنند که کمتر از ایثارشان در رسانه ها سخن به میان می آید.

آموزش مجازی در روزهای خانه نشینی به دلیل شیوع کرونا، تجربه ای است که به گفته برخی چندان هم موفق نبوده و باعث دردسر خانواده ها شده است. از عدم دسترسی به اینترنت برای گروهی از دانش آموزان تا شکایت از ناکارآمدی نرم افزارهای طراحی شده یا حتی عدم اطمینان به سلامت مالی پروژه های وابسته در این نرم افزارها، همه از موضوعاتی هستند که در کنار کرونا، مسائل آموزش همگانی درایران را این روزها به خود درگیر کرده است. همچنین مهارت استفاده از فناوری های روز در معلمان پایین است و همین مسئله باعث می شود انگیزه دانش آموزان هم برای درس خواندن پایین بیاید.آموزش تلویزیونی دروس، پیش از این هم سابقه داشته است. در زمان جنگ ایران وعراق که مدارس تعطیل شده بود، تعدادی از درس ها از طریق شبکه دو تلویزیون آموزش داده می شد. حالا امکانات بیشتر است، تکنولوژی پیشرفت کرده اما هنوز هم زیرساخت های لازم در ایران برای آموزش مجازی به درستی وجود ندارد.

هدف از بررسی پیش رو بررسی چالش ها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان است، روش بررسی پیش رو به صورت مطالعه کتابخانه ای است. آموزش از طریق رسانه های الکترونیکی یک نیاز در جهت گسترش افزایش بهره وری در یادگیری است. با ظهور فناوری های جدیدی همچون رایانه، اینترنت، شبکه های اجتماعی و...، جوامع بشری با چالش های جدید و جدی در همه عرصه های آموزشی ، فرهنگی ،اجتماعی ، سیاسی، رو به رو شده اند که با توجه به پیشرفت های چشمگیر در عرصه های علمی و فناوری و دسترسی میلیون ها کاربر در تمام جهان به رسانه های الکترونیکی مجازی باعث شده است که این رسانه ها به دلیل کارکردها و تعاملات گسترده خود مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرند و با گسترش مرزهای دانش و فناوری و همچنین افزایش تقاضای آموزشی، شیوه های سنتی، پاسخگوی نیازهای روزافزون بشر نیست و به طور حتم آموزش های مجازی و یادگیری های الکترونیکی با تمام مزایا و معایبشان، می توانند پاسخگوی این نیازها باشند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع در این مطلب سعی شده است با گسترش دید نسبت به آموزش مجازی و یادگیری های الکترونیکی، مزایا و محدودیت ها و همچنین فرصت ها و چالش های این نوع آموزش ها در ایام شیوع ویروس کرونا پرداخته شود.

خبرنگار ؛ آیناز لطفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار