قطع مکرر برق در استان‌های گرمسیر هرمزگان و بوشهر به کرونا اضافه شد

بی برقی در 50 درجه

تهران (پانا) -  طی چند روز اخیر، مردم استان‌های هرمزگان و بوشهر که در این فصل طبق هرسال روزهای به شدت گرمی‌ را سپری می‌کنند دچار قطع مکرر برق در ساعاتی از شبانه روز شده‌اند به طوری که شرایط زندگی  برای‌شان طاقت‌فرسا یا غیرقابل تحمل شده است.

کد مطلب: ۱۱۹۹۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
بی برقی در 50 درجه

به‌‌گزارش ایران، با توجه به اینکه استان هرمزگان، برخلاف سایر استان‌ها، گاز شهری ندارد و انرژی غالب در این استان برق است با قطع برق ، وسایل پخت و پز هم از کار می‌افتد. استانی که 10ماه سال گرم است و فقط در دی و بهمن ماه هوای خنک آن هم در حد هوای بهاری دارد و فصول پاییز و زمستان را تجربه نمی‌کند. حال باید تصور کرد در چنین استانی که برق حرف نخست را در مصارف خانگی و تجاری دارد، وقتی در تابستان که به فصل «خرماپزان» معروف است، برق قطع می‌شود چه اتفاقی می‌افتد.

علیرضا آشنا از شهروندان بندرعباس در این باره می‌گوید: در چند روز اخیر که بندرعباس، هوای به شدت گرم و شرجی داشته است، ساعاتی را با قطع برق نیز مواجه بوده‌ایم، خاموشی‌هایی که بدون اطلاع قبلی اتفاق افتاده‌اند. وی می‌افزاید: پس از 5روز که برق این شهر در مناطق مختلف برای مدت 2 تا 3 ساعت قطع می‌شود و مردم به سختی افتاده اند به تازگی جدول قطعی برق برای مناطق مختلف مشخص شده است.

آشنا اضافه می‌کند: البته قطع برق فقط به این چند روز محدود نبوده و در واقع از ابتدای امسال تا کنون بارها برق مناطق مختلف این شهرستان قطع شده است. شاید در برخی استان‌های دیگر کشور وقتی برق قطع می‌شود مردم فقط به فکر فاسد نشدن مواد غذایی یا نسوختن لوازم برقی باشند اما در این شهرستان که شرایط آب و هوایی خاصی دارد و مردم در معرض دمای بالای 50درجه و گرمای طاقت فرسا هستند، مشکلات بسیار بیشتر و متفاوت‌تر خواهد بود.

علیرضا دریازاده، از ماهی فروشان بندرعباس نیز می‌گوید: بیشترین منبع درآمد در این شهر فروش آبزیان است اما برق بازار ماهی فروشان بندرعباس نیز قطع می‌شود که باعث فساد زودهنگام آبزیان می‌شود.
وی می‌افزاید: وقتی بدون اعلام قبلی برق‌ها قطع می‌شود نمی‌توانیم برای جلوگیری از فساد ماهی‌ها کاری کنیم لذا دچار ضرر و زیان می‌شویم در صورتی که اگر حداقل زمان قطع برق مشخص باشد می‌توانیم از قبل مقدار کافی یخ تهیه کنیم تا در مدت زمان قطع برق ماهی و میگوها فاسد نشوند.

سوختن کولرها در گرمای 50درجه
محسن سالاری، از دیگر شهروندان بندرعباس نیز با اعلام اینکه نیم شب با قطع برق مواجه شدیم، می‌گوید: همه می‌دانند کولر گازی یکی از لوازمی‌ بوده که بدون آن زندگی در این شهر غیرممکن است و قیمت آن حداقل 20 تا 30میلیون تومان است اما طی این چند روز نوسان برق باعث شده کولر گازی ما بسوزد و جبران خسارت توسط مسئولان شرکت برق نیز حتی در صورت پرداخت، زمانبر است و ما نیز هم اکنون توان خرید مجدد آن را نداریم.
رامین اسماعیل زاده، از شهروندان بوشهری که در مرغ فروشی شاغل است نیز در این باره می‌گوید: از ابتدای تیرماه، روزانه یک ساعت با قطع برق مواجه می‌شویم که زمان آن نیز مشخص نیست.
وی می‌افزاید: با توجه به اینکه مرغ‌ها در یخچال و فریزر قرار دارند زمان قطع برق ممکن است، فاسد شوند و دچار زیان شویم. علاوه بر آن گرمای هوا نیز با خاموشی کولرها، قابل تحمل نیست.

علی بهزادی، از دیگر شهروندان بوشهری با بیان اینکه در سوپرمارکت مشغول به کار هستم، در این خصوص می‌گوید: سوپرمارکت، صنفی خدماتی است اما در چند روز اخیر با قطع برق که روزانه 3مرتبه و هر بار 2ساعت در این منطقه اتفاق افتاده است، وقتی برق قطع می‌شود یخچال‌هایی که در آن خوراکی‌ها و مواد غذایی که نیاز به سرمایش و انجماد دارند نظیر لبنیات، بستنی و مواد پروتئینی دچار فساد زودرس می‌شوند لذا یا باید مرجوع کنیم یا آنها را از بین ببریم و دچار خسارت شویم. یخچال سردخانه ام در هفته گذشته به خاطر نوسان برق سوخت و گرفتن خسارت هم حتی در صورت قبول شرکت برق زمانبر است.

روشن گذاشتن لامپ نمای ساختمان اداره‌های شهر در اوج خاموشی‌ها
وی اضافه می‌کند: مواقعی شده که شب، خواستیم مغازه را تعطیل کنیم اما به یکباره برق قطع شده و چون درهای اغلب مغازه‌ها به صورت کشویی و برقی است، نتوانستیم در را ببندیم لذا تا وصل شدن برق، داخل مغازه عملاً زندانی شده ایم چون نمی‌توانیم به خاطر قطع کارتخوان‌ها، خدمات هم بدهیم.
این شهروند بوشهری به نکته جالب توجهی برای مسئولان اشاره می‌کند و می‌گوید: شب به منزل برمی‌گشتم در حالی که محدوده ما برق نداشت، ساختمان‌های اداری را مشاهده کردم که در اوج کمبود برق و خاموشی‌ها، لامپ‌های نمای ساختمان خود را تا صبح روشن می‌گذارند، یا حتی صنوفی نظیر نمایشگاه اتومبیل یا لوسترفروشی و... برای جلب مشتری تعداد زیادی لامپ‌های پرقدرت را روشن می‌گذارند ولی متأسفانه هیچ مدیریتی بر کاهش مصرف برق برای این ساختمان‌های اداری و صنوف اعمال نمی‌شود.

گرمای طاقت فرسا در هرمزگان
مدیرعامل شرکت توزیع برق در استان هرمزگان درباره علت بروز خاموشی‌های مکرر در این استان می‌گوید: طی روزهای اخیر با توجه به بالارفتن دمای هوا و افزایش مصرف برق و همچنین کاهش تولید نیروگاه‌های برقابی این شرکت نیز همانند سایر شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور طبق اعلام شرکت برق منطقه ای استان «برنامه مدیریت اضطراری بار» را اجرا می‌کند .
مهندس‌هاجر عبدی با بیان اینکه میزان اعمال خاموشی‌ها متناسب با میزان مصرف و شرایط خاص هر استان است، در خصوص وضعیت مردم این استان به دلیل قطع مکرر برق می‌افزاید: شرایط جوی استان هرمزگان به گونه ای است که در شرایط گرمای تابستان زندگی بدون برق و لوازم سرمایشی برای مردم استان بسیار سخت و طاقت فرساست.
یکی از مشکلات و نارضایتی‌های مردم کشور در این روزها نامشخص بودن زمان قطع برق بوده است، مدیرعامل شرکت توزیع برق در استان هرمزگان در این مورد نیز اظهار می‌دارد: میزان سهمیه استان هرمزگان برای اعمال خاموشی از سوی مدیریت شبکه برق ایران در تهران به برق منطقه‌ای استان اعلام می‌شود و شرکت توزیع برق براساس میزان کمبود اعلام شده خاموشی اعمال می‌کند.
عبدی، علت قطعی‌های اخیر برق را ناشی از افزایش ناگهانی مصرف برق عنوان می‌کند و می‌گوید: این مشکل موجب شد جدول خاموشی‌ها دچار تغییراتی شود و میزان خاموشی‌ها افزایش یابد.

رمز ارزها و ماینرهای غیرمجاز در بوشهر
غلامرضا حشمتی درباره مطابقت زمان قطع برق در استان با جدول زمان‌بندی تعیین شده، می‌گوید: قطع برق مطابق با جدول اعلام شده انجام می‌شود. در مواقعی که تعادل تولید و مصرف از بین برود منجر به عملکرد رله‌های فرکانسی ایستگاه‌های انتقال و فوق توزیع می‌شود که امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده دیگر شاهد قطع بی برنامه نباشیم. این مسئول در خصوص علل اصلی این خاموشی‌ها اظهار می‌دارد: افزایش بی رویه استفاده از ماینرهای غیرمجاز که هر یک دستگاه ماینر به اندازه یک کولر گازی مصرف برق دارد، کاهش شدید بارندگی‌های سنوات اخیر که منجر به از بین رفتن تولید نیروگاه‌های برقابی شده، افزایش دمای هوا و نیز استفاده زود هنگام کشاورزان از چاه‌های آبی، در مجموع باعث بروز این خاموشی‌ها در سراسر کشور و استان بوشهر شده است.
وی در مورد جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از نوسان برق طی روزهای اخیر در استان می‌گوید: هزینه خسارت احتمالی به لوازم برق مشترکان پس از بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته توسط همکاران در بخش اتفاقات و عملیات، توسط بیمه قابل پرداخت است اما از هم استانی‌های محترم خواهشمندیم با نصب محافظ برق و رعایت دستورالعمل‌های نظام مهندسی ساختمان، موجب کاهش آسیب دیدگی به لوازم خود شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار