عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران مطرح کرد؛

تشریح اقدامات مدیریت شهری برای کنترل الگوی مصرف آب در پایتخت

تهران (پانا) - رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اقدامات مدیریت شهری برای کنترل الگوی مصرف آب در پایتخت را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۷۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تشریح اقدامات مدیریت شهری برای کنترل الگوی مصرف آب در پایتخت

سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت آب در شهر تهران و اقدامات مدیریت شهری برای کنترل الگوی مصرف آب در پایتخت گفت: «پیش‌بینی می‌شد وضعیت بارش‌ها پس از سه سال متوالی که وضعیت خوبی بود،‌ پایدار نباشد. از طرفی، با توجه به اینکه جهان به سمت تغییر اقلیم در حرکت است و به سمت نامنظم شدن الگوهای قبلی می‌رود، در ایران نیز کاهش بارندگی به خصوص در فلات مرکزی رخ داده است.»

وی با بیان اینکه افزایش دما نشان‌ می‌دهد که باید تاب‌آوری شهر از لحاظ محیط زیستی به ویژه در بخش آب افزایش یابد، اظهار کرد: «برای این کار اقداماتی از سوی مدیریت شهری انجام شده است. مهم‌ترین کاری که شهرداری تهران در این رابطه انجام می‌دهد، آن است که از پساب تصفیه‌شده استفاده کند که در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو به امضا رسیده که در حال عملیاتی شدن است.»

پساب تصفیه‌شده جایگزین استفاده از آب‌های زیرزمینی می‌شود

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در تشریح تفاهم‌نامه شهرداری و وزارت نیرو تصریح کرد: «طبق این تفاهم‌نامه در یک برنامه‌ زمان‌بندی 10 ساله باید استفاده از پساب تصفیه شده، ‌جایگزین استفاده از آب‌های زیرزمینی شود و میزان استفاده از آن به 20 برابر میزان کنونی برسد.»

به گفته حسینی میلانی، برای پیشرفت در اجرای این برنامه، هم جلسه‌ای با حضور سازمان بوستان‌ها و مناطق در شورا برگزار و تاکید شد که عقب‌افتادگی برنامه امسال نیز جبران شود که معاونت خدمات شهری متعهد شده تا این کار انجام شود.

ایستگاه تحقیقاتی فضای سبز راه‌اندازی می‌شود

وی با اشاره به سایر اقدامات برای افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر کم‌آبی خاطرنشان کرد: «کار دومی که باید برای افزایش تاب‌آوری انجام شود، تغییر الگوی کشت است تا با چمن‌های سوخته در شهر مواجه نشویم. زیرساخت آن باید توسط سازمان بوستان‌ها آماده شود که در این چارچوب، ایستگاه تحقیقاتی فضای سبز آماده بهره‌برداری شده است.»

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: «چند پروژه برای جایگزین کردن گونه‌های گیاهی در حال انجام است. چمن باید با گیاه پوششی مناسب، بومی و کم‌مصرف جایگزین شود و تاکید شده است که این جایگزینی حتما باید با انجام آزمایش‌ در مراکز تحقیقاتی فضای سبز صورت بگیرد.»

حسینی میلانی با اشاره به تفاهم‌نامه شهرداری و دانشگاه تهران ابراز کرد: «تفاهم‌نامه‌ای از سوی شهرداری تهران با دانشگاه تهران به امضا رسیده است تا بوستان گل‌ها که در مجاورت بیمارستان میلاد قرار دارد، به باغ گیاه‌شناسی تبدیل شود و در آن محققان روی گونه‌های جایگزین کار کنند. اکنون ظرفیت علمی و تحقیقاتی این کار ایجاد شده است و باید در دوره‌های بعدی مدیریت شهری پیگیری شود زیرا این پروژه‌ها به بودجه قابل توجهی نیاز نداشته و دستاوردهای خوبی هم به دنبال دارد.»

تاکید بر اهیت رعایت الگوی مصرف آب

وی با اشاره به اهمیت رعایت الگوی مصرف آب بیان کرد: «موضوع دیگری که در حوزه آب مطرح است، رعایت الگوی مصرف است که بخشی از آن به رفتار شهروندان مربوط است و بخش مهم آن به مواردی همچون ساختمان سبز مربوط است. به این معنی که ساختمان‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که کمترین میزان هدررفت انرژی و آب را داشته باشد.»

بحران هدررفت انرژی در ساختمان‌ها

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: «اکنون وضعیت ساختمان‌ها اینگونه نیست و با بحران هدررفت انرژی مواجه هستیم. برق و آب باهم پیوستگی دارد و در بسیاری از ساختمان‌ها وقتی برق قطع می‌شود، آب نیز قطع می‌شود.»

حسینی میلانی با بیان اینکه لایحه‌ای با موضوع ساختمان سبز و معماری پایدار با پیگیری شورای شهر تهیه شده است، یادآور شد: «هدف از این لایحه آن است که ساختمان‌سازی‌ها به گونه‌ای ریل‌گذاری و جهت‌دهی شوند تا شناسنامه انرژی دریافت کرده و مشوق‌هایی وجود داشته باشد که از انرژی خورشیدی استفاده کنند. همچنین بهینه‌سازی پسماند ساختمانی نیز انجام شود.»

به گفته رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری، اگر سیستم بازچرخانی آب در ساختمان‌‌های بلندمرتبه برای فضای سبز ایجاد شود، فشار بر منابع آبی کمتر می‌شود یا اینکه استانداردهای شیرآلات، مخازن و دوش‌ها ارتقا یابد تا مصرف کنترل شود.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری و مردم باید به منابع آبی تهران که از سدهای پنج‌گانه تامین می‌شود حساس باشند،‌ بیان کرد:‌ «حساسیت باید به این صورت باشد که در پشتیبانی از برنامه‌های آبخیزداری و کنترل منابع آلاینده نقش داشته باشیم تا جوامع محلی به سمتی که مخرب کیفیت آب است، نروند. در این زمینه جلسه‌ای با وزارت مسکن برگزار شد و گزارش خوبی درباره سد کرج تهیه شده که مصوبه شورای عالی شهرسازی را نیز اخذ کرده تا الگوهای مکانی و فضایی برای استقرار در حوزه سد کرج مشخص شوند و مناطقی زون‌بندی شده تا بتوانند با ساماندهی حوزه ساخت و ساز کیفیت آب را حفظ کنند.»

وی اضافه کرد: «شورای شهر تهران بر اساس مجوز وزارت نیرو امسال تصویب کرد که به شرکت آب و فاضلاب مجوز داده شود تا رقمی معادل 100 ریال برای هر متر مکعب از شهروندان منحصرا برای حفظ کیفیت آب در سدهای بالادست دریافت کند.»

اهمیت کنترل آبیاری در فضای سبز

این عضو شورای شهر به اهمیت کنترل آبیاری در فضای سبز اشاره کرد و گفت:‌ «کنترل مصرف آب در بحث آبیاری فضای سبز یکی از مهم‌ترین مواردی است که در تکمیل شبکه آبیاری فضای سبز مطرح است و در شهر تهران بیش از 60 درصد از این شبکه مدرن شده است و باقی آن باید تکمیل شود.»

حسینی میلانی با بیان اینکه در بعضی پارک‌ها فضای سبز به صورت شلنگی و تانکری آبیاری می‌شوند، اظهار داشت: در آبیاری تانکری باید کنتورهای هوشمند نصب شود که این موضوع در برنامه سوم شهرداری تصویب شده و آنگونه که سازمان بوستان‌ها گزارش داده این کار انجام شده است. علاوه بر این پایش خشکیدگی فضای سبز نیز اهمیت دارد که هنوز به صورت گسترده آغاز نشده اما در برنامه سوم شهرداری پیش‌بینی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار