خواص سبزیجات فصل تابستان

تهران (پانا) - بیشتر سبزیجات به طور طبیعی چربی و کالری کمی دارد. هیچ یک از سبزیجات حاوی کلسترول نیست. سبزیجات منابع مهم بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم، فیبر غذایی، اسید فولیک و ویتامین های آ، ث وE است.

کد مطلب: ۱۱۹۵۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
خواص سبزیجات فصل تابستان

به‌گزارش خراسان، استفاده از رژیم غنی از میوه‌ ها و سبزیجات می‌ تواند خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، برخی سرطان ها مانند سرطان دهان، معده، کولون و رکتوم، سنگ های کلیوی و کاهش توده استخوانی را کم کند.سالم ترین سبزیجاتی که در فصل تابستان به راحتی به آن‌ها دسترسی دارید، عبارت اند از:

خانواده پیاز
سبزیجات خانواده پیاز از قبیل سیر و ... یک آنتی اکسیدان ضد سرطان است و مزایای فیتوکمیکال دارد به طوری که در برابر ابتلا به سرطان ریه و پروستات محافظت ایجاد می کند.

ذرت
ذرت پخته شده حاوی بالاترین میزان آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین است که با نابینایی در بزرگ سالان مسن تر مبارزه می کند. ذرت سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فولات و نیز ویتامین ث به علاوه پتاسیم، فسفر و منگنز است. انواع فیبرهای محلول و نامحلول به فراوانی در ذرت یافت می شود.

نخود فرنگی
مصرف روزانه نخود سبز همراه با دیگر حبوبات، خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. نخود فرنگی حاوی موادی برای تقویت سلامت استخوان هاست ضمن این که منبع غنی از ویتامین ب ۶ و اسید فولیک نیز محسوب می شود. نخود فرنگی منبع خوبی از ویتامین های ب۲، ب۱ و ب ۳ هم است که همه این ویتامین ها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری هستند.

کلم بروکلی
کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان های ضد سرطان است. یک مطالعه نشان داد، مردانی که در هفته پنج وعده یا بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی را مصرف می کردند، در یک دوره ۱۰ ساله، ۵۰ درصد کمتر از دیگران به سرطان مثانه مبتلا شدند.

فلفل دلمه ای قرمز
یک عدد فلفل دلمه ای متوسط تنها ۳۲ کالری دارد و سرشار از ویتامین ث است. مصرف این نوع فلفل به دلیل وجود ویتامین ب ۶ و اسید فولیک، به دفع تصلب شرایین در دیابتی ها که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود کمک می کند. هر دوی این ویتامین ‌ها باعث کاهش هموسستئین می‌شود؛ مولکول خطرناکی که منجر به تخریب رگ‌ های خونی و افزایش حمله قلبی و سکته مغزی می‌ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار