افزایش تولید بنزین ایران با اجرای فاز ۲ پالایشگاه آبادان

تهران (پانا) - بخش اول طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در حالی ۸۰ درصد پیشرفت دارد که با بهره‌برداری از آن در سال ۱۴۰۱، علاوه بر جهش تولید فرآورده‌های نفتی و ظرفیت تولید بنزین، کیفیت محصولات تولیدی نیز افزایش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۹۶۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش تولید بنزین ایران با اجرای فاز ۲ پالایشگاه آبادان

به گزارش ایرنا، ظرفیت پالایشگاه‌های کشور در هشت سال گذشته افزایش داشته و از ۱.۸ میلیون بشکه به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که نشان‌دهنده افزایشی ۲۷ درصدی است.

این افزایش که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سایر طرح‌های پالایشی کشور اتفاق افتاده، همچنان ادامه دارد و طرح‌های مختلف پالایشی در کشور در حال اجرا است.

به طور مثال، طرح بهبود فرآیند و کیفیت گازوئیل پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری ۵۴۰ میلیون یورو و ۳۷ هزار میلیارد ریال، با هدف افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید گازوییل یورو ۵ و کاهش یک‌هزار برابری غلظت گوگرد در هقته های گذشته، وارد مرحله پیش‌راه‌اندازی شد.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان نیز که قرار است علاوه بر افزایش تولید، کیفیت فرآورده های قدیمی‌ترین پالایشگاه ایران را نیز افزایش دهد، اکنون با پیشرفتی ۸۰ درصدی در حال اجرا است.

با بهره‌برداری از این طرح که تا سال آینده انجام خواهد شد، بخشی از پالایشگاه قدیمی از مدار تولید خارج و به جای آن واحدهای جدید با بهره‌وری بالاتر جایگزین آن می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان با اشاره به برخی شایعات مبنی بر پایین‌بودن پیشرفت این پروژه، گفت: با اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، سهم نفت کوره کاهش و تولید بنزین افزایش می‌یابد.

«علیرضا امین» ادامه داد: در این طرح سوخت گازوییل با استاندارد یورو ۵ تولید خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه این پروژه هم اکنون از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در حال انجام است، افزود: اعداد و ارقامی که از سوی افراد بی اطلاع از روند پروژه عنوان می شود، اعتباری ندارد.

به گفته وی اخیرا آماری از روند پیشرفت پروژه از سوی رئیس برنامه ریزی تعمیرات این شرکت منتشر شده که خلاف آمار واقعی است و با اطلاعات و آمار مجری پروژه مغایرت کامل دارد.

اکنون بخش مهندسی پالایشگاه آبادان ۸۹.۵ درصد، تامین تجهیزات ۹۰ درصد و ساخت ۶۰ درصد پیشرفت را ثبت کرده است.

سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای بخش نخست فاز ۲ پالایشگاه آبادان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو بوده و ۸۰ درصد اعتبارات آن جذب شده است.

این پروژه از معدود پروژه‌هایی است که با برنامه زمانی جلو می‌رود و سال آینده در همین زمان پروژه برای بهره برداری تحویل پالایشگاه آبادان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار