معاونت بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان همدان در گفت و گو با پانا عنوان کرد:

خاموشی‌ها در همدان حداقل تا 15 مرداد ماه ادامه دارد

همدان(پانا)- معاون بهره برداری و دیسپاچینگ برق استان همدان ضمن تشریح شرایط حال شبکه برق کشور و ضرورت بر کنترل مصرف از سوی مردم، از مردم بابت قطعی‌های مکرر طلب پوزش کرد و گفت این یک مسئله ملی است و شرمندگی از مردم مانده‌است.

کد مطلب: ۱۱۹۸۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
خاموشی‌ها در همدان حداقل تا 15 مرداد ماه ادامه دارد

معاون بهره برداری برق استان در گفت و گو با پانا در رابطه با دلیل قطعی‌های اخیر برق عنوان کرد: «بحث قطعی برق که امروز با آن مواجه هستیم بحث توازن تولید و مصرف است. در این چرخه مقدار تولید و مصرف باید برابر باشد اما با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و استفاده از وسایل برودتی و سرمایشی مقدار مصرف افزایش پیدا کرده و توازن این چرخه برهم خورده. همچنین آغاز کشت و کار و ورود چاه های کشاورزی به مدار هم در این افزایش مصرف بی تاثیر نبوده است.با توجه به این افزایش مصرف ما موظف هستیم تا مصرف را کم کنیم تا توازن این چرخه برهم نخورد.»

وی افزود: «از طرف مدیریت شبکه برق ملی سقف و حد مجازی برای مصرف هر استان در نظر گرفته شده که اگر مصرف برق استان از حد مجاز عبور کند شرکت توزیع برق استان موظف است که این مقدار را به حد مجاز برگرداند.از همین رو ما مجبوریم با قطعی برق و اعمال خاموشی ها این مقدار را به حد مجاز تعیین شده برگردانیم.اگر این خاموشی ها اعمال نشود به شبکه برق کشور فشار خواهد آمد و به اصطلاح فروپاشی شبکه رخ می دهد.اگر فروپاشی شبکه رخ دهد 12 تا 24 ساعت طول می کشد تا شبکه به حالت عادی خود برگردد. همچنین در صورتی که ما خاموشی ها را اعمال نکنیم شبکه برق کشور خود پست های 63 کیلوولت را از مدار خراج می کند.»

وی همچنین به حد مجاز مصرف برق استان اشاره کرد و گفت: «حد مجاز مصرف مشخص شده برای استان همدان 620 مگاوات است. این در حالی است که مصرف ما در طول روز 735 مگاوات و در شب 750 مگاوات است و ما محبوریم برای یکی کردن این دو عدد خاموشی هایی را اعمال کنیم.»

طهماسبی خو در رابطه با قطعی خارج از برنامه بامداد روز دوشنبه توضیح داد: «مردم کارهایی که در زمان خاموشی نمی توانند انجام دهند را جمع کرده و همه را در ساعاتی که برق دارند انجام می دهند و به همین دلیل بار شبکه پایین نمی آید.یکشنبه شب بار شبکه خیلی بالا رفته بود به گونه ای که در ساعت یک بامداد دوشنبه، مصرف شبکه همچنان در پیک بود.به همین دلیل شبکه توزیع کشور به ما دستور داد که باید بار شبکه را پایین بیاوریم و ما مجبور شدیم یکی از گروه هارا خارج از برنامه قطع کنیم.در جلسه صبح روز دوشنبه ما این موضوع را بررسی کردیم و تصمیماتی در رابطه با آن اتخاذ کردیم.»

وی در رابطه با نحوه قطعی برق گفت: «پستهای 63 کیلوولت تعدادی فیدِر خروجی 20 کیلوولت دارند.هر فیدر 20 کیلوولت، یک مسیر طولانی را در شهر،روستا یا مناطق صنعتی و کشاورزی طی می کند.زمانی که جریان این فیدر قطع می شود تمام مسیری که از این فیدر تغذیه می کند، دچار خاموشی می شود.به همین دلیل است که قطعی برق یک منطقه بزرگ در یک لحظه رخ می دهد.»

معاون بهره برداری برق استان به شایعات موجود در این زمینه اشاره و اظهار کرد: «تا جایی که من اطلاع دارم ایران صادرات برق به عراق را داشت که با توجه به شرایط حال این صادرات متوقف شده است.»

وی در پاسخ به اینکه برخی افراد می گویند:«در محلات سطح بالای شهر برق قطع نمی شود»گفت: «به هیچ عنوان اینگونه نیست و هیچ استثنایی برای قطعی برق وجود ندارد. برای مثال منزل خود من که مدیر بهره برداری استان هستم دیروز دو بار برق قطع شد. البته که یک سری فیدر های حساس هستند که بیمارستان ها،مراکز نظامی یا ایستگاه های پمپاژ آب های شهری را تغذیه می کنند و ما برای قطع آنها ممنوعیت داریم.ممکن است در مسیر این فیدر ها تعدادی منزل مسکونی یا مجتمع تجاری هم وجود داشته باشد که قطع نمی شوند که ما در تلاشیم با قرار دادن قطع کن پس از مراکز حساس عدالت در قطعی برق را برقرار کنیم.»

وی به یکی از دلایل اصلی بالا بودن بار شبکه اشاره کرد و گفت: «استفاده از دستگاه های استخراج رمزارزها از عوامل اصلی بالا بودن بار شبکه است.این دستگاه ها مصرف بسیار بالایی دارند و به شدت به شبکه برق کشور آسیب وارد می کنند. ما هفته ای چند مورد از این دستگاه ها را از منازل، کارگاه ها و هر مکانی که شرایط آن مهیا باشد کشف می کنیم و همچنان در تلاشیم با بررسی رفتار بار و با همکاری شرکت مخابرات و بررسی مصرف اینترنت آنها ضمن شناسایی با متخلفان برخورد کنیم.»

وی در مورد زمان پایان خاموشی ها چنین گفت:از 15 مرداد به بعد که محصولات کشاورزی بار می دهند دیگر چاه های کشاورزی از مدار خارج می شوند و این تاثیر بزرگی بر بار شبکه می گذارد. بنابراین طبق تجربیاتی که ما از دفعات قبل داریم پیش بینی می کنیم این خاموشی ها تا 15 مرداد ادامه داشته باشد.»

وی در پایان توصیه هایی جهت کنترل مصرف به مردم اینگونه بیان کرد: «تا جایی که امکان دارد مردم از کولرهای آبی استفاده کنند و آن را روی دور کند قرار دهند. در صورت استفاده از کولرهای گازی دمای آن را روی 24 یا 25 درجه که دمای آسایش بدن است قرار دهند. همچنین در زمان پیک مصرف(18-12)از وسایل پرمصرف استفاده نکنند.»

خبرنگار:حسین زرنقاب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار