محمدزاده خبر داد

ایجاد و راه اندازی مدرسه مجازی سوادآموزی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایجاد و راه اندازی مدرسه مجازی سوادآموزی را یکی از اولویت‌های این سازمان اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۸۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد و راه اندازی مدرسه مجازی سوادآموزی

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، در جلسه دیدار مسئولین سازمان با حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، توسط محمد زاده معاون وزیر و رئیس سازمان گزارش اجمالی از دستاوردها و اقدامات سازمان نهضت سوادآموزی در سال 1399 ارائه و انتظارات و پیشنهادات در راستای ریشه کنی بی سوادی عنوان شد.

محمد زاده در ابتدا ضمن عرض درود و سلام به روان پاک شهدا و امام شهدا (ره) و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، از مقام عالی وزارت به واسطه حمایت ها و مساعدت هایی که در حوزه سوادآموزی داشته است تشکر کرد و جلسه را فرصتی مغتنم برای ارائه دستاوردهای سازمان و همچنین ارائه طریق از جانب وزیر دانست.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواداموزی در ادامه گفت: براساس سرشماری سال 1395 تعداد کل جمعیت 49-10 ساله 51731334 نفر بوده اند که از این رقم تعداد 49006796 نفر باسواد، 2692389 نفر بی سواد و 32149 نفر اظهار نشده بوده اند. درصد باسوادی در این جمعیت حدود 94.7 درصد است بطور متوسط سالانه 185 هزار نفر از بی سوادان جامعه در سالهای بعد از سرشماری تحت پوشش دوره سوادآموزی و معادل آن تحت پوشش دوره های انتقال و تحکیم قرار گرفته است و بطور متوسط سالانه 50 درصد از افراد ثبت نام شده موفق به گذراندن دوره سوادآموزی شده اند و این رقم باعث شده درصد باسوادی در برآورد سال 1399 به عدد 96.6 درصد برسد و قدر مطلق بی سواد بر پایه سرشماری حدود 1.5 میلیون نفر ولی براساس پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد به کمتر از یک میلیون نفر کاهش یابد.

محمد زاده همچنین اولویت ها، مسائل و برنامه های مشخص سوادآموزی را عنوان و بیان کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت شورای عالی پشتیبانی سواد آموزی در سطح ملی، استانی و شهرستانی ، اجرای سند ریشه کنی بی سوادی، برنامه سه سطحی و شتاب بخشی به منظور سر انجام بخشی فعالیت های سوادآموزی در گروه سنی 49-10 ساله، تلاش به تکمیل و بروز نگهداشتن پایگاه اطلاعات سطح سواد 54 میلیون شهروند 49-10 سال برای جلوگیری از ثبت نام کاذب، کاهش تصدی گری با اعمال سیاست برون سپاری و خرید خدمت از موسسات غیر دولتی واجد شرایط و ایجاد فرصت های شغلی جدید، توسعه همکاری های مشارکتی با دستگاهها ، نهاد ها و موسسات غیر دولتی ، ایجاد و راه اندازی مدرسه مجازی سوادآموزی، مدرسه محور کردن سوادآموزی ، ایجاد فرصت های جدید آموزشی از طریق سامانه تحت وب سوادآموزی، سایت سازمان، شبکه شاد، شاد نمای آموزش و پرورش، رادیو اینترنتی سوادآموزی، مولتی مدیا و شبکه آموزش تلویزیونی ، در اولویت قرار دادن ساماندهی نحوه جذب، توانمندسازی و بکارگیری آموزش دهندگان و در اولویت قرار دادن پرداخت به موقع حق الزحمه آموزش دهندگان از جمله مسائل و برنامه های مشخص سوادآموزی است.

محمد زاده همچنین با توجه به برنامه های انجام شده و اولویت هایی که عنوان شد در ادامه افزود: باتوجه به مسیری که طی کرده ایم و برنامه هایی که اجرا نموده ایم و تجربه هایی که داریم و چشم اندازی که مد نظر قرار داده ایم، ارزیابی از جایی که هستیم و راهی که طی کرده ایم نشان می دهد که فاصله ای حدود 3.4 درصدی معادل 1.5 میلیون بی سواد در گروه سنی 49-10 ساله تا رسیدن به مقصد ریشه کنی بی سوادی داریم.

رئیس سازمان سوادآموزی یافته هایی که در طی مسیر سوادآموزی کسب شده است را به شرح موارد ذیل عنوان کرد:

رغبت کمتر بی سوادان از دریافت خدمات سوادآموزی بعلت مشکلات اجتماعی و خانوادگی.

در اولویت نبودن مسئله سوادآموزی در بین برنامه های اصلی مسئولین کشور، حتی مدیران کل و مدیران مناطق آموزش و پرورش.

اختصاص نیافتن اعتبارات سوادآموزی طبق برنامه تهیه و ارائه شده.

کمبود نیروی انسانی دربخش سوادآموزی شهرستانها ومناطق ، جابجایی زود هنگام نیروها، واگذاری امور غیر مرتبط به شاغلین سوادآموزی(پست های ترکیبی).

دراولویت نبودن اجرای برنامه سوادآموزی و درگیر نشدن مدیران ادارات آموزش وپرورش و مدیران مدارس با سوادآموزی، عدم همکاری بخش های مختلف ادارات کل باسوادآموزی، عدم نظارت واحدهای ارزیابی عملکرد استانها و شهرستانها از فعالیت ها.

مشکلات آموزش دهندگان قانون اصلاح تبصره (10) ماده (17) قانون تعیین تکلیف و مراجعات مکررآنها به واحدهای سوادآموزی ودستگاهها و نهادهای استانی و ملی.

تاخیر در پرداخت حق الزحمه آموزش دهندگان به دلیل کسری اعتبار ، جابجایی اعتبارات سوادآموزی واختصاص به سایرفعالیت ها،کندی انجام تشریفات اداری برای پرداخت درادارات کل،اعمال سلیقه های متعدد درنحوه پرداخت هزینه های سوادآموزی .

مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا.

محمد زاده ضمن پرداختن به خطاها و چالش هایی که در فرآیند سوادآموزی در گذشته اتفاق افتاده با اشاره به رهنمون و توشه ای برای آینده ، توسعه مراکز یادگیری محلی به عنوان کانون های اجتماعی، سوادآموزی جامعه پذیر و جامعه محور ، مشارکت همه جانبه در سوادآموزی هم در بعد فرهنگ سازی و هم در بعد آموزش، اختصاص اعتبارات کافی به برنامه های سوادآموزی، قرار گرفتن سوادآموزی به عنوان دغدغه اصلی مسئولین کشور ، تعیین سر حدی برای سرانجام بخشی مرحله اول سوادآموزی، عدم انسداد ورودی بی سوادی و انتظار پایان پذیری بی سواد در کشور و مواردی از این دست را از جمله چالش ها دانست.

وی همچنین برنامه های عدالت محور در سوادآموزی را به این شرح اعلام کرد:

انعطاف حداکثر در روش های آموزشی با توسعه سوادآموزی فرد به فرد، خود آموز ، گروهی ، کلاسی و داوطلب آزاد.

اهتمام جدی به اجرای طرح سواد آموزی کودکان و نوجوانان 10- 19 ساله و تحت پوشش حداکثری در این گروه سنی

اهتمام جدی به اجرای طرح آموزش اولیاء بی سواد دانش آموزان با هدف تحت پوشش حداکثری

اجرای کامل سواد آموزی سربازان و زندانیان بی سواد

اجرای طرح سواد آموزی عشایر و روستایی با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.

سوادآموزی اتباع خارجی با مشارکت آژانس های بین المللی ( کمیساریای عالی پناهندگان، ریلیف، نروژی و شرکت بل)

اجرای طرح ICDL با هدف توانمندسازی سوادآموزان

توجه جدی به ایجاد، راه اندازی و حفظ مراکزیادگیری محلی به عنوان کانون های اجتماعی سوادآموزی جهت آموزش خواندن، نوشتن ، حساب کردن، روخوانی قرآن و مهارت های اساسی زندگی.

فاصله درصد باسوادی مناطق شهری و روستایی ( عدالت آموزشی ) در گروه سنی 49-10 ساله به میزان 5.6 درصد کاهش یافته است و فاصله درصد باسوادی زنان و مردان ( عدالت جنسیتی) به میزان 2.1 درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواداموزی در پایان انتظارات و پیشنهادهای خود را به مقام عالی وزارت اعلام کرد:

مجموعه ای از رهنمودها مقام عالی وزارت (همانند وزرای محترم سابق) به منظور تقویت و شتاب بخشی به فعالیت سوادآموزی(پیش نویس درصورت صلاحدیدتقدیم میشود) به استانها ابلاغ شود.

در آستانه سرشماری 1400 مرکز آمار ایران هستیم با توجه به شواهد اولیه شاخص سواد براساس آمارهای ثبتی اعلام خواهد شد لذا دستور فرمائید اطلاعات پایگاه ثبتی سطح سواد با پایگاه مرکز آمار یکسان سازی شود.

حق مدیریت مدیران مراکز یادگیری محلی و حق مسئولیت راهنمایان تعلیماتی داده شود.

سرانجام بخشی مرحله اول نظام آموزش بزرگسالان و پیگیری تصویب نظام آموزش بزرگسالان و توسعه خدمات آموزشی به همه بزرگسالان محروم از آموزش تا پایان دوره متوسطه درقالب یک نظام یکپارچه با تغییرماموریت وساختار سوادآموزی وایجاد سازمان آموزش بزرگسالان را به نحو صلاح دید دستورهماهنگی واقدام صادر شود.

برای خروج از مشکلات برون سپاری وکاهش مشکلات ایجاد شده ناشی ازآموزش دهندگان وتامین نیروی انسانی با کیفیت دربرنامه های سوادآموزی ترتیبی اتخاذ شود بخشی ازنیرو ها بصورت ثابت بکارگیری شوند.

باحمایت مقام عالی وزارت سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص کامل برنامه های سواد آموزی اقدام کند.

حسب موافقت و دستور وزیر آموزش و پرورش نسبت به پرداخت طلب سازمان از آموزش و پرورش برابر جدول توزیع استانی تقدیم شده تسریع کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار