دورریز گسترده از یخچال‌های خاموش اصناف

تهران (پانا) - درست در زمانی که تعداد شهرهای قرمز در حال افزایش است و باری دیگر کسب و کارها به محدودیت و تعطیلی کشانده شده‌اند، «قطع برق» نیز مزید بر علت شده تا حتی اصنافی که مجاز به فعالیت هستند، ضررهایی هنگفت ببینند و آرد گندم، گوشت، مرغ، ماهی، ماست و دوغی که با هزینه‌های بسیار زیاد تولید شده را، پیش از رسیدن به دست مصرف کننده دور بریزند و این در حالی است که هیچ کس پاسخگوی این دورریزها نیست و این احتمال می‌رود که در ادامه زیان این کسبه بر تعیین مالیات نیز اثربخش نباشد. از بعد اجتماعی نیز، مردم در معرض ویروس کرونا مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی در مقابل مغازه‌هایی تاریک و چراغ سوخته شده‌اند که ای‌کاش، فقط لامپ و چراغ‌هایشان از کار بیوفتد و نه دستگاه و یخچال‌هایشان.

کد مطلب: ۱۱۹۸۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
دورریز گسترده از یخچال‌های خاموش اصناف

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف ایران،قطع برق به عنوان پدیده‌ای نوستالژیک اما ناخوشایند این روزها به خانه‌ها، بیمارستان‌ها ادارات، کارخانه‌ها و بازارهای سنتی و مدرن آمده است. این گزارش روایتی است از روسای اتحادیه های صنفی متضرر از قطعی برق طی روزهای است:

صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های روشن!

یکی از بدترین وضعیت‌ها در مقابل قطع برق را نانوایان دارند و چه شهری آسیب‌پذیر‌تر از شهرهای جنوبی در مقابل این پدیده تاریک؟!

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: وضعیت قطع برق طی هفته اخیر به مراتب بدتر از قبل شده است و مناطقی از شهر دو تا سه بار در روز و هر بار چندین ساعت را در خاموشی به سر می‌برند.

امیر دهقان گفت: وضعیت آب و هوایی اهواز بسیار گرم است و قطع شدن برق مشکلات بسیار زیادی را برای ما و بچه‌هایمان پیش آورده است اما ما این‌ها را تحمل می‌کنیم. با این حال مشکلات زیادی هم در عرصه و کسب و کار به ویژه برای نانوایان پیش آمده است.

وی ادامه داد به طور متوسط اگر فقط نیم ساعت برق یک نانوایی برود، ۴ کیسه آرد ۸۰ کیلویی که تبدیل به خمیر شده خراب می‌شود. هزینه هر کیسه آرد حدود ۱۳۰ هزار تومان است که این یعنی حداقل ۵۲۰ هزار تومان خسارت در یک روز که فقط مشمول خرابی خمیر است و هزینه‌های دیگری هم روی دستمان گذاشته است.

دهقان گفت: برخی از استان‌ها به طور چراغ خاموش نرخ نان را افزایش داده‌اند اما در اهواز چنین چیزی نداریم. این در حالی است که نرخ آب و مایه خیر به طور بی‌ضابطه‌ای افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه نانوایان تصریح کرد: نانوایان در حالت عادی یک مقدار خمیر را زودتر تهیه‌ می‌کنند تا کمی بماند و بعد پخت‌ شود. این کار کمک می‌کند تا کیفیت نان حفظ شود اما به دلیل این خاموشی‌های پیش‌بینی نشده نانوایان‌ نمی‌توانند زمان لازم را به خمیر بدهند و همین امر موجب کاهش کیفیت نان‌ می‌شود.

دهقان بیان کرد: وضعیت مردم هم به هم ریخته است و گاها بدون نان مانده‌اند. مردم وقتی می‌بینند، چهار نانوایی برق ندارد، مجبور می‌شوند که صفی طولانی مقابل یک نانوایی تشکیل دهند و این شایسته مردم ما نیست.

نگهداری ناممکن گوشت در یخچال خاموش قصابی‌ها

رئیس اتحادیه قصابان اردبیل در خصوص وضعیت این صنف به موجب قطعی برق به ما گفت: همین امروز شکایاتی به دفتر اتحادیه رسید مبنی بر این که گوشت‌ها خراب شده‌اند. صنف قصابان بدون برق نمی‌توانند کار کنند.

پناه علی‌پور افزود: بعضی‌ها گمان‌ می‌کنند که وقتی برق برود باز هم گوشت در یخچال خنک می‌ماند اما موضوع این است که این‌ها فریزر نیستند و در شرایط قطع برق یخچال‌ها نگهداری خوبی از گوشت ندارند.

وی گفت: قطع برق در چند روز گذشته بیشتر شده است و ما چندین ساعت را بدون برق گذرانده‌ایم.

رئیس اتحادیه قصابان اردبیل با بیان این که این شهرستان حدود ۴۸۰ قصابی دارای پروانه کسب دارد، افزود: در حال حاضر وضعیت اردبیل نارنجی است اما فعالان این صنف از قطع برق، زیان دیده‌اند.

فساد مواد غذایی در رستوران‌ها

فساد مواد غذایی در شرایط قطع برق نیز برای همگان قابل تصور است و رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس تهران این موضوع را تایید می کند.

سیدعلی اصغر میرابراهیمی در این باره گفت: این صنف در شهری مثل تهران که وضعیت قرمز کرونایی دارد از پذیرش مشتری محروم است اما به صورت بیرون‌بر‌ می‌تواند فعالیت کند. با این وجود، چنین فعالیتی در زمان قطعی برق امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: معمولا رستوران‌ها برای مصرف دو روز، مواد پروتئینی را خرید می‌کنند. حال اینکه با قطع برق؛ گوشت، مرغ و ماهی که هرکدامشان قیمت بالایی یافته‌اند از دست‌ می‌روند. اما تنها مواد غذایی فسادپذیر، این‌ها نیست و مثلا ماست و دوغ هم خراب‌ می‌شوند.

وی افزود: نکته دیگر این که در شهرهایی که قرمز نیستند، باز هم فعالیت برای این صنف سخت‌تر است چرا که‌ نمی‌توانند از سیستم تهیوه مطبوع استفاده کنند و به بیان دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دشوار خواهد بود.

سوپرمارکت‌ها و یخچال‌های سوخته

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران ساری نیز در گفت و گویی کوتاه با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران از سوختن تعدادی دستگاه کامپیوتر در محل اتحادیه این صنف به موجب قطعی برق اخیر خبر داد و گفت: آسیب قطعی برق تنها برای واحدهای صنفی نبوده و حتی بر تشکل‌های صنفی نیز خساراتی وارد آورده است.

یعقوب ذات‌الهی افزود: شاهد هستیم که در طول یک روز حتی دو بار برق قطع‌ می‌شود. به عنوان نمونه چند روز پیش، برق یکی از مناطق ساری برای بیش از ۶ ساعت قطع بود که این شرایط بسیار سخت است.

وی افزود: قطعی‌های ناگهانی موجب‌ می‌شود که یخچال برخی از سوپرمارکت‌داران دچار سوختگی موتور شود که هزینه تعمیر آن بالا است.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران ساری اظهار کرد: این شهرستان حدود ۲ هزار و ۸۰۰ سوپرمارکت دارد که مواد غذایی از جمله لبنیات، فرآورده‌های گوشتی و یخ زده با قطع برق از دست‌ می‌روند و هزینه‌های سرسام‌آوری را بر فعالان این صنف وارد آورده‌اند.

تنش بین مشتریان و خشکشویی‌های بد قول شده

یکی دیگر از صنوف وابسته به برق، صنف خشکشویی است که در گروه شغلی یک قرار گرفته و از مشاغل ضروری است که حتی در وضعیت قرمز شهر‌ها هم مجاز به فعالیت است. با این حال، قطعی برق هزینه‌های سنگینی بر دست فعالان این صنف گذاشته است.

رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشوئی شهرستان تهران در این باره گفت: به طور کلی آسیب‌هایی که در اثر قطع برق بر صنعت خشکشویی و لباسشوئی وارد‌ می‌آید را‌ می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد که اولین مسئله آن تحمل گرما برای فعالان این حرفه است.

ابوالفضل رجب‌زاده افزود: حرارتی که در یک واحد خشکشوئی و لباسشوئی وجود دارد در صنوف دیگر نیست. ما از دیگ بخار و دستگاه‌های دیگری استفاده‌ می‌کنیم که محیط را بسیار گرم‌ می‌کند و اگر این دستگاه‌ها خاموش شود حرارت آن تا سه ساعت ادامه دارد. بنابراین در نبود برق و سیستم خنک کننده هوا، تحمل این گرما برای فعالان این صنف بسیار آزار دهنده است.

وی افزود: دومین مسئله که بسیار مهم است احتمال آسیب دیدگی و سوختن دستگاه‌های ما است. این دستگاه‌ها از برق ۳ فاز استفاده‌ می‌کنند و اگر برق قطع شود و برق ۲ فاز وصل شود و ما از آن بی‌اطلاع باشیم به سرعت دستگاه‌هایمان‌ می‌سوزد. این در حالی است که ۹۰ درصد دستگاه‌های ما فرسوده هستند.

رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشوئی شهرستان تهران سومین آسیب قطعی برق را لطمه بر اعتبار و آبروی فعالان این صنف و بد قولی در مقابل مشتری دانست و افزود: روال کار ما این طور است که مشتریان لباس‌های خود را برای زمان خاصی نیاز دارند و آن را به ما‌ می‌سپارند اما وقتی برق برود، طبیعی است که امکان کار نداریم. از سوی دیگر وقتی یک دستگاه خاموش شود، روشن کردن دوباره آن زمان بر خواهد بود و این بدان معنا است که هر بار قطعی برق چندین ساعت کار خشکشوئی و لباسشوئی را عقب‌ می‌اندازد. همین مسئله موجب تنش بین صاحب مغازه و مشتریان شده است و اعضای این اتحادیه با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و چهارم این که گاها برای این که نیاز مشتریان را پاسخ دهیم دچار تعجیل می‌شویم و تعجیل در اجرای کار، ممکن است از کیفیت آن بکاهد. سوال ما این است که چرا باید اعتیار ما زیر سوال برود و شرکت برق حتی طبق جداول اعلامی خود هم عمل نکند و به ما قدرت پیش بینی زمان قطعی برق را ندهد؟

بنابر این گزارش، هر کدام از واحدهای صنفی به موجب قطع برق دچار ضرر و زیان شده‌اند. چه آن‌هایی که دستگاه و ابزاری دارند که با برق کار می‌کند و چه کسب و کارهایی که برای تامین تهویه مناسب و روشنایی محل کسب نیاز به برق دارند.

می‌دانیم که تهویه مناسب این روزها به موجب پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا اهمیت بیشتری یافته است. این که یک کاسب نتواند این تهویه را تامین کند، کسب و کار او را در معرض نارضایتی مشتری یا برخورد بازرسان قرار خواهد داد. ضمن این که تامین روشنایی برای بسیاری از واحدهای صنفی، حکم کرکره بالا را دارد و چنانچه چراغ مغازه‌ای خاموش باشد مشتری از ورود به آن به تردید می‌افتد. ضمن این که دستگاه‌های کارتخوان، صندوق‌های مکانیزه و بسیاری از امور دیگر یک واحد صنفی تولیدی، توزیعی، خدماتی یا خدمات فنی به جریان برق واسبته است و قطع به یک باره آن، آسیب‌های جبران ناپذیری چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ اعتباری بر کسبه وارد می‌کند. بدین جهت لازم و واجب است تا متولیان صنعت برق و دولت نسبت به تامین برق مورد نیاز اصناف، توجه کافی نشان دهند که این امر جزء حقوق اولیه ایشان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار