اقتصاد دانش‌بنیان‌ها به رکورد 250 هزار میلیارد تومانی رسید

تهران (پانا) - رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خبر داد در سال مالی ۱۳۹۹، حدود هفت هزار شرکت دانش‌بنیان و بیش از هشت هزار استارتاپ کسب و کار نوپا توانستند رکورد فروش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را ثبت کنند.

کد مطلب: ۱۱۹۶۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد
اقتصاد دانش‌بنیان‌ها به رکورد 250 هزار میلیارد تومانی رسید

به گزارش ایرنا، اسماعیل قادری فر در حاشیه آئین رونمایی از نخستین نمونه میز شینه تمام اتوماتیک CNC داخلی در شهرک صنعتی شکوهیه قم، افزود: شرکت های دانش بنیان و استارتاپ کسب و کار نوپا توانسته اند ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد کنند که نشان از ظرفیت توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است.

وی تاکید کرد: این آمار نشان می دهد که هم اکنون اقتصاد دانش محور کمتر از ۱۰ درصد از کل منظومه اقتصادی کشور را شامل می شود و این در حالی است که بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، باید حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی به سهم اقتصاد دانش بنیان اختصاص پیدا می کرد.

قادری فر ادامه داد: برنامه ریزی باید به نحوی باشد که بر اساس سند چشم انداز و سیاست های کلان علم و فناوری و هم مقدماتی که برای تدوین برنامه هفتم توسعه که توسط مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است؛ سهم اقتصاد دانش بنیان به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند.

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی در شرایط سخت تحریم می تواند در مقاوم کردن اقتصاد کشور و گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش محور نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشند.

وی با اشاره به خدمات معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، نوآوری ها و اختراعات گفت: بیش از ۱۳۰ خدمت شامل انواع سرمایه گذاری های خطرپذیر، توسعه بازار محصولات دانش بنیان، استانداردسازی محصولات فناورانه، استفاده از معافیت سربازی ویژه عناصر فعال شرکت های دانش بنیان در قالب بسته های حمایتی در نظر گرفته شده است.

قادری فر افزود: با حمایت و عنایت رهبر معظم انقلاب از سال ۹۷، امکان جذب نیروهای نخبه در صنایع فراهم شده است که این امر می تواند علاوه بر رفع نیاز صنایع به نیروی متخصص، دغدغه نخبگان علمی را برای طی کردن سربازی برطرف کند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های استان قم برای توسعه صنعتی افزود: استان قم از ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه صنعتی برخوردار است، ولی کمبود آب و مشکلات محیط زیست، این توسعه صنعتی در قم باید بر پایه اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد.

قادری فر، تاکید کرد: برای رسیدن به قم صنعتی، ناگزیر به توسعه شرکت های دانش بنیان و تقویت زیرساخت های فناورانه و نوآورانه بر اساس نیروی انسان توانمند و متخصص هستیم.

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: وجود حوزه علمیه به عنوان پایگاه بزرگ جهان تشیع می تواند در حوزه نوآوری های علوم انسانی یاری‌گر قم به عنوان استانی نوآور باشد.

در این آئین از نخستین نمونه داخلی ماشین با فناوری بسیار بالای پانچ و برش شینه مسی CNC با مدل صنعتی HBC-CP.CNC۲۰۰ رونمایی شد.

این دستگاه برای نخستین بار در کشور توسط شرکت صنعتی دانش بنیان پایاپرس در قم طراحی و ساخته شده است. دستگاه میز شینه سی ان سی با هدف فرایند پانچ و برش شینه های مسی به صورت تمام اتوماتیک برا اولین بار در ایران تولید شده است. این دستگاه مجهز به یک کامپیوتر صنعتی است و توانایی پانچ کاری و انجام برش تا شینه سایز ۲۰۰*۱۵ میلی متری را داراست. این دستگاه توان وارد کردن ۳۰ ضربه در دقیقه را دارد ضمن اینکه سرعت حرکت محور کلمپ آن نیز ۲۴ متر در دقیقه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار