مجتبی هاشمی:

آموزش و پرورش را نباید به استعداد تحصیلی محدود کرد

تهران (پانا) -معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت اوقات فراغت دورانی است که دانش‌آموزان به غیر از ساختار تعلیم و تربیت و توجه به کتب درسی به استعدادیابی با حمایت خانواده خواهند پرداخت و نسل آینده با توجه به استعداد این عزیزان ساخته می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۸۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش را نباید به استعداد تحصیلی محدود کرد

سید مجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در مراسم اختتامیه جشنواره تابستان شاد و افتتاحیه جشنواره پنجره‌های امید 1400 که در مجموعه تاریخی، فرهنگی کاروانسرای حاج کمال شهرستان رباط کریم برگزار شد، در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و تقدیر عوامل اجرایی اظهار کرد: برگزاری این مراسم بهانه‌ای است برای افتتاح فعالیت‌های تابستانه سازمان دانش‌آموزی با عنوان پنجره‌های امید که با استفاده از خلاقیت‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان اجرا خواهدشد.

او ابراز امیدواری کرد: با تلاش عزیزانی که در زمینه کنترل بیماری کرونا دارند از این روزهای سخت عبور کنیم و ادامه داد، مجموعه تاریخی، فرهنگی کاروانسرای حاج کمال شهرستان رباط کریم از نقاط تاریخی مهم با قدمت بسیار است و دانش‌آموزان باید با فرهنگ غنی تاریخی و هویت خود آشنا شوند و بدانند که ارزش‌های تاریخی ما چه چیزهایی هستند.

هاشمی تصریح کرد: اوقات فراغت خاستگاه بسیار مهمی است و در مجموع نگاه مجموعه آموزش و پرورش به این صورت است که بخش خاصی از سال دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند و آنها در بخش دیگر که همان دوران اوقات فراغت است، را نباید رها کرد و اگرمی‌گوییم مدرسه تعطیل می‌شود تربیت تعطیل نمی‌شود، خاستگاه شروع فرآیندی است که آموزش و پرورش خود را متعهد به دورانی می‌داند که دانش‌آموز را در اختیار ندارد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران تأکید کرد: اوقات فراغت دورانی است که دانش‌آموزان به غیر از ساختار تعلیم و تربیت و توجه به کتب درسی به استعدادیابی با حمایت خانواده خواهند پرداخت و نسل آینده با توجه به استعداد این عزیزان ساخته می‌شود و آموزش و پرورش را نباید به استعداد تحصیلی محدود کرد.

او ادامه داد: اما باید به استعدادهای حوزه‌های دیگر دانش‌آموزان توجه کنیم و این همان توازن است که باید به آن پرداخت و بدانیم جامعه رو به پیشرفت و تعالی است و این جامعه نمی‌تواند به پیشرفت استعدادهای نسل خود بی‌تفاوت باشد و اگر دنبال پویایی و جامعه سالم هستیم باید استعدادهای دانش‌آموزان را بارور کنیم.

این مقام مسئول گفت: اوقات فراغت در دورانی که در کرونا به سر می‌بریم باید دنبال بازتعریف برای آن بود و امروز بیشتر مسائل جسمی دانش‌آموزان مورد توجه قرار می‌گیرد و ما از بهداشت روحی و روانی آنها غافل هستیم و اگر به دنبال انسان سالم می‌باشیم باید بهداشت جسمی و روانی را همزمان با هم به جلو بود و ما در دوران بعد از کرونا مسائل سختی را در پیش خواهیم داشت.

هاشمی عنوان کرد: در راستای توجه به حوزه روانی دانش‌آموزان شادی و نشاط را باید در برنامه‌های خود مد نظر قرار دهیم و این اتفاقات می‌بایست در مجموعه آموزش و پرورش رشد پیدا کند، زیرا امروز در شرایطی هستیم که در حوزه فرهنگی ما اصل سرگرمی مطلوب و سالم را هم باید همزمان توجه کرد و در اوقات فراغت آن را مقدس بدانیم توجه به اوقات فراغت باید هدفمند باشد آن‌هم در دنیایی که دانش‌آموزان ما درگیر هزاران مسائل فرهنگی هستند.

او اظهار کرد: اوقات فراغت چند ویژگی دارد، اول اینکه داوطلبانه است و بر اساس خواست و اراده دانش‌آموز اجرا می‌شود و هیچگونه اجباری وجود ندارد و اگر انسان خودش خواست و اراده کرد به موفقیت خواهد رسید و همان شرایطی که ما برای تغذیه جسمی دانش‌آموز در نظر می‌گیریم برای تغذیه فرهنگی هم باید در نظر گرفت و این امر می‌بایست متناسب با ذائقه فرهنگی مخاطبان باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اینکه کار در اوقات فراغت تعاملی و دو طرفه است و به اصل انطباق هم توجه کرد و تا جایی که فضاهای فوق‌‌ برنامه به ما اجازه می‌دهد نیازهای دانش‌آموزان را بشناسیم و بر اساس نیازها کار کنیم و به تربیت دانش‌آموز هم بپردازیم.

هاشمی عنوان کرد: تلاش ما در مجموعه آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بر این است که در زمینه اوقات فراغت در چند محور حرکت کنیم و اصل فرآیندها را که مانند سال گذشته به صورت مجازی می‌باشد ادامه دهیم و با توجه به ادامه کرونا دانش ما هم در حوزه فضای مجازی رشد کرده و این اضافه شدن به معلمی است که قبلاً از روش‌های دیگر استفاده می‌کرد.

او ادامه داد: در مرکز سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در حال افتتاح مرکز تولید محتوای ترنم مهر هستیم و آنهایی که در این رابطه صاحب سبک هستند می‌توانند از این فضا استفاده کنند و از فعالان حوزه فرهنگی استفاده خواهیم کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران تصریح کرد: یکی از مسایل مهم دیگر استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی است و استفاده نکردن از این ظرفیت کفران نعمت است که در اختیار داریم و از آن استفاده نمی‌کنیم و عزیزان ما در مناطق آموزش و پرورش کمک کنند از تشکل‌های دانش‌آموزی که در حوزه کاری خود صاحب سبک و ایده هستند و وفاق بسیار خوبی بین مجموعه معاونت‌های پرورشی، تربیت بدنی و انجمن‌های اسلامی وجود دارد، استفاده کنند و اتفاق مهمی که باید در کشور ایجاد شود این است ما استعدادیابی نسل‌ها را برای آینده داشته باشیم تا این کار ملی هم با الطاف الهی تحقق پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار