رشد۱۴ درصدی استان همدان در المپیادهای علمی

همدان (پانا) - رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) استان همدان اعلام کرد در زمینه المپیادهای علمی در مدارس سمپاد استان، حدود 13 یا 14 درصد نسبت به سال قبل رشد داشت و تعداد 184 نفر از دانش‌آموزان سمپادی به مرحله دوم المپیادهای علمی راه پیدا کردند.

کد مطلب: ۱۱۹۸۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
رشد۱۴ درصدی استان همدان در المپیادهای علمی

موضوع کنکور و پذیرش در دانشگاه‌ها و آزمون‌های ورودی مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان (سمپاد) به یکی از مهمترین دغدغه های امروز نوجوانان و خانواده های آنان بدل شده است و همواره در ابتدای هر سال تحصیلی موجی از نقد و نظر در مورد نحوه برگزاری آزمون ها و... پدیدار می شود.
رضا هاشمی؛ رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در گفت وگو با پانا با اشاره به جایگاه سمپاد و اهمیت آن در سخنان و منویات مقام معظم رهبری، سخنانی از ایشان را نقل کرده و یادآور شد: «جایگاه سمپاد در سخنان مقام معظم رهبری، جایگاهی راهبردی است. به گونه ای که می فرمایند: «هر جوان نخبه، پاره تن ایران عزیز ماست. بنده در دفاع از جامعه نخبگان و از حرکت علمی کشور تا نفس دارم ذره ای کوتاه نخواهم آمد.»
هاشمی در ادامه با اشاره به رویکرد و عملکرد مدارس تیزهوشان در استان بر اهمیت حفظ، حراست، تعلیم، آماده سازی و مشروعیت بخشی به نخبگان و تربیت مدیران آینده کشور تاکید کرد و «توانمندسازی» دانش آموزان فعال، باهوش و تلاشگر را رویکرد اصلی اداره استعدادهای درخشان استان دانست.
وی پایبندی به پایش عادلانه دانش آموزان و حفظ سلامت و آرامش روانی دانش آموزان و خانواده ها را لازم دانست.
رضا هاشمی در ادامه اظهار کرد:« تاکنون آزمون های سمپاد برای ورودی پایه هفتم مانند سال های قبل برگزار شده و با وجود شرایط ویژه شیوع کرونا در کشور، با رعایت و حفظ کامل دستورالعمل های بهداشتی، 20 و 21خرداد ماه 1400، آزمون ورودی استعدادهای درخشان در استان برگزار شده و نتایج آن متعاقبا به دانش آموزان و خانواده های آنها اعلام خواهد شد.»
هاشمی در پاسخ به پرسشی با مضمون «بنیان، اساس و قاعده پایش و گزینش دانش آموزان سمپادی» چیست، گفت: «اداره پرورش استعداهای درخشان و دانش پژوهان جوان برنامه های مدونی برای تقویت فعالیت های علمی و پژوهشی دارند. به ثمر رسیدن و رشد و بالندگی صنعت در جهان و ایران، مدیون فعالیت های نخبگان است. بر این اساس، تقویت بنیه علمی نوجوانان و یاددهی فرایند «پژوهشگر» بودن، برای آنان اهمیت بسیار ویژه ای دارد.»
همچنین وی به جداسازی دانش آموزان دارای توانایی «قدرت پردازش ذهنی» بالا اشاره کرد و مدارس استعدادهای درخشان را بستر آماده سازی آینده سازان کشور و ایران اسلامی دانست.»

هاشمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اهمیت تقویت بنیان‌های ذهنی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان، در مدارس استعدادهای درخشان استان برای تابستان 1400 چه برنامه هایی دارید و شاهد چه اتفاقاتی خواهیم بود، بیان کرد: «از طرف ما بخشنامه های لازم جهت برگزاری کلاس های تابستانی در فضای مجازی صادر شده تا با برنامه های لازم، مرور مطالب درسی گذشته و تقویت بنیه علمی دانش آموزان انجام شود و اگر کسی مشکلی دارد از فرصت تابستانی برای رفع آن استفاده کند. همچنین کلاس های کنکوری تابستان برقرار است، اما این کلاس ها نمی توانند جنبه اجباری داشته باشند و برای دانش آموزان علاقه مند و فعال تر است.»
رئیس اداره استعدادهای درخشان استان افزود: «مقدمات کلاس های جبرانی، تابستانی و کنکوری برای تعطیلات آماده شده و کم و کیف اجرای آن وابسته به هنر و مهارت مدیر دبیرستان است، اما مجوزهای لازم برای تمام مدارس استعدادهای درخشان استان از طرف ما ابلاغ شده است.
وی در پاسخ به این سوال که: این ظن و احتمال وجود دارد که مدارس در سال تحصیلی 1400-1401 حضوری شوند. آیا زیرساخت ها و بسترهای لازم جهت حفظ دستورالعمل بهداشتی و حضور دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان استان مهیا است، با خاطرنشان کردن نقش ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت حضوری شدن مدارس و تصمیم آنها گفت: «در سال تحصیلی گذشته نیز مدارس ما به مدت پانزده روز به صورت 50% زوج و فرد حضوری-غیرحضوری باز بودند. هر چند این تصمیم کشوری بوده و تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، اما اگر واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان در موعد مقرر انجام شود، مقدمات لازم جهت بازشدن مدارس فراهم خواهد شد. ولی اگر به هر دلیل این اتفاق به تاخیر بیافتد، بازگشایی مدارس نیز به تاخیر خواهد افتاد.»
هاشمی به آمادگی صد درصدی استعدادهای درخشان در هر دو حالت آموزش حضوری و مجازی اشاره کرد و افزود: «در تصمیم گیری های ما اولین و بالاترین اولویت؛ آسایش و امنیت روانی و سلامت جسمانی دانش آموزان و خانواده های آنان است.»

هاشمی در پاسخ به این سوال که در شرایط غیرقابل پیش بینی و سخت کرونایی در دو سال گذشته آیا مجموعه استعدادهای درخشان استان همدان در این مدت فعالیت شاخصی داشته است، به حفظ برنامه های کلاسی و درسی مدرسه بدون افت کیفیت به صورت مجازی اشاره کرد و گفت: «کلاس های تقویتی و کنکوری تماماً با قوت و قدرت برگزار شده و این امر خود موفقیتی عظیم به حساب می آید. حداکثر سعی و برنامه ریزی ما این بوده که دانش آموزان از لحاظ درسی افت نداشته باشند و از افت تحصیلی آنان جلوگیری کنیم. در کنار این موارد حفظ آسایش روانی دانش آموزان و خانواده های آنان و کاهش فشارهای عصبی برای ما دارای اهمیت بسیار بوده و سعی در برگزاری امتحاناتی بدون استرس داشتیم.»
رئیس اداره سمپاد استان همدان در ادامه افزود: «درس خواندن در محیطی خارج از مدرسه سخت بوده و دانش آموزان نیز از این مسئله خوشحال نیستند. اما با تفکر و هم اندیشی که بین مدیران و مسئولان مجموعه استعدادهای درخشان استان صورت گرفته، دانش آموزان نتایج خوبی در امتحانات نهایی گرفتند و اعتراضی از اولیای دانش آموزان نداشتیم و به نظر می رسد سال تحصیلی خوبی را پشت سر گذاشتیم.»
رضا هاشمی به المپیادهای علمی اشاره کرد و گفت: «در زمینه المپیادهای علمی در مدارس سمپاد استان رشد حدود 13 یا 14 درصدی به نسبت سال قبل داشتیم و تعداد 184 نفر از دانش آموزان سمپادی به مرحله دوم المپیادهای علمی راه پیدا کردند.»
وی با اشاره به آزمون های برگزار شده در سال گذشته بیان کرد: «کلاس های المپیاد علمی در فضای مجازی برگزار شده و با وجود بازه کوتاه و فرصت بسیار محدود بین اعلام نتایج و آزمون های مرحله دوم المپیاد، این کلاس ها را با تدریس اساتید برجسته کشوری برگزار کردیم و در این زمینه دانش آموزان بسیار تقویت شدند. همچنین در آزمون مرحله دوم نیز شاهد درخشش دانش آموزان سمپادی استان همدان بودیم.»
وی افزود: «در شرایط سخت کرونایی نیز با عنایت و فضل پروردگار آزمون‌های ورودی استعدادهای درخشان با شرایطی قابل قبول و بدون دغدغه برگزار شده است.»
رئیس اداره استعدادهای درخشان در پایان با امید بخشی به دانش آموزان گفت: «چیزی که از دست ما بر آمده انجام دادیم و پیگیری امور دانش آموزان هستیم و امید داریم در سال تحصیلی آینده شاهد استمرار موفقیت های دانش آموزان عزیز باشیم.»
هاشمی تصریح کرد: «کلید رفع مشکلات جامعه در دست افراد باهوش است. در دوران کرونا به وضوح دیدیم که افراد نخبه و کسانی که بهره هوشی بالا دارند چقدر می توانند در زمینه های رفع بیماری به داد مردم برسند و به کمک آنها بیایند. ساخت تجهیزات لازم و واکسن های داخلی نمونه ای از دستاورد نخبگان ایرانی است.»
وی افزود: «ما امیدوار هستیم تا با نگاه مثبت کل جامعه نسبت به نخبگان و اهتمام ویژه به آنها؛ مشکلات را حل بکنیم و از هر نظر به کشوری پیشرفته مبدل شده و با این موتورهای پیشران در جهان، حرفی برای گفتن داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار