در اولین نشست قطبی کمیسیون ورزش و سلامت مطرح شد:

مجلس دانش‌آموزی؛ تجلی‌گر وحدت، همبستگی و انسجام میان دانش‌آموزان

تهران(پانا)- آموزش و پرورش دو بال پرواز دانش‌آموزان است و اگر هرکدام از دانش‌آموز گرفته‌شود، امکان پرواز به سوی آینده‌ای روشن از کشور گرفته شده‌است.

کد مطلب: ۱۱۹۹۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش‌آموزی؛ تجلی‌گر وحدت، همبستگی و انسجام میان دانش‌آموزان

اولین نشست قطب یک دهمین دوره مجلس دانش‌‎آموزی شهر تهران در بستر اپلیکیشن قرار با حضور علیرضا رئیسی؛ معاونت بهداشت وزارت بهداشت، علیرضا رضوانپور؛ رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی، اردشیر دهقان؛ معاونت فرهنگی سازمان دانش آموزی و روسای سازمان های دانش آموزی استان های قطب ۱ برگزار شد. در این جلسه، نمایندگان کمیسیون ورزش و سلامت کشور به ارائه نطق در خصوص موارد پیگیری کمیسیون ورزش و سلامت پرداختند.

احسان دماوندی؛ نائب رئیس کمیسیون ورزش و سلامت در ابتدا ضمن ارائه گزارش کار کمیته های استانی و مناطق ورزش و سلامت گفت: وقتی سخن از ورزش می‌شود، همه نگاه‌ها برای نهادینه کردن ورزش و قهرمان‌ پروری سمت و سوی وزارت ورزش و جوانان است. اما نباید فراموش شود، این مسئله امریست دو طرفه که یک سمت آن آموزش و پرورش است که باید زمینه و امکانات لازم برای کشف و شناسایی استعدادها را فراهم کند و در ادامه وزارت ورزش مسئولیت قهرمان پروری را برعهده بگیرد، ولی باتوجه به ضعف‌ هایی که در حوزه ورزش مدارس است، امید می‌رود با کمک و همیاری هر دو وزارت‌خانه (آموزش و پرورش و ورزش و جوانان) بتوانیم استعدادهای نهفته محصلان را به سوی رشد و شکوفایی ببریم. انشاءالله که ما با همت مسئولان محترم بتوانیم برای دانش آموزان این مرز و بوم کار مفید و مثبتی انجام دهیم تا خدمتی برای ایران عزیز انجام داده باشیم.

آرمیتا رزاقیان؛ به نمایندگی از استان تهران نیز ضمن ارائه گزارش‌کار کمیته های ورزش و سلامت شهر تهران و قدردانی از نمایندگان و مسئولین فعال در استان تهران افزود: این طرح ها گاه در مدارسی اجرا شد که از بافتی فرسوده برخوردار بودند و همه اینها به همت روسای سازمان دانش آموزی، کارشناسان آسیب های اجتماعی و نمایندگان فعال مجلس دانش آموزی مناطق میسر شد. اما افسوس و صد افسوس، در یکی از جلساتی که به منظور پیگیری مسائل پرورشی تشکیل شده بود، رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق شهر تهران که از آزادی تا ورودآورد را تشکیل می‌دهد، در رابطه با فعالیت های پرورشی سازمان دانش آموزی در حضور شخص بنده به عنوان نماینده دانش آموزان و رئیس سازمان دانش آموزی منطقه عنوان کردند: من اعتقادی به فعالیت پرورشی و سازمان دانش آموزی ندارم و از سازمان دانش آموزی حمایت نخواهم کرد. این صحبت چه معنایی دارد؟ آموزش و پرورش دو بال پرواز دانش آموزان است و اگر هرکدام را از دانش آموز بگیریم امکان پرواز به سوی آینده ای روشن را از کشور گرفته ایم. این همانند آن است که ما ماشینی فول امکانات داریم چهار چرخ آن که کارشناس آسیب های اجتماعی دغدغه مند، نماینده فعال مجلس، رئیس سازمان دانش آموزی پیگیر و بستر لازم برای اجرای کار است را داشته باشیم اما این ماشین را در اختیار راننده ای قرار دهیم که ترمز دستی را بالا کشیده و پایش را نیز بر ترمز گذاشته و قصد حرکت ندارد. گاهی مشکل ما در مناطق و استان هایی که فعالیت در آنها قوی نیست، مسئولانی هستند که متاسفانه با مجلس و سازمان دانش‌آموزی همکاری لازم را ندارند و اهمیت به فعالیت های نمایندگان نمی دهند.

هانیه کنگرانی فرهانی؛ به عنوان نماینده استان قم گفت: ما دارای چهار نوع ورزش در جامعه مان هستیم؛ ورزش پرورشی، ورزش همگانی، ورزش حرفه‌ای و ورزش قهرمانی به پیش آمد تمام اینها در مدارس ما شکل می گیرد و چه خوب می شود که مدارس ما سکوی پرتاب دانش‌آموزان برای رسیدن به نقطه اوج یعنی ورزش قهرمانی شود و زمینه پرورش انواع ورزش های گروهی و انفرادی رزمی همانند کاراته، ورزش فکری مانند شطرنج و همینطور ورزش‌های اصیل و کهن ایرانی شود و حتی اگر زمینه ایجاد پرورش این ورزش‌ها را نداریم، حداقل نکات مهم موجود در این ورزش ها را برای دانش‌آموزان ذکر کنیم تا اگر فردی علاقمند و مستعد در این زمینه ها بود پرورش استعداد آن دانش آموزان را داشته باشیم تا بتوانیم ورزش های اصیل ایرانی را در مدارس و در جامعه مان گسترش دهیم. علاوه بر این در دوران کرونا ورزش برای دانش آموزان بسیار کمرنگ شده و همین موجب ایجاد مشکلات و بیماری هایی در دانش آموزان شده است. به طوری که ما یک نظرسنجی توسط مجلس دانش آموزی استانمان در سطح استان و نمایندگان مجلس داشتیم به نتیجه رسیدیم که بسیاری از مشکلات روحی، روانی و همچنین مشکلات جسمی در دانش آموزان به وجود آمده که باید سعی کنیم آنها را برطرف کنیم. اما ما دارای یک سری راه حل در این باب هستیم. نمایندگان دانش آموزان استان قم تصمیم به تدوین و ویراستاری سندی من باب تحول آموزشی و پرورشی در دوران پساکرونا دارد که در آن به موضوع پراهمیت سلامت جسمی و روانی دانش آموزان در دوران کرونا پرداخته و یکی از اقدامات در این خصوص، تصمیم به تهیه و اهدای هدایایی به دانش آموزانی است که در دوران کرونا اقوام درجه یک خودشان را از دست دادند، تا علاوه بر حس همدلی و همدردی، تقویتی در روحیه و روان آنها داشته باشیم.

امیرمحمد مهرجو؛ نماینده مجلس دانش آموزی استان گیلان نیز، به موضوع اهمیت ایجاد سلامت روانی در مدارس پرداخت و گفت: اینجا مجلس دانش آموزی است و ما نمایندگان ۶ ماه منتظر این روز بودیم تا در جلسه کمیسیون به ارائه دغدغه های خود بپردازیم. اما امروز ما ۵ دقیقه زمان داریم که تمام آن به گزارش کار صرف می شود. ما نیاز داریم طرح بدهیم و در رابطه با اجرایی شدن آن بحث و گفتگو کنیم.
مهرجو در ادامه پیگیر طرح مشاوره فردی در مدارس برای دانش آموزان شد و افزود: یکی از مشکلات امروز مدارس ما، نبود مشاور به اندازه کافی است. متأسفانه حضور مشاورین در مدرسه کمرنگ شده، مخصوصاً در دوران کرونایی. دانش‌آموزان برای جلوگیری از مشکلات درسی،اجتماعی،اخلاقی،فرهنگی، خانوادگی و... باید به مشاور مدرسه مراجعه کنند، چون مشاور مانند یک چراغ می‌تواند راه های زندگی دانش‌آموزان را روشن و همواره سازد. این کار نه هزینه میلیاردی دارد و نه نیاز به تحول عظیم در نظام آموزشی.

مهرسا قربانی؛ ناطق استان قزوین ضمن ارائه گزارش کار گفت: در راستای مجلس دانش آموزی امروزه این نهاد تجلی گر وحدت، همبستگی و انسجام میان دانش آموزان این مرز و بوم و مسئولین است. در این جایگاه من به عنوان نماینده دانش آموزان سرزمینم نه می خواهم صدای رسا باشم و نه زبان گویا؛ چرا که دانش آموزان سرزمین من صدایشان رساتر و زبانشان گویاتر است؛ بلکه می خواهم همراه و همدلشان باشم. متاسفانه حال دانش آموزان ما امروزه اصلا خوب نیست؛ بدون تعارف ما دانش آموزان، گویا سالمت جسمانی و روحی و روانی خود را از دست داده ایم و این امر با ورود ویروس کرونا پررنگ تر هم شد. شاید پیش از مهمان شدن این ویروس منحوس، تنها نگرانی مان کنترل استرس و اضطراب میان دانش آموزان کنکوری و کاهش آمار خودکشی در بین آنان بود، اما در حال حاضر دغدغه کلاس‌های آنالین و ایجاد بیماری‌هایی همچون مشکلات بینایی، آرتروز گردن، سردرد شدید و . . . هم وجود دارد؛ اما در بین تمامی این ناامیدی ها، ما دانش آموزان و نخبگان بسیاری در ایران زمین داریم.

علیرضا علیزاده؛ به عنوان نماینده دانش آموزان از استان البرز، علاوه بر ارائه راهکار در حوزه سلامت و ورزش گفت: اولین مزیت ورزش کردن این است که در روحیه دانش آموزان تاثیر مثبت می گذارد و روحیه آنها رو تقویت می کند. این مسئله، از نظر روانی سلامت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بهتر می‌کند. خود این مسئله باعث عملکرد بهتر و افزایش یادگیری دانش آموزان در مدرسه می‌شود. همچنین فعالیت های بدنی باعث کاهش استرس می‌شود. بسیاری از والدین مخصوصا در فصل امتحانات با این دلیل که الان موقع درس خواندن است و همه وقت دانش آموز باید به درس خوندن اختصاص پیدا کند، از ورزش کردن دانش آموزان جلوگیری می کنند. اما حتی در این زمان، ورزش باعث کاهش استرس دانش آموز و ایجاد روحیه ای شاداب و سرزنده در او می‌شود و می تواند کمک کند تا آمادگی بهتری برای امتحانات داشته باشد. این نکته که سلامت دانش آموزان اهمیت بسیار زیادی دارد، نباید برای خانواده ها کم ارزش باشد؛ همانطور که می گویند، عقل سالم در بدن سالم است. ان‌شاءالله با فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب بتوان اتفاقات خوبی را در حوزه سلامت و ورزش دانش‌آموزان انجام داد.

علیرضا شیرازی؛ نماینده شهرستان های استان تهران با اشاره به اهمیت سلامت روان و سلامت جسمانی دانش آموزان گفت: امروزه با گسترش وسایل ارتباطی و نیاز اکثریت انسانها به استفاده از این وسایل باعث شده تا یکی از آسیب های اصلی فضای مجازی، آسیب پذیر بودن سلامت روان دانش‌آموزان باشد. تنهایی، افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلاتی است که به تازگی در جامعه دانش آموزی ما رواج زیادی پیدا کرده است. مطالبه اصلی و قطعی ما از وزارتخانه آموزش و پرورش فراهم کردن محیطی است که دانش آموز در آن از آسایش ذهنی، احساس خود توانمندی، خودمختاری، همبستگی بین نسلی و شناخت توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت های عقلی و هیجانی خویش برخوردار باشد و این امر محقق نخواهد شد مگر با همکاری جدی و همه جانبه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، اما از بحث سلامت روان دانش آموز که بگذریم می‌رسیم به سلامت جسمانی آنها. در دین به سلامت جسمی و هر آنچه که به آن مرتبط است، اهمیت زیادی داده شده و دستورات زیادی در رابطه با عواملی که سلامتی جسمی انسان ها را به خطر می اندازند، آورده شده است که به عنوان نمونه می توان به دستورات بهداشتی و پیشگیری کننده از بیماری ها، توصیه های درمانی، ممنوعیت استفاده از موادی که به بدن آسیب می رسانند و.... اشاره کرد.

در انتها امیر مهدی ساکی؛ منشی کمیسیون ورزش و سلامت به جمع بندی نطق و مطالبه نمایندگان پرداخت و با تایید صحبت های مهرجو افزود: قطعا مطالبه نمایندگان در مجلس دانش آموزی نکته ای بسیار حائز اهمیت است. انشالله در جلسات بعدی قطب، زمان بیشتری در اختیار نمایندگان برای ارائه نطق قرار خواهد گرفت. تمامی صحبت های نمایندگان توسط هیئت رئیسه کمیسیون ورزش و سلامت جمع آوری و مکتوب شده و در اولین فرصت به مطالبه آنها رسیدگی خواهد شد.


*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار