معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس:

موفقیت طرح کانون یاریگران زندگی در گروِ آموزش محور بودن آن است

شیراز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس، با تاکید بر اینکه طرح یاریگران زندگی کاملا با بوم و شرایط استان طراحی شده است و این اختیار به استان‌ها داده شده که متناسب با شرایط دانش‌آموزان و مدارس خود در خصوص راه‌های مقابله و  پیشگیری اقدام کنند، گفت در این طرح همه تلاش‌ها بر این بوده که مواد مخدر و آسیب‌هایی که به جوانان و نوجوان وارد می‌کند از آنان دور شود و از ورود مواد به مدارس جلوگیری صورت بگیرد.

کد مطلب: ۱۱۹۵۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت  طرح کانون یاریگران زندگی در گروِ آموزش محور بودن آن است

جهانبخش بانشی صبح امروز در نشست مجازی یاریگران زندگی، خانواده محیط‌های آموزشی، پیشگیری از اعتیاد، که به مناسبت آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر و با حضور دبیر و اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر استان فارس و مدیرکل آموزش و پرورش و معاونین پرورشی و روسای ادارات اداره آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش فارس برگزار شد، کانون یاریگران زندگی را یکی از راهبردهای کلان آموزش و پرورش دانست که از دو سال گذشته طبق اهداف سند تحول بنیادین به منظور مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان در مدارس ایجاد شده است.
او ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا با اجرایی کردن اهداف طرح یاریگران زندگی فعالیت این کانون‌ها را تا ریشه‌کن کردن معضل اعتیاد در مدارس از بین ببریم و بسیاری از معضلات استان را رفع کنیم.
بانشی با اشاره به اینکه در دوسال اخیر نتایج بسیار مثبتی از این طرح در استان فارس حاصل شده است، گفت: این کانون کاری ائتلافی است که با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر و اولیای مدرسه و دانش‌آموزان انجام شده است.
او تاکید کرد: این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که بخشی از کارها در کانون یاریگران زندگی برای دستیابی به نتیجه بهتر جنبه حضوری دارد به طور مثال برگزاری اردوها که با شرایط کرونا ما نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم که می‌تواند در آموزش‌ها نقش بنیادی و اساسی داشته باشد.
او ادامه داد: ما با این شرایط خوشبختانه امسال توانستیم 2 هزار و 529 کانون را به تفکیک مقاطع تحصیلی در استان راه اندازی کنیم و بر مبنای دستورالعمل‌ها و راهبردها ساماندهی کرده‌اند.
اکنون شرایط اجرایی کانون یاریگران استان فارس به گونه‌ای است که مناطق ما در حال اجرا هستند و از ظرفیت فضای مجازی بهترین استفاده شده است.
او ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که در استان فارس اجرا شد بحث آموزش محور بودن این کانون‌ها بود که با استفاده از ظرفیت‌های مختلف اساتید علمی و دانشگاهی آموزش‌ها را تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.
او از راه‌اندازی دبیرخانه کانون یاریگران استان فارس در ناحیه ۴ شیراز به عنوان یک نقطه قوت اجرای طرح کانون یاریگران زندگی در فارس خبر داد و افزود: این دبیرخانه مسوولیت جمع ‌آوری طرح‌های ابتکاری از مناطق و مدارس را برعهده دارد تا تجربیات مناطق و مدارس در پیشگیری از اعتیاد از این طریق در اختیار عموم مدارس قرار گیرد.

رئیس اداره امورتربیتی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با طرح یاریگران زندگی توانسته نقش موثری در کنترل اعتیاد داشته باشد، گفت: مرکز ثقل یاریگران زندگی فعالیت‌های جامعه محور است.
روح‌اله سخایی افزود: بخشی از اجرای این طرح، تدوین نیم‌رخ فرصت‌ها و چالش‌های مدرسه است و بخش دیگر تدوین نیمرخ راهکارها و داشته‌ها است.
او ادامه داد: در این طرح ما با تدوین بخش‌های مختلف در واقع یک درخت از چالش‌ها و راهکارها و داشته‌های خود داریم و این موجب ایجاد پروژه‌های کوچک می‌شود که با تطبیق این پروژه‌‌ها چالش‌ها و مشکلات از بین می‌رود.
به گفته او در این طرح از مجموع ۳۰ هزار مدرسه در کشور گزارش‌ها و نتایج پروژه‌های کوچک آنان دریافت می‌شود که وزارت آموزش و پرورش با مشاهده گزارش‌ها و عملکرد استان فارس که به نوعی الکترونیکی و با استفاده از روش‌های نوین بود، مسوولیت دریافت گزارش از ۳۰ هزار مدرسه در کشور را به استان فارس سپرد.
سخایی ادامه داد: سامانه کشوری یاریگران‌زندگی با همکاری همکاران در واحد پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی در فارس طراحی شده است و فعالیت این سامانه و دریافت گزارش‌ها و طرح‌های ابتکاری از سراسر کشور از طریق این سامانه آغاز شده است.
در ادامه این جلسه، مریم سهرابی از دانش‌آموزان ناحیه ۴ شیراز به عنوان نماینده دبیرخانه کانون یاریگران زندگی به ارائه خلاصه‌ای از عملکرد و فعالیت‌های کانون یاریگران زندگی پرداخت‌.
در پایان این مراسم نیز از سامانه کشوری یاریگران زندگی رونمایی شد و در ادامه نیز از اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس توسط مدیرکل آموزش‌و پرورش استان تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار