جای خالی تولید گلهای تزئینی و آپارتمانی در کشور

تبریز(پانا) - یک کار آفرین جوان تبریزی عنوان کرد جای پرورش و تولید گیاهان تزئینی در بازار ایران خالی است.

کد مطلب: ۱۱۹۴۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
جای خالی تولید گلهای تزئینی و آپارتمانی در کشور

یک گلخانه دار جوان در تبریز در گفت و‌گو با پانا گفت:«گلخانه از سال ۹۴ شروع به فعالیت کرده است و گیاهان تولیدی آن کلکسیونی است. این گیاهان بیشترش گلدان بنفشه آفریقایی هستند که تکثیر و تولید صفر تا صد این گیاهان را خودمان بر عهده داریم.»
وی افزود:«تکثیر و فروش ارکیده را نیز جدیا شروع کرده و در سبد فروش خود قرار داده ایم و اقدامات ما در این زمینه کامل تر شده است. محصولاتمان را به صورت عمده و خرده به فروشگاه ها و اشخاص ارائه می دهیم.
فرید فرشچی با اشاره به اینکه جای این گیاهان در بازار ایران خالی است افزود: احساس نیاز در کشور باعث شد تا وارد این عرصه شوم و این محصولات را به سراسر کشور عرضه کنم.»
وی گفت:« استان‌هایی که جمعیت بالاتری دارند بیشتر خواهان گلهای تزئینی و آپارتمانی هستند.»
وی در مورد گلخانه خود گفت: «مساحت گلخانه ۲۵۰ مترو طبقاتی است که در ۴ طبقه کار شده است و جمعاً در هزار متر مربع زیر نور مصنوعی گلها را پرورش می دهیم و نیاز به نور طبیعی ندارند و هر وقت خواستیم آنها را گلدار میکنم و به بازار عرضه می کنیم و اگر نخواستیم نگه می‌داریم تا در موقع مناسب ریکاوری کنیم.»
فرشچی گفت:«بنفشه های آفریقایی از خانواده ژسرنیا است که تقریباً 600 واریته داریم که در حال تکثیر هستند و در مورد ارکیده که ۲۰۰ نوع داریم و دست به تکثیر آنها زده ایم. اگر حمایتی در مورد تولیدات ما انجام گیرد می‌توانیم این کار را گسترش دهیم زیرا برای هر مترمربع ۱ میلیون تومان هزینه لازم است و این فقط مربوط به تجهیزات و جای پرورش آنها می باشد.»
وی افزود:«تخصص من صرفا تجربی است و از روی علاقه وارد این حوزه شده ام. چون تحصیلاتم مهندسی عمران است و 10 سال است وارد این کار شده ام که به صورت حرفه‌ای پنج سال است ککار می‌کنم. ۴ نفر در این مجموعه به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم 60الی70 نفر مشغول به فعالیت هستند.»
این جوان فعال خاطرنشان کرد: «به جوانان توصیه می کنم اول بازار گل و گیاه را بشناسند و نیاز بازار را بدانند و سپس وارد این عرصه شوند و تجربه کسب کنند. من اکنون ۳۶ ساله هستم و در ابتدا تنها شروع به این کار کردم و این کار را فقط با ۵۰ گلدان آغاز کرده و به این مرحله رسیدم.»
وی با اشاره به لزوم حمایت تسهیلاتی از طرف مسئولین گفت:« مخصوصاً در بانک‌ها که برای هر کارآفرینی به ازای وام چندین سند درخواست می‌شود، در حالی که ما کننده کار هستیم و نیاز داریم تا حمایت شویم و این کار را گسترش دهیم.»
وی ادامه داد:« درآمد خالص سالانه این مجموعه به طور خالص ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. فقط در بنفشه هر شش ماه ۳۰ هزار بوته یا سالانه ۶۰ هزار بوته خارج می‌کنیم. فروش ما بیشتر مجازی است ولی فروش حضوری یا تحویل در شهر تبریز نیز داریم. برخلاف گلهای دیگر که فروششان در دوران کرونا کم شده است، روی فروش ما هیچ تاثیری نگذاشته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار