معصومه ابتکار:

دولت در موضوع حجاب کاره‌ای نیست و اتفاقات، خارج از اراده دولت رخ می‌دهد

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در سیاست‌های سخت‌گیرانه، واقعیت‌های کف جامعه دیده نمی‌شود، گفت در دولت دوازدهم بسیاری از راهبردها و سیاست‌هایی که معاونت امور زنان دنبال کرده براساس پژوهش و مطالعات راهبردی و کاربردی بوده است.

کد مطلب: ۱۱۹۹۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
دولت در موضوع حجاب کاره‌ای نیست و اتفاقات، خارج از اراده دولت رخ می‌دهد

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در نشست ارائه طرح پژوهشی با موضوع تحلیل روانشناختی و جامعه شناسی عفاف و حجاب در پژوهش های داخلی اظهار کرد: حرکت ما در دولت دوازدهم پژوهش محور بود؛ پژوهش هایی به شکل پیمایش، ارزیابی وضعیت مطالبات و انتظارات در شرایط خاص جامعه و همچنین پژوهش هایی که مبتنی بر فراتحلیل وضعیت و ارزیابی شرایط بر اساس سنتز مطالعات موردی بود.

وی ادامه داد: در مورد عفاف و حجاب هم نشست های خوبی در این هفته برگزار کردیم که همراه با یک گفت وگوی بین نسلی درباره حجاب میان نسل جوان بود، زیرا گفت و گوی بین نسلی یکی از مسایلی است که در دولت دوازدهم تلاش شد هم از نظر مطالعات نظری، الگوسازی و هم تمرین این گفت وگو قوام پیدا کند. در این راه برنامه های متعددی با نسل جوان از طریق آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مرتبط اجرا شد تا از منظر آنان به این موضوعات بپردازیم.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه پژوهشگران به رویکرد حجاب از زوایای مختلف پرداخته اند و این مطالعه از چند جنبه حایز اهمیت است، توضیح داد: این مطالعات به ما نشان می دهد که با وجود سرمایه گذاری سنگینی که نظام آموزش عالی و مراکز پژوهشی در موضوع حجاب انجام داده اند و سیاست های اجرایی که بدون پشتوانه پژوهشی اجرایی شده و خیلی از آن ها سلیقه ای و برخاسته از نظر و دیدگاه یک فرد یا نگاه خاص بوده است، نه پیوست و نه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی و قرآنی داشته است.

ابتکار با یادآوری اینکه در جلسه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اصرار شورای عالی زنان در مورد بازنگری در عفاف و حجاب برگزار شد، تاکید کردم که متاسفانه واقعیت های کف جامعه در این نوع سیاستگذاری ها دیده نمی شود و پیامدهای این سیاست ها بر روح و روان زنان و دختران جوان نادیده گرفته می شود، تشریح کرد: رویکرد دولت دوازدهم همواره این بود که برخوردهای گشت ارشاد در مورد حجاب شدت نگیرد، اما باز هم از جاهای مختلف روی این موضوع سیاستگذاری می شود و دولت تنها یک مجری است و متاسفانه اتفاقات خارج از اراده دولت رخ می دهد.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز نگاه یک سویه و از بالا به پایین و محدود تک بعدی به مساله حجاب، جوابگوی دختران و نسل جوان ما نیست، اظهار کرد: امروز اگر مسایلی که برای زنان و دختران وجود دارد با نگاه جامع قرآن کریم که همواره به کلیت روابط زن و مرد و حرمت انسانی توجه دارد، دنبال نشود همچنان با این چالش ها و مشکلات مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه ردپای پژوهش در این موضوع وجود ندارد، گفت: سلیقه یک فرد یا نگاه خاص در مورد حجاب بسیار مشهود است، اما کار علمی و مطالعاتی در این سیاستگذاری ها وجود ندارد. همین موضوع باعث جدایی و فاصله گرفتن نسل جوان و ایجاد چالش های متعددی برای آنان شده است.

ابتکار با بیان اینکه باید بررسی کنیم که کجای کار در سیاستگذاری فرهنگی اشکال داشته و نیز تاکید بر اینکه موضوع حجاب را تبدیل به تابو و اجبار بدون منازعه و حق پرسش مطرح کردیم، تصریح کرد: همین موضوع را رسانه های ضد دین و اسلام و انقلاب دست گرفته اند و آن را تبدیل به موج کرده و سوار بر آن علیه کشور استفاده کردند.

ابتکار خاطرنشان کرد: یک جایی باید بگوییم جوانان عزیز، ما نسبت به روح و روان و جان شما مصونیت کافی نداشتیم و فقط حفظ ظاهر کردیم و انقدر روی موضوعاتی مانند حجاب تاکید و فشار آوردیم که مسایل اخلاق و عزت نفس انسان فراموش شد. در حالیکه باید با آزارگران مقابله و مواخذه شوند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه در آستانه گام دوم و چهل ساله دوم انقلاب، نیاز به یک بازنگری جدی در همه رویکردها داریم زیرا با امنیتی کردن مسایل و ایجاد فشار بیشتر و پاک کردن صورت مساله مشکلات و معضلات نسل جوان حل نمی شود، گفت: پرداختن تک بعدی و سخت افزاری به مساله پوشش، نگاه قرآن و سیره پیامبر(ص) نبوده است و باید پژوهش محور به این موضوع پرداخت تا دختران به مهاجرت روی نیاورند؛ امروز امکان مهاجرت سخت شده، اما تمایل به مهاجرت بالا است و یکی از دلایل آن همین سیاست های سخت گیرانه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار