رییس سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران:

اجرای جشنواره پنجره‌های امید در تابستان1400

تهران(پانا)- رییس سازمان دانش‌آموزی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش شهرستان‌های استان تهران از برگزاری جشنواره تابستانی پنجره‌های امید که در فصل تابستان با همکاری حوزه فرهنگی، هنری جهت غنی‌سازی اوقات‌فراغت با محوریت موضوعات، مجلس‌دانش‌آموزی، خبرگزاری پانا، مهارت‌های اجتماعی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای جشنواره پنجره‌های امید در تابستان1400

ابوالحسن قلی‌‌زاده، مدیر سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان‌تهران در جلسه هماهنگی اوقات فراغت و پایگاه‌های تابستانی ضمن عرض تبریک پیروزی ملت ایران در انتخابات ۱۴۰۰ و میلاد امام رضا (ع) و تقدیر از مناطقی در سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی برنامه تقدیراز مربیان را داشتند، به تشریح برنامه‌های در پیش رو جهت تابستان 1400در حوزه سازمان دانش‌آموزی پرداخت.

او با اشاره به برگزاری جشنواره تابستانی پنجره‌های امید که در فصل تابستان با همکاری حوزه فرهنگی، هنری جهت غنی‌سازی اوقات فراغت اجرا خواهد شد، افزود: این جشنواره با محوریت موضوعات، مجلس دانش‌آموزی، خبرگزاری پانا، مهارت‌های اجتماعی، تولید محتوا و تشکیلات پیشتازان که امسال با شعار پیشتازان، پیشگامان تمدن نوین اسلامی و عناوین همکاری، همفکری همدلی است، برگزار خواهد شد.

قلیزاده در ادامه تصریح کرد: این جشنواره نباید به روزمره بودن مبتلا شود و همگان باید به توانمندی‌‌های خود اطمینان داشته باشیم و آثاری که به برای ما ارسال می‌شود باید قوی‌تر از موارد مشابه در گذشته باشد و به ما این نکته را یادآوری کند که یک قدم به جلو رفتیم، البته ما در سطح مسابقات و جشنواره‌ها در شبکه شاد و در حوزه فعالیت‌های دانش‌آموزی کیفیت بخشی و پیشرفت را تجربه کردیم.

او بیان کرد: در زمینه برنامه‌ جذب نیرو در سازمان دانش‌آموزی مناطق نیز پس از ارسال بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در مجموع ۳۰ نیرو در سطح مناطق شهرستان‌های استان تهران برای سال آینده خواهیم داشت که اگر نیروهای قبلی فعال هستند از آنها استفاده شود، در غیر اینصورت نیروی جدید جایگزین شود.

مدیر سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اظهار کرد: موضوع بعدی جذب و ساماندهی مربیان در فصل تابستان خواهد بود که ما در مراحل اولیه ثبت مدارس، مدیران، مربیان و سپس دانش‌آموزان را در آغاز سال تحصیلی در سامانه پیشتازان خواهیم داشت و ادامه داد، مناطق ما سال گذشته یکصد و چهل و هفت هزار و یکصد نفر دانش‌آموز را در سامانه پیشتاز ثبت کردند و در سال تحصیلی جدید نیز ۲۰۰ هزار نفر را باید ثبت کنیم.

قلیزاده با توجه به در پیش رو بودن هفدهم مرداد روز خبرنگار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خبرگزاری پانا شهرستان‌های استان تهران در ردیف برترین‌های استان‌های کشور است، امسال می‌بایست با برنامه‌ریزی در طی مراسمی از تعدادی دانش‌آموز و همکاران تجلیل به عمل آید.

او به مناطق توصیه کرد: جلسات مجمع و مجلس دانش‌آموزی را تشکیل دهید و به آن اهمیت دهید و بدانید این جلسات همه یک فرصت تربیتی برای دانش‌آموزان است و از اندیشه و تفکر خلاق دانش‌آموزان باید استفاده کنیم.

این مقام مسئول در رابطه با سایر برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی افزود: تهیه لباس فرم جهت تشکیلات پیشتازان در اختیار مناطق است و در زمینه بخشنامه مراکز تغذیه سالم هم از طرف وزارت آموزش و پرورش موردی ارسال نشده است و در صورت بازگشایی مدارس باید از مدارس و پایگاه‌های تغذیه سالم بازدید کامل انجام شود و درراستای مبحث تقدیرنامه مربیان و مدیران مدارس نیز ادامه داد،با توجه به سهمیه که در سامانه از طرف مناطق ثبت شده است تقسیم‌بندی انجام و تقدیرنامه‌ها به مناطق ارسال خواهد شد.

در ادامه فرحناز پوربخش، رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ارتباط با موضوع اوقات فراغت و پایگاه‌های تابستانی گفت: در مورد مقوله غنی‌سازی اوقات فراغت، با توجه به اینکه دانش‌آموزان به دلیل شرایط کرونایی در خانه حضور دارند مبحث بسیار مهمی است، پس باید از تمامی ظرفیت‌های آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف و همچنین نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی موجود در مناطق بتوان استفاده کرد تا اوغات فراغت خوبی را برای دانش‌آموزان رقم زد.

او بیان کرد: در این بین ضمن بهره‌مندی از امکانات و قابلیت‌های موجود در شبکه دانش‌آموزی شاد، باید برنامه‌های پرورشی و فرهنگی منسجم، جامع، پر نشاط، هدف‌دار و متناسب با نیازهای دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف را پیش‌بینی کنیم.

او در ادامه تاکید کرد: در این راستا هشت محور مهم و قابل توجه در برنامه ریزی و فعالیت‌های تابستانی، عبارت‌اند از برنامه‌هایی در زمینه قرآن و عترت، مهارت‌های فرهنگی هنری نشاط آور، برنامه‌های علمی پژوهشی، بحث ورزشی و گردشگری، مبحث توانمند سازی، مهارت آموزی، عمران و سازندگی و مبحث فضای مجازی که در حال حاضر بیشتر دانش‌آموزان در این بخش فعالیت دارند.

پوربخش عنوان کرد: ما در بخش اول تشکیل ستاد برنامه‌ریزی و ساماندهی اوغات فراغت را باید در سطح مناطق داشته باشیم، توجیه مدیران جهت ثبت در سامانه همگام و اینکه در واقع این ارزیابی مناطق چه در سطح وزارت خانه و چه در سطح استان از طریق سامانه همگام و ارسال مستندات شما انجام می‌شود.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: استمرار فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در فضای مجازی و تاکید بر ادامه حضور دانش‌آموزان در شبکه شاد نیز بحث مهمی است، که می‌توان گروه‌هایی در شبکه دانش‌آموزی شاد تشکیل داد که در این گروه‌ها فعالیت‌های تابستانی اجرا شود، اما در ارتباط کلاس‌های تابستانی حضوری، توجه به رنگ‌بندی مناطق و رعایت بهداشت در کلاس‌های حضوری برای ما بسیار مهم است.

او در ادامه گفت: در جهت تحقق شعار هر خانه یک پایگاه و هر دانش‌آموز یک مهارت نیز باید تلاش شود و با برگزاری کلاس‌های مجازی و مهارتی می‌توانیم این آموزش را به دانش‌آموزان بدهیم.

پور بخش‌در ادامه بیان کرد: تشکیل کمیته‌های نظارتی و رسذ کردن فعالیت‌های پایگاه‌های اوغات فراغت در حقیقت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی مثل بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی حلال‌احمر و... که برنامه‌های بسیار مناسبی را پیش‌بینی کرده‌اند نیز لازم است.توجه به نقش کانون‌های فرهنگی تربینی، مراکز مشاوره، پژوهش سراها و... در بحث غنی سازی اوقات فراغت، که فضا‌های خوب و مناسبی هستند که قطعا برنامه‌های تخصصی مختلفی را نیز برای اوغات فراغت در نظر گرفته‌اند، مهم است.

پوربخش اظهار کرد: در ارتباط آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای در زمینه کارآفرینی، ما در سطح استان تولید محتواهای خوبی را به صورت تخصصی در رشته‌های نقاشی آبرنگ و... انجام دادیم که امسال به همراه مدیران کارگاه‌های تابستانی گروهی را تشکیل خواهیم داد که محتوا‌ها را در گروه قرار داده و کسانی که تمایل دارند از این فرصت و از این تولی محتواها استفاده کنند. برگزاری افتتاحیه و اختتامیه نیز باید حتما به صورت ویژه انجام گیرد و در پایان نیز منتظر تقدیر از پایگاه‌های برتر خواهیم بود.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: نیاز هست که یک جلسه هم‌اندیشی با معاونین پرورشی مدارس داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف برنامه‌های گذشته را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین توجه به بحث اوغات فراغت و ارائه گزارش و ارزیابی مهم بوده و باید به صورت جدی صورت گیرد تا بتوان اوغات فراغت خوبی را برای دانش‌آموزان فراهم کرد. ما جشنواره معلمان هنرمند را داشتیم که توانستیم 33 رتبه کشوری در این جشنواره کسب کنیم اما ضعفی که در گذشته و هنوز نیز داریم این است که باید یک بانک اطلاعاتی در رابطه با هنرمندان فرهنگی و دانش‌آموزی داشته باشیم.

در ادامه این مراسم محمد‌رضا بهمنش رئیس اداره امور قرآن ،نماز و عترت اداره کل آموزش‌و‌پرورش شهرستان‌های استان تهران در ارتباط با اوقات فراغت و پایگاه ها گفت: با توجه به اینکه به ایام اوغات فراغت تابستان ورود پیدا می‌کنیم، بحث برنامه‌های دارالقرآن هم بحث مهمی است، و حدالقل انتظاری که از مدیران مراکز دارالقرآن داریم، تشکیل گروه‌های هم‌خوانی و هم سرایی هست برای دارالقرآن‌ها و در هر دارالقرآن یک گروه را تشکیل دهد، در سال‌های گذشته نیز برای مسابقات گروهی از استان‌ها برای شرکت در مسابقات نداشتیم اما امسال این انتظار را از معاونین محترم و کارشناسان مراکز دارالقرآن داریم

او در ادامه بیان کرد: همانطور که در جریان هستید مقرر هست که در تیر ماه از مراکز دارالقرآن بازدید نظارتی انجام شود و انتظار داریم که مدیران آمادگی لازم را داشته باشند. با توجه به اینکه بسیاری از فرآیندهای ما بیشتر از یک سال هست که در فضای مجازی در حال انجام هست، خواهشمندم که برای آموزش پخش زنده تدبیری اندیشیده شود که هر منطقه حداقل یک نفر را برای پخش برنامه‌های زنده آموزش دهد.

او اظهار کرد: لازم به ذکر است که از همکاری مناطقی همچون ملارد، ری یک، بهارستان دو و شهر تشکر کنم که در بحث پخش زنده فعالیت‌های لازم را انجام دادند و انتظار داریم که سایر مناطق نیز در این بخش فعال تر باشند.

رئیس اداره امور قرآن،نماز و عترت اداره کل آموزش‌و‌پرورش شهرستان‌های استان تهران تصریح کرد: در مبحث بعدی انتظاری که داریم نشر ویژه برنامه‌ها و پخش‌های زنده هست در کانال‌ها و گروه‌های منطقه که اطلاع رسانی لازم را در گروه‌ها و کانال‌های مدارس اطلاع‌رسانی کنند و همین‌طور ارتباط با دفاتر امام جمعه‌های شهرستان‌ها است باید با امام جمعه‌ها ارتباط برقرار بکنید و درخواست تولید کلیپ‌هایی با زمان حدودا 3 دقیقه و بخش آن در شبکه شاد با موضاعاتی همچون نشاط معنوی، مباحث اخلاقی، تفسیر قرآن و امام شناسی و متناسب با سن نوجوانان بکنید.

او در ادامه افزود: اما پیشنهاد دیگر ما این است که بخشی از دانش‌آموزان ما در حوزه مسابقات قرآنی در رشته‌هایی همچون صحیفه سجادیه، نهجالبلاغه و تفسیر قرآن دارای رتبه‌های استانی و کشوری هستند و پیشنهاد ما این است که با هماهنگی با دفاتر امام جمعه‌های مناطق به این دانش‌آموزان کمک شود تا بتوانند به عنوان سخنران‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه حضور پیدا کنند.

بهمنش گفت: در ایام برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز، در مرحله کشوری، و خواهشمندیم که مناطقی که دانش‌آموزانی در مرحله کشوری دارند، توجهی داشته باشند چون در حال حاضر بحث شرکت در این مسابقات بیشتر به صورت ارسال آثار هست، بهتر هست دقت و توجه بیشتری روی آثار شود و قبل از ارسال دقت بیشتری روی اثر مورد نظر شود و ایرادات برطرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار