پالس اکسیمتر، دستگاه تعیین‌کننده میزان اکسیژن خون

اسلامشهر (پانا) - میزان طبیعی اکسیژن خون انسان، در اندازه‌گیری با پالس اکسیمتر حدود ۹۷ درصد است، مگر این که از قبل، یک بیماری زمینه‌ای ریوی وجود داشته باشد. معمولا هنگامی که سطح اکسیژن در این اندازه‌گیری به زیر ۹۰ درصد کاهش یابد، باعث نگرانی می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۷۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
پالس اکسیمتر، دستگاه تعیین‌کننده میزان اکسیژن خون

سید حسن خوشرو، کارشناس مسئول بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر در این رابطه اظهار کرد: پالس اکسیمتر دستگاه کوچکی است که دور انگشت قرار داده می‌شود و میزان اکسیژن خون را اندازه می‌گیرد.

او افزود: میزان طبیعی اکسیژن خون انسان، در اندازه‌گیری با پالس اکسیمتر حدود ۹۷ درصد است، مگر این که از قبل، یک بیماری زمینه‌ای ریوی وجود داشته باشد. معمولا هنگامی که سطح اکسیژن در این اندازه‌گیری به زیر ۹۰ درصد کاهش یابد، باعث نگرانی می‌شود زیرا ممکن است بر میزان اکسیژنی که باید به مغز و سایر اندام‌های حیاتی برسد، تاثیر بگذارد. در این شرایط افراد دچار گیجی و خواب‌آلودگی می‌شوند. هنگامی که این میزان به زیر ۸۰ درصد برسد، بیمار در وضعیت خطرناکی است و احتمال آسیب به اندام‌های بدن وی افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: در برخی از بیماران مبتلا به کووید19، ویروس به کیسه‌های هوایی کوچک داخل ریه‌ها آسیب می‌رساند، در نتیجه انتقال اکسیژن به جریان خون با مشکل مواجه می‌شود. در چنین شرایطی سطح اکسیژن خون پایین آمده و بیمار دچار تنگی نفس می‌شود.

خوشرو تصریح کرد: پزشکان توصیه می‌کنند،بیماران در صورت امکان در خانه، با استفاده از یک دستگاه «پالس اکسیمتر»، اکسیژن خون خود را اندازه بگیرند و اگر از حد مشخصی پایین‌تربود، به بیمارستان مراجعه کنند.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر تأکید کرد: پالس اکسیمتر در انگشت‌های سرد عملکرد ضعیفی دارد، بنابراین قبل از استفاده، انگشت مورد نظر را کمی ماساژ دهید تا گرم شود و بین دستگاه و انگشت شما نباید مانعی مانند ناخن مصنوعی، لاک، تتو، رنگ حنا و غیره وجود داشته باشد.

او بیان کرد: توجه داشته باشید که مواردی از قبیل تابش مستقیم نور خورشید به بخش تولیدکننده امواج دستگاه، نور زیاد اتاق، دمای بالا یا پایین‌تر از حد معمول ناحیه مورد نظر، اختلالات عروقی و نوسان در فشار خون می‌تواند در اندازه گیری سطح اکسیژن خون اختلال ایجاد کند.

خوشرو گفت: پالس اکسیمتر انواع مختلفی دارد. برخی از مد‌ل‌های این دستگاه‌، اعداد را به درستی نشان نمی‌دهند. بنابراین هنگام خرید توجه کنید که دستگاه، تأییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد.

خبرنگار: حق ‌شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار