نماینده مجلس دانش آموزی شهر تهران در گفتگو با پانا عنوان کرد:

طرح مدام و برنامه تعالی دو طرح موفق آموزش و پرورش ایران برای رشد و شکوفایی خلاقیت در دانش آموزان است

تهران(پانا)- کارهای عملی باعث می‌شود دانش آموزان به صورت علمی وارد فعالیت‌ های گوناگون شوند و در جریان این فعالیت‌های پویا و خلاقانه در کنار پاسخ کنجکاوی‌های خود، فردی خلاق، مبتکر و مبدع نیز باشند.

کد مطلب: ۱۱۹۵۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح مدام و برنامه تعالی دو طرح موفق آموزش و پرورش ایران برای رشد و شکوفایی خلاقیت در دانش آموزان است

آرمیتا رزاقیان نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور در رابطه با برنامه آموزش و پرورش برای هدف بخشی به کنجکاوی دانش آموزان در گفتگو با پانا گفت: متاسفانه برخی افراد گمان می‌کنند تنها با دادن آموزش‌های صرف و تزریق حجم زیادی از اطلاعات می‌توانند باعث رشد ذهنی، اجتماعی و… در دانش آموزان شوند تا دانش آموز بتواند در سال های آینده موفق به کسب رتبه خوب در کنکور سراسری شده و زمینه موفقیت های فردی آن فراهم شود؛ در حالی که این طرز فکر کاملا نادرست است.

وی گفت: قطعا این روش نتایج مثبتی در رشد روانی، شخصیتی و خلاقیتی دانش آموز نخواهد داشت. در همین زمینه آموزش و پرورش ایران در این چند سال طرح های بسیار مفیدی به انجام رسانیده که از موفق ترین آنها می توان به طرح تعالی مدیریت و طرح مدام اشاره کرد؛ در این طرح ها تلاش شده با در نظر گرفتن نیازهای دانش آموزان، برنامه هایی برای رشد خلاقیت و پویایی و همچنین مشارکت دانش آموزان در فعالیت های اجتماعی ترسیم شود.

نماینده مجلس دانش آموزی در پاسخ به لزوم وجود طرح تعالی مدیریت بیان کرد: هر نهاد یا سازمانی برای رشد و بهبود مستمر، به یک الگو نیازمند است. آموزش و پرورش نیز به عنوان یک نهاد عظیم و اثر گذار در جامعه از این مهم مستثنی نیست و ضرورت اجرای برنامه ای که بتواند مسیر تعالی مدیریت را تعریف، تسهیل، تسریع و دست یافتنی کند چند برابر می شود. به همین سبب برنامه‌ی« تعالی مدیریت مدرسه» با الهام از الگوی تعالی سازمانی به منظور اجرا در سراسر کشور طراحی و تولید گردید.

وی در ادامه در تعریف طرح تعالی مدیریت و همچنین توضیح اهداف این طرح افزود: در حقیقت طرح تعالی مدیریت مدرسه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نگاهی تعالی بخش، مدرسه محور، مشارکت جو و کیفیت مدار در ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی لازم را فرآهم کند تا تمامی عوامل تاثیر گذار بر مدیریت مدرسه ضمن شناسایی توان‌ها و توانایی‌های داخلی و پیرامونی خود، با رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین اهدف و طراحی برنامه‌ی عملکردی مدرسه اقدام کند و با نگاهی دقیق و نقاد به صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه‌ی راه یا برنامه ی عملکردی و هدف های قصد شده بسنجد. همچنین به منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت، با تشخیص خطاها و ضعف های عملکردی، راه های بهبود را شناسایی کند و با برنامه ریزی مناسب به اجرای راهکار های بهبود اقدام نماید تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا و افزایش بخشیده و بهره وری را ممکن سازد.

نماینده مجلس دانش آموزی اضافه کرد: علاوه بر ایجاد اتحاد سازمان یافته از طریق توسعه‌ی فرهنگ کارگروهی در مدرسه که از اهداف مهم برنامه تعالی مدیریت است، میتوان به زمینه سازی برای دست یابی به استاندارد های آموزشی و مدیریتی در مدارس، زمینه سازی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، حرکت به سوی نهادینه سازی نگاه تعالی بخش در فرآیندهای مدیریتی، ترویج و تقویت سیستم خود ارزیابی در راستای بهبود و تعالی عملکرد مدیریت، افزایش انگیزه ی مدیران و دیگر کارکنان برای بهبود عملکرد و همچنین توسعه و تقویت مشارکت کارکنان، دانش آموزان و اولیا در امر راهبری و مدیرت مدرسه اشاره کرد.

رزاقیان لزوم طرح مدام را مشارکت فعال دانش آموزان در مدرسه و در نتیجه آگاهی هر چه بیشتر آنان از مسائل و مشکلات در مدرسه دانست و افزود: اجرای طرح مدام سبب می شود دانش‏ آموزان در اداره‎ی مدرسه سهیم شوند. همچنین این طرح باعث تقویت دانش آموزان در مشارکت جویی در فعالیت اجتماعی و نیز توانگر ساختن قدرت فکری و اجتماعی آنان و در نتیجه آمادگی برای قبول مسئولیت‏‌های دیگر خواهد شد.

نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی در پاسخ به پرسش چگونگی و هدف طرح مدام گفت: در طرح مدام دانش آموزان بعضی مسئولیت‌های مدرسه خودشان را بر عهده می گیرند و در انجام فعالیت ها مشارکت می کنند و اصل این برنامه مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه است. دانش آموزان در اداره کلاس‌های درس، در مراسم‌های مختلف و پروژه های در حال انجام کمک می کنند؛ اگر لازم شد درس می‌هند یا کمک یار مسئولان مدرسه می‌شوند.

وی گفت: دانش آموزان در حقیقت به واسطه این برنامه مهارت‌های زندگی را می‌آموزند. هدف از اجرای طرح مدام که همان مشارکت دانش‌آموزان در اداره امور مدرسه است افزایش سطح مشارکت دبیران در انجام فعالیت‌های مشترک و سازمان‌یافته،‌ رشد اجتماعی دانش‌آموزان تقویت حس مسئولیت‌پذیری و افزایش سطح علاقه‌مندی‌شان به محیط مدرسه است.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عسل علیپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار