جایگاه فیلم کوتاه در اکران (۳)

فیلم کوتاه مستقل نمی‌شود چون راه امرار معاش ندارد

تهران (پانا) - «کاوه سجاد حسینی» کارگردان ایرانی که فیلم‌های کوتاه زیادی را در کارنامه خود دارد، معتقد است فیلم کوتاه باکیفیت علی‌رغم ظاهرش هزینه تولید زیادی نیاز دارد اما نهادهای حمایتی از این حوزه عقب کشیده‌اند. وی معتقد است فیلم کوتاه هیچ‌وقت مستقل نمی‌شود چون نمی‌تواند منبعی برای امرارمعاش باشد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
فیلم کوتاه مستقل نمی‌شود چون راه امرار معاش ندارد

«کاوه سجاد حسینی» کارگردان ایرانی که فیلم‌های کوتاهی مانند «من را نپوشان» و «شهر سرد»، «تا تو هستی» و «چای تازه» را ساخته است در گفت‌وگو با پانا از دردسرهای تولید فیلم کوتاه در ایران سخن گفت.
هزینه‌های تولید فیلم کوتاه بالاست
«کاوه سجاد حسینی» کارگردان فیلم «بوفالو» درباره وضعیت فیلم کوتاه در ایران عنوان کرد: «در شرایط کنونی وضعیت فیلم کوتاه به‌جایی رسیده است که به خاطر هزینه‌های زیاد تولید، به‌راحتی نمی‌توان فیلم حرفه‌ای ساخت. برای یک تعداد روزکوتاه فیلم‌برداری ناگزیر باید هزینه زیادی پرداخت شود. پس یکی از ضعف‌های موجود این است که بخش حمایتی برای فیلم کوتاه وجود ندارد و خب البته طبیعی است، بودجه محدود است و نمی‌تواند همه فیلم‌ها را حمایت کند.»
فیلم‌ساز خوب پول ندارد و سرمایه‌دار تخصص ندارد
«سجاد حسینی» با اشاره به محدودیت‌های مالی افراد مستعد در حوزه ساخت فیلم کوتاه گفت: «اکنون با شکل و شمایل مختلف جشنواره‌های فیلم کوتاه در استان‌ها در حال برگزاری است و البته در تهران هم همین است اما مسئله این است که فردی که علاقه‌مند به کار در این حوزه است و تخصص هم دارد درنهایت می‌تواند یک‌سوم هزینه تولید را تقبل کند. به همین دلیل است که شاهدیم کارگردان‌های بااستعدادی هستند که نمی‌توانند فیلم بسازند و برخی کارگردان‌هایی هستند که پول و سرمایه‌دارند اما فیلم خوب نمی‌توانند بسازند.»
این کارگردان ایرانی اظهار کرد: «شرایط مالی باعث شده چه در فیلم کوتاه و چه در فیلم بلند، کسانیکه حتی قصه خوب دارند یا کارگردان بهتری هستند این شانس برایشان وجود ندارد که بتوانند ارائه خوبی داشته باشند. به همین دلیل که فیلم کوتاه حمایت کاملی ندارد و بودجه آن‌چنانی برای آن خرج نمی‌شود همین باعث شده این ژانر به‌خوبی خودش را پیدا نکند.»
وی عنوان کرد: «من در همه این دوره‌هایی که داور بودم یا عضو هیئت انتخاب بودم می‌دیدم که چطور جوانان مشتاقانه فیلم‌های کوتاه می‌سازند. درواقع فیلم کوتاه تولیدش کم نیست و سالانه بالای دو هزار فیلم ساخته می‌شود و البته بین آن‌ها فیلم خوب و بد داریم اما شرایط حمایتی عقب ایستاده است.»
فیلم کوتاه مستقل نمی‌شود چون راه امرارمعاش ندارد
کاوه سجاد حسینی درباره این موضوع که یکی از شرایط ساخت فیلم بلند این است که سه فیلم کوتاه ساخته شود و همین باعث می‌شود فیلم کوتاه نتواند مستقل باشد، عنوان کرد: «طبیعی است که برای فیلم بلند باید نمونه کار داشته باشیم اما به این معنی نیست که فیلم بد هم ساخته شود، پذیرفته می‌شود. باید نمونه کارهای خوبی داشته باشد تا امتیاز کارگردانی فیلم بلند را بتواند کسب کند.»
وی اظهار کرد: «فیلم کوتاه حرفه‌ای نداریم چون امرارمعاش از طریق صرفاً فیلم کوتاه ممکن نیست. همین منجر می‌شود که به‌اجبار سازنده فیلم کوتاه به سمت ساخت فیلم بلند برود و یا سریال می سازد. اگر فضای ساخت حرفه‌ای فیلم کوتاه فراهم می‌شد و شخص از همین طریق امرارمعاش می‌کرد، قطعاً فیلم کوتاه می‌توانست هویت مستقل پیدا کند. درواقع فیلم‌ساز برای جدی گرفته شدن ناچار است که وارد فیلم بلند شود.»
کارگردان فیلم «بوفالو» درباره شرایط حرفه‌ای ساخت فیلم کوتاه گفت: «فضای حرفه‌ای برای ژانر فیلم کوتاه یعنی باید شرایطی مانند فیلم بلند باشد تا وقتی تهیه‌کننده برای فیلم کوتاه سرمایه‌گذاری می‌کند، انتظار داشته باشد سرمایه و پولش بازگردد. عرضه و تقاضایش درست باشد تا سرمایه‌گذار تشویق شود. باید به لحاظ مادی و معنوی شرایطی فراهم شود که فیلم‌ساز کوتاه برای کار بعدی‌اش به سراغ فیلم کوتاه برود نه اینکه برود فیلم بلند بسازد اما وقتی چنین نمی‌شود و دل‌زدگی می‌آورد.»
عرضه فیلم کوتاه داریم اما تقاضا نداریم
وی افزود: «شاید جایزه‌هایی که برای فیلم کوتاه در جشنواره‌ها مخصوصاً جشنواره‌های خارجی تعریف شود امیدواری بدهد اما خب همه هزینه را برنمی‌گرداند. همین باعث می‌شود فضا از حرفه‌ای گری خارج شود و تولید نداشته باشیم یعنی عرضه فیلم کوتاه داریم اما تقاضا نداریم. این است که فضای نیمه‌حرفه‌ای نه آماتور به لحاظ امرارمعاش ایجادشده و نمی‌توان به‌عنوان شغل روی آن حساب باز کرد.»
حسینی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه سکویی برای ساخت فیلم‌های بلند خوب شده است، اظهار کرد: «خیلی از فیلم‌سازهای جهان با فیلم‌های کوتاهشان شناخته‌شده‌اند. در ایران هم افرادی بودند که با فیلم‌های کوتاه مطرح شدند و وارد فیلم‌سازی بلند شدند مانند شهرام مکری و سعید روستایی و فیلم‌های درخشانی ساختند و به‌عنوان فیلم‌ساز خوب مطرح هستند.»
وی افزود: «به‌طورکلی همه جای دنیا همین است که فیلم‌های کوتاه بازخوردی که فیلم بلند دریافت می‌کند را ندارند و اتفاقاتی می‌افتد که از همین راه زندگی کنند و نیازی به فیلم بلند ندارند ولی خب این اتفاق کم است و فیلم‌سازهای کوتاه خودشان به این سمت می‌روند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار