رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت:

نباید به خاطر انتخابات اهداف بلند نظام را فدا کنیم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری برگزاری انتخابات 28 خرداد با تامین امنیت کامل وسلامت مردم با توجه به پروتکل های بهداشتی را از کارهای مهم و افتخارات بزرگ دولت دوازدهم دانست و تاکید کرد انتخابات با یک مفهومی از ارکان نظام است و جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد
نباید به خاطر انتخابات اهداف بلند نظام را فدا کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، اظهار داشت: جمهوریت و اسلامیت دو پایه بسیار مهم نظام است و همه توان ما باید حفظ این دو پایه باشد تا متزلزل نشود و همه تلاشها، اقدامات، فداکاری‌ها و مجاهدت‌ها تا امروز برای محفوظ ماندن اسلامیت و جمهوریت نظام بوده است.

روحانی در تشریح اهمیت اسلامیت، با بیان اینکه همه ما باید تلاش کنیم با رفتارمان به اسلام لطمه نزنیم، گفت: اسلام به خودی خود دارای سیاست، اخلاق و احکام روشن و دارای عدالت و احترام به همه قومیت‌ها و جنسیت‌ها است و در اسلام همه چیز درجای خود قرار دارد.

در جمهوریت اگر بتوانید 50 درصد مردم را سهیم کنید، کار حداقلی است، اگر 70 درصد را سهیم کنید در نقطه قابل قبول قرار دارید و با همراه کردن 90 درصد به نقطه اوج رسیده‌اید

رئیس‌جمهوری با تاکید بر پرهیز از دروغگویی، خاطرنشان کرد: باید جامعه‌ای داشته باشیم که هیچکس به دروغگو اعتنا نکند و در واقع اسلامیت همین است و به شعار دادن نیست.

روحانی با بیان اینکه راستگویی، صداقت، احترام و حسن ظن د اشتن به مردم و آبروی مردم را پایمال نکردن اصل مهم در اسلام است، گفت: همه باید تلاش کنیم اسلامیت به تمام معنا در جامعه حاکم شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه به اشاره به اهمیت جمهوریت به عنوان دومین پایه نظام اسلامی، گفت: در جمهوریت اگر بتوانید 50 درصد مردم را سهیم کنید، کار حداقلی است، اگر 70 درصد را سهیم کنید در نقطه قابل قبول قرار دارید و با همراه کردن 90 درصد به نقطه اوج رسیده‌اید.

روحانی با تاکید بر اینکه در انتخابات و جمهوریت باید فضا را باز کنیم و مردم را در آغوش بگیریم، گفت: طرد کردن مردم هنر نیست و نگران شدن و اندوهگین شدن مردم فایده و سودی ندارد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بیخودی برای مشارکت کم مردم در انتخابات علت درست نکنیم، مشکلات اقتصادی دلیل اصلی کاهش مشارکت نبوده است.

رئیس‌جمهوری افزود: اینکه امروز غصه می‌خوریم چرا حضور مردم در انتخابات بیش از 48 درصد نبوده است و اینکه مقام معظم رهبری با بیان صریح و مراجع تقلید همه را برای حضور در انتخابات دعوت می‌کنند به معنای آن است که صندوق آرا برای نظام مهم است.

روحانی گفت: اگر در دوره‌ای حضور مردم مقداری کاهش یافت باید بررسی کنیم که علت آن چیست و این موضوع مشارکت 48 درصدی بایستی فقط یک بار در تاریخ کشور اتفاق بیفتد. می‌توان دلایل کاهش حضور مردم را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

رئیس‌جمهوری در عین حال اظهار داشت: اینکه مردم پای صندوق رای آمدند به آمریکا نشان داد که مسیر غلطی را انتخاب کرده و نتوانسته است ملت ایران را از شرکت در انتخابات ناامید کند.

روحانی اضافه کرد: اگر مشکلی وجود دارد باید آن را حل و فصل کنیم و نباید با صندوق قهر کنیم و مشکلات را برای انتخابات بعدی برطرف سازیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه باید به آقای رئیسی که 18 میلیون رای کسب کرده و رئیس جمهور منتخب مردم شدند یاری و کمک کنیم اظهار داشت: به محض اینکه صبح روز شنبه وزیر کشور اعلام کرد نتیجه انتخابات روشن است در تماس به رئیس جمهور منتخب به ایشان تبریک گفتم و حضورا نیز خدمت ایشان رفتم و ضمن تبریک مباحث خوبی درباره سیاست خارجی، روابط بین‌الملل، مسائل داخلی و اقتصادی مطرح شد البته این نوع جلسات را ادامه خواهیم داد و باید همه واقعیت‌های کشور دقیقا و بدون کم و کاست برای ایشان توضیح داده شود.

روحانی با اشاره به اینکه این دولت در شرایط بسیار سختی کشور را اداره کرد و معتقدم دولت سیزدهم شرایط آسانتری خواهد داشت اظهار داشت: در این دوران، جنگ اقتصادی بر کشور ما تحمیل شد که در تاریخ ایران بی سابقه و در تاریخ جهان کم سابقه بوده است به نحوی که برای واردات دارو و مواد غذایی مشکلات فراوانی داشتیم اما با وجود همه این مشکلات تمامی وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت نفت تلاشهای گسترده‌ای انجام دادند تا ارز لازم و مورد نیاز کشور را تامین کند.

رئیس‌جمهوری افزود: برخی در انتقادات خود می‌گویند نگاه این دولت به آسمان است البته که چنین است و ما به آسمان و رحمت خداوند در کنار تلاش و کوشش مردم توجه داریم و وقتی ترامپ از برجام خارج شد دست روی دست نگذاشته و تلاش کردیم کمبودها را جبران کنیم و توانستیم کشور را بدون نفت اداره کنیم این درحالی است که حتی یک نفر هم به این موضوع اشاره نکرد و به دولت خسته نباشید نگفت و متاسفانه با بی‌انصافی واقعیت‌ها گفته نمی‌شود.

روحانی خطاب به ملت ایران گفت: دولت کار بزرگی انجام داده است و جنگ را به پایان رسانید، دولت در سایه ایثار و فداکاری مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشاند و مسائل مهم را حل و فصل کردیم و اگر بخواهند و اختیارات به آقای عراقچی داده شود همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم.

رئیس‌جمهوری افزود: عهد دولت با مردم این بود که در برابر آمریکا تسلیم نشویم و بتوانیم کشور را در جنگ اقتصادی اداره کنیم و مواد اولیه را تامین نماییم و به این عهد خود پایبند بودیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت در میان همه مشکلات توانست مشکلات اساسی بانک ها را حل و فصل کند و تکلیف موسسات غیرمجاز را روشن نماید و برای این کار پول زیادی هم پرداخت کرد و بخشی از نقدینگی حدود 700 هزار میلیارد تومان به خاطر اصلاح بانک‌ها است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه با دادگاه نمی‌شود با فساد مبارزه کرد، خاطرنشان کرد: این دولت مقابل فساد ایستاد و جلوی آن را گرفت و این ما بودیم که با شفافیت توانستیم جلوی فساد را بگیریم، معتقدیم هیچ راهی برای مبارزه با فساد جز شفافیت وجود ندارد و دولتی که اطلاعات را در اختیار مردم گذاشت و پهنای باند را افزایش داد این دولت بود.

روحانی گفت: امروز باید با آرامش ، امنیت و همدلی قدرت را به دولت سیزدهم منتقل کنیم و خوشحالیم که رئیس جمهور منتخب اعلام کرده که به دنبال شایسته‌سالاری است و نگاه حزبی و جناحی ندارد و ما از این سخنان استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید تا ساعت و لحظه آخر همت همه ما خدمت به مردم باشد، اظهار داشت: دولت کرونا را با شرایط مناسبی تحویل دولت بعدی می‌دهد و برای تهیه واکسن تلاش خود را همچنان ادامه خواهیم داد و واکسن داخلی نیز به زودی وارد بازار می‌شود.

روحانی افزود: در سه ماهه اول امسال صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته 69 درصد افزایش داشته است و تراز تجاری نیز سه ماهه اول امسال مثبت بوده است.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میلاد با سعادت علی بن موسی‌الرضا ع) این امام بزرگوار را فخر همه ایرانیان، شیعیان و مسلمانان جهان دانست و گفت: بخشی از زندگی امام هشتم نشانگر فخر و درایت و جایگاه فرهنگ ویژه ملت بزرگ ایران است.

روحانی اضافه کرد: مامون، امام هشتم را به ایران دعوت کرد و اصرار داشت که امام حتما این سفر را انجام دهد چرا که از علاقه و عشق مردم ایران نسبت به ائمه اطهار اطلاع داشت و می‌خواست برای استحکام قدرتش از آن استفاده کند.

رئیس‌جمهوری گفت: ملت ایران در پایان قرن دوم هجری جایگاهی در دنیای اسلام داشت که هم مسلمان بود و هم به خاندان رسالت عشق و علاقه داشت و امام هشتم زمانی که از جنوب غرب ایران وارد کشورمان شد در طی مسیر از خوزستان تا نیشابور و مرو مورد استقبال گرم و عاشقانه مردم ایران قرار گرفت.

روحانی خاطرنشان کرد: امام هشتم برغم میل باطنی ولیعهدی را با شرایطی به خاطر حفظ مصالح دنیای اسلام پذیرفت و از این فرصت برای بیان حقانیت اسلام و تبیین و تشریح آموزه‌های دینی استفاده برد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نسل جوان بایستی با تاریخ سیاسی امام هشتم (ع) اطلاع داشته باشند، گفت: انقلابی بودن به حرف و سخن نیست بلکه انقلابی بودن به معنای این است که تابع امام هشتم باشیم و مصالح دنیای اسلام را مراعات کنیم و حتی جایی که لازم است با حاکم وقت مراعات کنیم، انقلابی بودن به معنی با حاکم وقت حرف زدن و با او همسایه بودن درصورت لزوم است و برای اینکه مصالح دنیای اسلام حفظ شود حتی سمتی که مایل به آن نیست را با شرایطی بپذیرد.

روحانی گفت: انقلابی بودن از یاد نبردن اهداف مهم است و بسیار خوشحال هستیم که بعد از قرنها هنوز حرم مطهر امام هشتم شیعیان، پناهگاه همه عاشقان و علاقمندان خاندان رسالت است و افتخار ما این است که پیرو راه پیامبر و اهل بیت(ع) هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار