درباره لغو کدام تحریم‌ها توافق شده است؟

واعظی: توافق شده تا ۱۰۴۰ تحریم ترامپ و تحریم‌های مرتبط با برجام و نیز تحریم‌های مربوط به افراد و بیت رهبری برداشته شود/تحریم‌های قبل از ۹۴ به این نشست مربوط نمی‌شود

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خبر داد در متن توافق همه موارد از بیمه، نفت و کشتیرانی توافق شده و حدود یک هزار و ۴۰ تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود. همچنین توافق شده برخی تحریم‌ها مربوط به افراد و بیت رهبری برداشته شود. اما از آنجا که اساس مذاکره برجام در ارتباط با مسایل هسته‌ای بوده، لذا همه تحریم‌های مرتبط با این‌ها نیز برداشته می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۴۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
درباره لغو کدام تحریم‌ها توافق شده است؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با قدردانی از مردم که با وجود جوسازی‌ها علیه انتخابات و شرایط کرونا پای صندوق‌های رای حاضر شدند و به ندای رهبرشان پاسخ مثبت دادند، گفت: رئیس‌جمهوری منتخب هم رئیس‌جمهوری کسانی است که به او رای دادند، کسانی که به رقبای رای دادند و همچنین همه مردم ایران که حتی رای نداده‌اند و منتخب همه مردم ایران است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: اعضای دولت تا روز ۱۳ مرداد هر آنچه می‌توانند باید تلاش کنند تا انتقال قدرت را داشته باشیم. در این زمینه همه گزارش‌ها، اطلاعات و تجربیات و حتی برنامه‌هایی که برای آینده است، باید صادقانه و شفاف در خدمت شخص رئیس‌جمهوری منتخب و مجموعه‌ای که ایشان دارند و در آینده وزرا و همکارانی که در دولت یازدهم هستند، منتقل شود. حتی باید گام دیگری برداریم تا برای ماه‌های اول که دولت سیزدهم جا می‌افتد مقدماتی را فراهم شود تا راحت‌تر کار کنند و معاونان و مسئولان را انتخاب کنند. هم در بخش داخلی و هم خارجی باید تلاش کنیم و امیدواریم مردم همکاری کنند و خواهش می‌کنم نحله‌ها و جناح‌های سیاسی که در انتخابات رقابت کردند از این به بعد بحث رفاقت و همکاری مطرح است و همه گروه‌های سیاسی باید خود را در خدمت رئیس‌جمهوری منتخب و دولت سیزدهم قرار دهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: هرچه به دولت سیزدهم رئیس‌جمهوری منتخب کمک کنیم، به مردم خود کمک کرده‌ایم و امیدوارم با روحیه همدلی، همفکری، انسجام و وحدت مشکلات مردم در آینده کمتر شود و مشکلات فعلی هم از بین برود.

تا پایان دولت ۸ میلیون دز واکسن وارد می‌کنیم

واعظی درباره آخرین اقدامات دولت برای تامین واکسن کرونا گفت: تا پایان دولت ۸ میلیون دز وارد می‌کنیم. ضمن اینکه دو واکسن کوبرکت و پاستور مراحل پایانی را طی می‌کند و هر آنچه بتوانند تولید کنند را استفاده می‌کنیم. امیدواریم دو واکسن دیگر به این دو اضافه شود. علاوه بر این یکی از شرکت‌های ایرانی همه کارهای کشت واکسن روسی را انجام داده است و از دو هفته آینده این واکسن هم به مرحله توزیع می‌رسد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مشکلی برای دز دوم واکسن وجود ندارد و از حیث علمی مشکلی برای فاصله زمانی دو دز وجود ندارد. در تهران متاسفانه تعدادی از افرادی که دز اول را تزریق کرده بودند،‌ بدون دریافت پیامک به مراکز مربوطه مراجعه کردند. وزارت بهداشت در دو روز گذشته تقاضا کرد مردم خودشان نیایند به اندازه کافی واکسن است و یکی دو روز تاخیر مشکلی ایجاد نمی‌کند.

توضیح رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره تنش‌های روز انتخابات در یاسوج

واعظی همچنین در رابطه با اتفاقات یاسوج گفت: با شمردن ۸۰ درصد آرای اخذ شده، نامزدی در صدر بود و وقتی ۲۰ درصد دیگر شمرده شد، طبیعی است کاندیدایی در منطقه‌ای اهمیت دارد در شمارش نهایی جزو افراد منتخب نبود و گفتند تقلب شد و فضاسازی کردند و بعد هم دیدند که چنین نبود اتفاقات یاسوج و سال‌های قبل هر آنچه اتفاق افتاد را به رسانه‌های خارجی داده‌اند. ما همیشه با تیراندازی و برخورد خشن همیشه مخالفیم اما ما در صحنه نیستیم. سیاست نیروی انتظامی و حافظان امنیت هم مذاکره و اقناع کنند و در جریان آنچه در آنجا اتفاق افتاد، نبودم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در رابطه با نهایی شدن متن توافق گفت: همه موارد از بیمه، نفت و کشتیرانی توافق شد و حدود یک هزار و ۴۰ تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود. همچنین توافق شد برخی تحریم‌ها مربوط به افراد و بیت رهبری برداشته شود. اما از آنجا که اساس مذاکره برجام در ارتباط با مسایل هسته‌ای بود، لذا همه تحریم‌های مرتبط با اینها برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه تحریم‌های قبل از ۹۴ به این نشست مربوط نمی‌شود، گفت: در ارتباط با مساله برجام رییس‌جمهوری در نشست هیات دولت به وزرا رستور دادند هر تصمیمی که می‌گیریم و این تصمیم به دولت آینده تسری پیدا می‌کند با آن مشورت کنیم. شاید دولت بعد راضی و موافق نباشد.

واعظی اظهار کرد: در رابطه با برجام که موضوع مهمی است رییس جمهور دستور داد عراقچی به محض رسیدن به تهران با وزیر امور خارجه خدمت آقای رییسی برسد و گزارش پیشرفت‌ها و محدودیت‌ها را اعلام کند. این گزارش یک ساعت و نیم طول کشید و همه موارد اعلام شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با ییان اینکه رئیس‌جمهوری بعد از اعلام انتخابات برای تبریک خدمت آقای رییسی رفتند گفت: این جلسه محدود به تبریک نبود و مطالب مهمی مطرح شد.

وی گفت: آقای عراقچی پس از بازگشت از مذاکرات وین، گزارشی به رئیس جمهور، رئیس جمهور منتخب و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه دادند و مقرر شد پس از پایان مهلت یک ماهه آژانس درباره بسته شدن دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای عالی امنیت ملی در اولین جلسه خود در این مورد تصمیم گیری کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست افزود: برخی اظهارات مقام کاخ سفید برای افکار عمومی آمریکاست و مصرف داخلی دارد.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام وزارت دادگستری آمریکا در مسدود کردن دامنه اینترنتی وب سایت‌های خبری ایران گفت: این اقدام آمریکا مغایر آزادی بیان است و ما آن را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: ما با نمونه‌های مشابه برخورد مشابه خواهیم کرد و از ابزار‌های بین المللی برای مقابله با این سیاست غیرسازنده آمریکا استفاده می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار