یاوری تاکید کرد

ضرورت ترویج خلاقیت محوری و رویکرد کار جمعی در بین دانش‌آموزان

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با تاکید بر ضرورت توجه به تربیت فراگیر به عنوان اصلی‌ترین رویکرد مدارس سمپاد بیان کرد ترویج خلاقیت محوری و کارِ گروهی باید به عنوان یک اصل در آموزش دانش‌آموزان دنبال شود.

کد مطلب: ۱۱۹۵۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ترویج خلاقیت محوری و رویکرد کار جمعی در بین دانش‌آموزان

به گزارش روابط عمومی سمپاد، الهام یاوری در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی فردوسی اظهار کرد: گزینش اصولی دانش آموزان دارای استعدادهای برتر و تربیت فراگیر دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین می‌بایست به عنوان یک برنامه عملکردی در دستور کار مجموعه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور اضافه کرد: اگر سمپاد قرار است کاری برای پرورش دانش‌آموزان انجام دهد این کار باید آموزش بلندشدن پس از افتادن با وجود سختی باشد. تسلیم نشدن و یادگرفتن از شکست و فراموش کردن آن، شخصیت دانش‌آموزان را شکل می‌دهد و راه جدیدی پیش روی آن‌ها باز می‌کند.

وی ادامه داد: ریشه‌های ما در این خاک فرو رفته و از آن تغذیه می‌کند و امکانات لازم را برای رشد و بالندگی ما و پیشرفت در حوزه‌های مختلف فراهم کرده است اما پیش از این نیز ایران نماینده فرهنگ‎، تمدن و نوع نگاه به دنیا است و عمیق‌ترین ویژگی‌های انسانی از دیرباز در مردم ایران تجلی یافته است. هنرمندان، نویسندگان، اُدبا و شاعران، نمایندگان عمیق‌ترین و ارزشمندترین نگاه‌های انسانی به جهان هستند.

یاوری در ادامه با اشاره به ویژگی های فرهنگ ایرانی اسلامی، خاطرنشان کرد: احترام آگاهانه، متعهدانه و شورمندانه به اهل بیت مساله‌ای است که هیچ ملت و قومی به پای ایرانیان در آن نخواهد رسید. خردورزی همراه با عملگرایی از ویژگی‌های بسیار ارزشمند ایرانیان است که در طول تاریخ ما را به افتخارات بسیار زیادی در خدمت به بشر رسانده است. علم‌آموزی و ارزش‌گذاری عمیق به علم نافع، ویژگی دیگری است که در مردم ایران به وفور پیدا می‌شود. مردان و زنان این خطه، سمبل‌ها و نمادهای تلاش و اراده هستند. ارادت و تعهد ویژه به حقیقت از ویژگی‌هایی است که در شاهنامه فردوسی روایت شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: فهم عمیق مردم در طول تاریخ باعث شده که همیشه این ملت به دنبال راستی و حقیقت باشند و وقتی حقیقت را پیدا می‌کردند، مخلصانه در مسیر آن حرکت می‌کردند. معماری، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات، دانش مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و به ویژه حکمت و عرفان، گنجینه‌ بسیار گران‌بهایی از ثمرات ویژگی‌های ارزشمند مردم ایران است و ما باید این ویژگی‌ها را در خود و فرزندان‌مان به عنوان یک موهبت و مسئولیت تلقی کنیم.

یاوری گفت: این احساس که به خاطر ایرانی‌ بودنمان میراث‌دار یک فرهنگ ارزشمند و یک نگاه بسیار پرشکوه به جهان و خالق جهان هستیم، باید در همه ما نهادینه شود؛ بنابراین وظیفه ما است که در جهت غنا و تکمیل این حرکت ارزشمند فرهنگی و تمدنی، همه تلاش خود را به کار گیریم. ایرانیان تقدیر ارزشمندی دارند. البته در کنار سایر اقوام جهان که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند در یک داد و دهش فرهنگی و رساندن بشر به حقیقت مطلق، نقش بسیار مهم و کلیدی دارند.

رئیس سمپاد کشور در پایان با اشاره به کارکرد برگزاری جشنواره فرودسی، توضیح داد: جشنواره ملی فردوسی به عنوان یک بخش کوچک از این حرکت پرشتاب، تعبیر و تفسیر می‌شود و به اندازه تمدن باشکوه ایرانی خوب، ارزشمند و تأثیرگذار است. هر چند بخش کوچکی است اما آینده درخشانی را دنبال می‌کند.

وی ضمن تقدیر از زحمات اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان، کانون پرورش فکری خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند و این جشنواره ارزشمند را برگزار کرده‌اند. سمپاد اگر قصد دارد راه نویی را پیش روی نظام آموزش و پرورش قرار دهد باید این نکات را در قالب‌ها نیز رعایت کند. قالب جشنواره‌ای که امروز برگزار شد پر از خلاقیت و محصول کار جمعی بود.

در این مراسم نیز کورش مودت، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به انتخاب ۳۴ اثر برگزیده در سومین دوره جشنواره ملی فردوسی؛ بیان کرد: جشنواره فردوسی ظرفیتی ویژه و اثربخش در راستای نهضت فرهنگی آموزشی در استان است.

وی در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی فردوسی اظهار کرد:این جشنواره ویژه دانش‌آموزان مدارس سمپاد، دانش‌آموختگان و فرهنگیان این مدارس است که در قالب‌های داستان‌نویسی، شعر، مقاله و دل‌نوشته برگزار شد و از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، ۳۴ اثر، برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی ادامه داد: امروز میزبان اختتامیه سومین جشنواره ملی فردوسی هستیم. دوره‌های قبل این جشنواره به صورت مجازی برگزار شد. دلیل نام‌گذاری این جشنواره به نام فردوسی به علت خلق آثار ارزشمند حماسی در قرن چهارم و پنجم است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: به علت علاقه‌ای که فردوسی به تمدن، زبان و سرزمین خود داشت، شاهنامه بی‌بدیل را در قالب ۵۰ هزار بیت شعر طی ۳۰ سال خلق کرد؛ در جهان پایان عصر حماسی و افسانه‌ای اثر ایلیاد و اودیسه در یونان است و در ایران اثر تاریخ‌نویسی مکتوب با شاهنامه فردوسی آغاز شد. خلق این آثار باعث به پایان رسیدن نقل شفاهی داستان‌ها شد. اشعار شاهنامه سراسر پند و اندرز و درس گرفتن از حوادث است. فردوسی یک اثر بی‌بدیل در جهان خلق کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره جمعاً بیش از هزار و ۵۰۱ اثر از ۳۲ استان است که ۳۴ اثر به عنوان اثر برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند. این جشنواره ویژه دانش‌آموزان مدارس سمپاد، دانش‌آموختگان و فرهنگیان این مدارس است که در قالب‌های داستان‌نویسی، شعر، مقاله و دل‌نوشته برگزار شد.

مودت در پایان گفت: سومین جشنواره ملی فردوسی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و بنیاد نخبگان خوزستان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار