سمیه نیک‌فکر*

به‌مناسبت روز جهانی شبکه‌های اجتماعی؛ آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی قلب ارتباطات جهانی محسوب می‌شوند و در واقع جهان را به دنیایی بسیار کوچک تبدیل کرده‌اند، بطوریکه مردم با کمک آن می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

کد مطلب: ۱۱۹۶۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
به‌مناسبت روز جهانی شبکه‌های اجتماعی؛ آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی

شبکه­‌های اجتماعی از گروه‌هایی عموماً فردی یا سازمانی تشکیل شده که از طریق یک یا چند نوع از وابستگی­‌ها به هم متصل هستند و در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، کارکرد مؤثر شبکه همگرا را تصویر می­‌کنند و موفقیت و محبوبیت روزافزون آنها به دلیل داشتن رنگ و بوی اجتماعی است.

جالب است بدانید که هر ایرانی روزانه ۵ تا ۹ ساعت را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند؛ طبق گفته رئیس مرکز رسانه های دیجیتال، ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۸۰‌درصد است که ۵۳‌ درصد از این افراد حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.

به مناسبت این روز مروری بر آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست.

دنیای مجازی با دنیای حقیقی فرق چندانی ندارد، بنابراین به عنوان اولین و مهمترین اصل باید به یاد داشته باشیم که هر رفتار یا گفتاری که در دنیای حقیقی زشت و ناپسند است در فضای مجازی نیز همانطور بنظر خواهد آمد.

رعایت حریم خصوصی دیگران در این فضا از ملزومات انکارناشدنی است، لازم است که در فضای مجازی به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذاریم؛ استفاده کردن از عکس های خصوصی دیگران شاید برای آنها ناخوشایند باشد، بنابراین لازم است که پیشاپیش از آنها اجازه گرفته باشیم، همچنین بدون اجازه کسی را به گروهی اضافه نکنیم.

پیام‌ها و نظرات را بی پاسخ نگذاریم، زیرا این کار باعث بی احترامی به فرد مقابل می‌شود؛ اگر حتی فرصت پاسخگویی مفصل نداریم با تشکر و یک پیام کوتاه پاسخ فرد مقابل را بدهیم.

اولین پیام را صوتی نفرستیم؛ شاید طرف مقابل در موقعیتی باشد که نتواند صوت را گوش کند؛ در پیام اول به صورت متنی موضوع گفتگو را مشخص کنیم و در صورت لزوم با پیام صوتی گفتگو را کامل کنیم.

درست است که فضای مجازی ساعت کار مشخصی ندارد اما دلیل بر این نیست که طرف مقابل بطور شبانه‌روزی پاسخگوی پیام‌های دیگران باشد، به ساعات کاری، استراحت و زمان افراد احترام بگذاریم.

همواره به زبان فارسی پیام بدهیم، ممکن است فرد مقابل با زبان فینگلیش راحت نباشد و یا حتی توان خواندن آن را نداشته باشد؛ زبان فینگلیش برای پیام‌های دوستانه و صمیمانه مرسوم است و استفاده از آن در پیام‌های رسمی جالب نیست.

خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار