گفتگو با مسوول قدیمی ترین موزه تعلیم و تربیت کشور:

موزه آموزش و پرورش استان همدان در سال گذشته به طور رسمی در لیست موزه های کشور قرار گرفت

همدان (پانا)- امیر قشمی مدیریت موزه گنجینه آموزش و پرورش همدان گفت این موزه قدیمی ترین موزه در حوزه تعلیم و تربیت است که از سال 95 به طور رسمی آغاز به کار کرده است.

کد مطلب: ۱۱۹۶۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
موزه آموزش و پرورش استان همدان در سال گذشته به طور رسمی در لیست موزه های کشور قرار گرفت

امیر قشمی در رابطه با زمان تاسیس موزه گفت: در سال 1390 بود که من پیشنهاد راه اندازی موزه را به مدیران وقت آموزش و پرورش استان دادم و آموزش و پرورش هم طبقه زیرین قدیمی ترین مدرسه همدان و کشور را در اختیار ما قرار داد.

وی از نحوه جمع آوری آثار گفت: از همان سال ما با همکاری«مرکز اسناد ملی»،«اداره کل میراث فرهنگی» و تعدادی از دوستان علاقمند شروع به جمع آوری آثار کردیم.

قشمی در ادامه به زمان بازگشایی موزه اشاره کرد و گفت: در نهایت در سال 1395 بود که همزمان با نواخته شدن زنگ انقلاب موزه هم با حضور مسوولین و مقامات استانی و مدیرکل آموزش و پرورش بازگشایی و افتتاح شد.

وی افزود: در سال گذشته هم موزه آموزش و پرورش به طور رسمی از طرف اداره کل موزه های کشور در لیست موزه های کشور قرار گرفت و مجوز بهره برداری از آن صادر شد.

وی به بخش های مختلف موزه اشاره کرد: موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده که مهم ترین بخش های آن عبارت اند از:غرفه مفاخر و مشاهیر آموزش و پرورش،غرفه کتابهای درسی و کتب تعلیم و تربیت،غرفه ابزار های آموزشی و کمک آموزشی،غرفه تربیت بدنی و ورزش،غرفه شهدای آموزش و پرورش،غرفه مکتب خانه،غرفه پیشاهنگی و غرفه خیران مدرسه ساز.

قشمی به تشریح بخش های مختلف موزه پرداخت:

غرفه مفاخر و مشاهیر: این غرفه شامل تصاویرو زندگینامه شصت نفر از مفاخر و مشاهیر آموزش و پرورش است که نقش مهمی در تعلیم و تربیت دانش آموزان داشته اند.
غرفه کتابهای درسی: این غرفه شامل کتب درسی از زمان پهلوی اول تا زمان حال است که به همت آقای پاک روش جمع آوری شده است.

غرفه ابزار های آموزشی: این غرفه شامل ابزار های موثر در آموزش دانش آموزان است که در گذشته از آنها استفاده می شده.
غرفه تربیت بدنی: در غرفه تربیت بدنی تصاویر دانش آموزان ورزشکار و لوازم ورزشی مربطو به گذشته نگه داری می شود.
غرفه مکتب خانه: غرفه مکتب خانه در واقع یک مکتب خانه کوچک است که متشکل از وسایل مکتب خانه های قدیم است.

غرفه پیشاهنگی: غرفه پیشاهنگی مربوط به آثار و فعالیت های سازمان پیشاهنگی است که در پیش از انقلاب وظیفه تربیت اجتماعی دانش آموزان را بر عهده داشته است.
غرفه خیران مدرسته ساز: در غرفه خیران مدرسه ساز تصاویر خیران مدرسه ساز و مدارس خیر ساز وجود دارد.
غرفه شهدای آموزش و پرورش: شهدا به گردن همه ما حق دارند به همین دلیل در این غرفه تصاویر شهدای دانش آموز و شهدای آموزش و پرورش نگهداری می شود.

خبرنگار:حسین زرنقاب

عکاس:رومینا موسی وندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار